Torjuntavoittoja Suomelle

EU:n uusien Venäjä-pakotteiden suorat vaikutukset Suomeen ovat rajalliset. "Suurin huoli on kuitenkin epävarmuus Venäjän mahdollisista vastatoimista, jotka voivat yhä laajemmin kohdistua myös suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin elintarvikkeista energiaan", toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Useat keskeiset suomalaisyritykset ovat myös jatkossa EU-rajoitusten ulkopuolella. Sotilas- ja kaksikäyttötuotteita koskevat rajoitukset voivat vaikuttaa joihinkin suomalaisiin teknologiatuotteisiin.

EU:ssa paine sanktioiden tiukentamiseen on kova. Suomen voidaan katsoa saavuttaneen torjuntavoittoja EU-kabineteissa”, sanoo Timo Vuori.

Öljynporausteknologiaa joutui sanktioiden alle, mutta Suomen kannalta tärkeät öljynporauksen tukitoiminnot, kuten jäänmurto ja öljyntorjunta, jäävät vielä pakotteiden ulkopuolelle. Venäjän arktiseen liiketoimintaan ja öljynporaukseen nämä sanktiot kuitenkin nyt iskevät. Se rajoittaa väistämättä myös Suomen liiketoimintamahdollisuuksia.

Suomen kannalta myönteistä on ympäristö- ja rajayhteistyörahoituksen jatkuvuus. Itärajan ja logistiikan toimivuus ei pitäisi olla uhattuna eikä matkailua rajoiteta”, toteaa Vuori.

Pankkitoiminnan rajoitukset tuntuvat eri tavoin suomalaisyritysten rahoitusasioiden hoidossa Venäjällä. Rahoitusta vaativien investointihankkeiden hoitaminen vaikeutuu, samoin arkipäiväisen liiketoiminnan maksuliikenteen hoitaminen. Investointituotteita myyvälle Suomelle tämä tuo haasteita.

EU:n henkilöpakotelistalle on tulossa uusia tahoja, joilla on Suomessa liiketoiminnallisia intressejä. Nämä vaikutukset jäävät Vuoren mukaan tapauskohtaisiksi.

Suomen kannalta suurin huoli on EU–Venäjä-suhteiden pitkäaikainen viilentyminen ja kasvava epävarmuus. Poliittisista syistä pakotteita tarvitaan, mutta ne on nähtävä tilapäisenä ratkaisuna. Ennen kaikkea kaivataan osaavaa diplomatiaa ja poliittista vuoropuhelua. Historiassa kauppasanktioilla on harvoin saavutettu nopeita ratkaisuja kriiseihin”, muistuttaa Vuori.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin Suomen maajohtaja Timo Vuori

p. 050 553 5319, timo.vuori@chamber.fi