Keva ostaa osan Fortumin Suomen sähkönsiirtoliiketoiminnasta

Keva on osana kansainvälistä konsortiota allekirjoittanut sopimuksen Fortumin sähkönsiirtoliiketoiminnan hankinnasta. Konsortion muut jäsenet ovat LähiTapiola Eläkeyhtiö, First State Investments ja Borealis Infrastructure. Kevasta tulee sähkönsiirtoliiketoiminnan omistaja 12,5 prosentin osuudella.

- Tämä sijoitus sopii pitkäjänteiselle eläkesijoittajalle erinomaisesti. Fortumin sähkönsiirtoliiketoiminta on laadukasta ja sen toimintaa ohjaava sääntelykehikko on vakaa ja läpinäkyvä. Kevan kannalta kyse on merkittävästä sijoituksesta kotimaiseen strategisesti tärkeään infrastruktuuriin. Sijoitus tarjoaa tasaisen, ennustettavan ja inflaatiosuojatun kassavirran, sanoo sijoitusjohtaja Ari Huotari.

Fortumin sähkönsiirtoverkko on maan suurin noin 20 prosentin markkinaosuudella. Kohteen arvo on noin 2,5 miljardia euroa.

- Pitkäjänteisinä ja vakaina omistajina aiomme investoida ja kehittää sähkönsiirtoverkkoa edelleen. Yhtiö pyrkii tuottamaan luotettavat palvelut ja huoltovarmuuden, joita asiakkaat ja viranomaiset yhtiöltä odottavat, Huotari sanoo.

Kauppa vaatii viranomaisten hyväksynnän ja yrityskaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Lisätiedot:

Ari Huotari, sijoitusjohtaja, 020 614 2205, ari.huotari@keva.fi

Markus Pauli, johtaja, 020 614 2473, markus.pauli@keva.fi

Lisätietoja Suomi Power Networks Oy -konsortiosta

Keva

Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista. Kevalla hoitaa noin 1,3 miljoonan julkisen sektorin työntekijän ja eläkkeensaajan työeläkepalveluita. Keva vastaa kunta-alan henkilöstön eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta. Kevan sijoitusomaisuus on noin 36,6 miljardia euroa (30.9.2013).

www.keva.fi

LähiTapiola Eläkeyhtiö

LähiTapiola Eläkeyhtiö on Suomen kolmanneksi suurin eläkevakuutusyhtiö, jolla on noin 260 000 vakuutettua. LähiTapiola Eläkeyhtiön sijoitusten markkina-arvo arvo oli 31.12.2012 noin 9,9 miljardia euroa. LähiTapiola Eläkeyhtiö ja Eläke-Fennia ovat päättäneet yhdistyä ja uusi yhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2014. Uuden yhtiön nimeksi tulee Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo ja sen sijoitusten markkina-arvo on lähes 20 miljardia euroa.

www.lahitapiola.fi/elake

First State Investments

First State Investments on osa Australian suurimman finanssipalveluyrityksen Commonwealth Bank of Australian varainhoitoa. Se hallinnoi globaalisti noin 135 miljardin euron varoja. First State Investments on johtava infrastruktuurikohteiden sijoittaja ja hallinnoija, jolla on 19 vuoden kokemus institutionaalisten sijoittajien infrastruktuurisijoituksista. First State Investments hallinnoi yli 2,4 miljardin euron oman pääoman sijoituksia erilaisiin infrastruktuurikohteisiin Australiassa, Aasiassa ja Euroopassa.

www.firststateinvestments.com

Borealis Infrastructure Management

Borealis on vastannut 15 vuotta Ontario Municipal Employees Retirement Systemsin (“OMERS”) infrastruktuurisijoitusten hallinnoimisesta ja kehittämisestä. Vuonna 1962 perustettu OMERS on kanadalainen eläkerahasto, jolla on 429 000 jäsentä, yli 60 miljardia Kanadan dollaria hallinnoitavia nettovaroja ja Standard & Poor´s AAA -luottoluokitus. OMERS oli ensimmäisiä yksityisille markkinoille sijoittaneita kanadalaisia eläkerahastoja, ja se on allokoinut yli 20 prosenttia portfoliostaan infrastruktuurisijoituksiin. Borealis hallinnoi tällä hetkellä yli kahtakymmentä infrastruktuurisijoitusta Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa, jotka edustavat yli 10 miljardia Kanadan dollaria Boreliaksen sijoitetusta omasta pääomasta.

www.borealis.ca