Kevalla tyydyttävä ensimmäinen vuosipuolisko

Kuntien eläkevakuutuksen sijoitukset tuottivat tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla 3,9 %. Sijoitusten markkina-arvo oli kesäkuun lopussa 26,5 miljardia euroa. Maksutuloa kertyi 2,2 miljardia euroa. Eläkkeitä maksettiin 1,6 miljardia euroa. Markkina-arvoinen tulos oli 1,5 miljardia euroa. Maksussa olevia eläkkeitä oli noin 334 000 kappaletta. Vakuutettujen kuntatyöntekijöiden määrä oli kesäkuun lopussa noin 496 000.

Toimitusjohtaja Merja Ailus arvioi, että sekä eläkemenot että maksutulot ovat kehittyneet ennusteiden mukaisesti.
- Sijoitustoiminnan tulos on myös tyydyttävä, etenkin kun otetaan huomioon koko alkuvuoden pääomamarkkinoita vaivannut levottomuus, Ailus toteaa.

Sijoitustoiminnan markkina-arvoinen tuotto kulujen jälkeen oli tammi-kesäkuussa 3,9 %. Suurimmista omaisuuslajeista noteeratut osakkeet tuottivat 3,0 % ja korkosijoitukset 4,5 %. Pienemmistä omaisuuslajeista kiinteistösijoitusten (mukaan lukien kiinteistörahastot) tuotto oli 2,5 %, pääomasijoitusten 12,7 %, hedgerahastosijoitusten 0,6 % ja hyödykesijoitusten -11,3 %.

Sijoitusten markkina-arvo oli kesäkuun lopussa 26,5 miljardia euroa (22 miljardia euroa 30.6.2009). Noteerattujen osakkeiden osuus sijoituksista oli kesäkuun lopussa 40,1 %, korkosijoitusten 45,7 %, kiinteistösijoitusten 7,7 % ja pääomasijoitusten 3,8 %. Hedgerahastosijoitusten osuus oli 1,6 % ja hyödykesijoitusten 0,9 %.

Sijoitusjohtaja Ari Huotari ennustaa myös loppuvuodesta hankalaa sijoittajien kannalta.
- Muun muassa huoli orastaneen talouskasvun hiipumisesta varjostaa markkinoita. Lisäksi keskeiset valtiot ja keskuspankit käyttivät merkittävän osan resursseistaan jo talouskriisin aiemmissa vaiheissa. Levottomuus tuleekin jatkumaan pääomamarkkinoilla, arvioi Huotari.

Kunnallisen eläkejärjestelmän palkkasumma oli tammi-kesäkuussa 7,3 miljardia euroa eli runsaat 4 % enemmän kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Kevan maksutulo nousi 2,2 miljardiin euroon. Maksussa olevia eläkkeitä oli kesäkuun lopussa noin 334 000. Eläkkeitä maksettiin alkuvuonna 1,6 miljardia euroa, mikä oli noin 6 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2009.

Lisätietoja antavat

Toimitusjohtaja Merja Ailus, puh. 020 614 2201 tai 040 577 1907

Sijoitusjohtaja Ari Huotari, puh. 020 614 2205 tai 0400 451 099

Talousjohtaja Tom Kåla, puh. 020 614 2211 tai 040 772 7832

Tässä tiedotteessa esitetyt puolivuotisluvut ovat tilintarkastamattomia.

Markkina-arvoinen tuloslaskelma milj. euroa

1-6/2010