Velkakello Aleksanterinkadulla kertoo valtionvelan nopeasta kasvusta

Keskuskauppakamari (K3) tarjoaa kansalaisille ja eduskuntavaaleihin valmistautuville ehdokkaille mahdollisuuden seurata reaaliajassa, miten valtionvelka kasvaa. Keskuskauppakamarin toimiston ikkunaan asennettu velkakello näkyy Keskuskadulle ja Aleksanterinkadulle Helsingissä.

Keskuskauppakamarin ikkunassa näkyvä numerosarja kertoo reaaliajassa, miten valtionvelka kasvaa. Kelloa lanseerattaessa summa on yli 95 miljardia euroa. Osuus yhteisestä velasta jokaista kansalaista kohden ylittää 17 000 euroa.

“Velkakellolla haluamme muistuttaa äänestäjiä ja ehdokkaita valtion erittäin nopeasta velkaantumisesta. Ylisuurille vaalilupauksille ei ole varaa. Kehotamme kansalaisia ja mediaa vaatimaan ehdokkailta vastauksia siihen, miten velkakello saadaan käännettyä”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä toteaa.

Vaikka Suomen valtionvelka on kansainvälisesti alhainen, se kasvaa nopeasti samalla, kun Suomen velkakestävyys laskee. Valtionvelka on seitsemässä vuodessa kasvanut noin 75 prosenttia. Vuonna 2008 velkaa oli vajaa 55 miljardia ja nyt jo yli 95 miljardia euroa.

Keskuskauppakamarin talouspoliittisen neuvonantajan Johnny Åkerholmin mukaan valtionvelan kasvu kielii talouden epätasapainosta.

“Julkisen sektorin resurssitarvetta ei ole pystytty sopeuttamaan monta vuotta jatkuneeseen talouden supistumiseen ja heikentyneisiin kasvumahdollisuuksiin. On huomioitava, että myös kunnat velkaantuvat nopeassa tahdissa.”

Åkerholm muistuttaa, että lainan ottaminen on tällä hetkellä halpaa, mikä tekee uudistusten lykkäämisestä helpompaa kuin ongelmien ratkaisemisesta.

Julkisen talouden tasapainottamiseksi Keskuskauppakamari vaatii määrätietoista toimintaa seuraavalta hallitukselta. “Menoja on leikattava noin viidellä miljardilla eurolla ja talouskasvua tuettava sääntelyä purkamalla ja verotusta keventämällä”, sanoo Penttilä.

Velkakello on asennettu Keskuskauppakamarin toimiston ikkunaan WTC-talon 7. kerrokseen Aleksanterinkatu 17:ssä. Numerosarja perustuu www.velkakello.fi -sivustoon ja se löytyy myös sivustolta www.kauppakamari.fi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395, risto.penttila@chamber.fi

Keskuskauppakamarin talouspoliittinen neuvonantaja Johnny Åkerholm, p. 040 838 6079, johnny.akerholm@chamber.fi