Esa Tikkanen: ”Leijonille tulossa vaikea peli – Savinainen pelaa itseään suurempiin ympyröihin”

Leijonilla ei ole enää varaa vastustajan aliarvioimiseen, Esa Tikkanen muistuttaa Unibetin haastattelussa. Suomi–Sveitsi-puolivälieräennakon lisäksi viiden Stanley Cupin mies nostaa esiin Leijonien yllättäjän ja potentiaalisen parantajan, sekä ottaa kantaa USA:n sikailuihin alkulohkon päätösottelussa.

Leijonien MM-taival jatkuu tänään puolivälieräottelulla Sveitsiä vastaan. Vaikka Suomi on vedonlyöntikertoimissa ottelun selvä suosikki, ei illan kamppailusta kannata odottaa helppoa suupalaa Leijonille, huomauttaa Unibetin jääkiekkoasiantuntija Esa Tikkanen.

– Uskon, että Leijonille tulee vielä vaikea ottelu. Sveitsillä on kasassa ehkä maan kiekkohistorian nimekkäin joukkue, josta löytyy Nashvillen Roman Josin ja Kevin Fialan kaltaisia kovia NHL-miehiä. Ryhmän pienikin aliarvioiminen olisi kohtalokasta.

MM-turnausta tarkasti seurannut Tikkanen nostaa pelillisesti Suomen suurimmaksi uhaksi puolustajien liian hennon maalineduspelaamisen, johon Sveitsin vahvat voimahyökkääjät Nino Niederreiter ja Timo Meier yrittävät varmasti myös iskeä.

Lisäksi ratkaisupelien erikoismiehenä tunnettua Tikkasta huolestuttaa hieman Leijonien asenne.

– Alkulohkon Tanska- ja Saksa-tappioiden takana oli selvä asenneongelma. Nuoret jätkät lähtivät hienon Kanada-voiton jälkeen takki auki Saksaa vastaan, ja turpaanhan siinä tuli. Toivottavasti tiistaisen USA-voiton jälkeen jalat pysyvät maassa.

Tikkanen peräänkuuluttaakin Leijonilta Sveitsi-otteluun samanlaista asennetta kuin USA:ta vastaan. Joka paikasta pitää laukoa – vaikka jopa maalin takaa!

– Tämän päivän hoki on lopulta aika yksinkertaista: luo ruuhkaa maalille, ja toimita kiekkoa sinne. Sillä tavalla Vegas pärjää NHL:ssä, ja nähtävästi sama resepti toimii myös MM-kisoissa.

Marjamäelle ruusuja, USA:n sikailulle risuja

Vaikka Tikkanen pitääkin tämän illan puolivälieräottelua vaikeana, uskoo hän Leijonien mahdollisuuksiin jopa maailmanmestaruuteen asti. Nuoressa joukkueessa on paljon potentiaalia, jota valmentaja Lauri Marjamäki on saanut myös ulosmitattua paremmin kuin aiemmissa turnauksissa.

– Marjamäki antaa pelaajille nyt enemmän vapauksia. USA:ta vastaan huomasin, kuinka Marjamäki kysyi 5–1-tilanteessa suoraan Aholta ja Granlundilta, haluavatko he enää edes kentälle. Ja kun poikia ei kiinnostanut lähteä enää jenkkien telottavaksi, he myös saivat istua loppupelin penkillä. Kyllä siellä kuunnellaan pelaajia nyt ihan eri tavalla kuin aiemmin.

USA:n sikailua Tikkanen kuvailee vain yhdellä sanalla.

– Raukkamaista! Ne jätkät tietävät hyvin, ettei MM-kisoissa kukaan rupea tappelemaan pelikieltojen pelossa. Sen vuoksi siellä uskalletaan sitten sikailla ihan eri tavalla, kun ei tarvitse pelätä seuraamuksia. Joku Patrick Kane ei koskaan tekisi noin NHL:ssä.

– Ja aivan samalla tavalla USA ja Kanada sikaili myös minun pelatessa. Kyllä IIHF:n pitäisi ohjeistaa tuomarit viheltämään tuollainen touhu heti pois!

Savinainen yllättäjä, Teräväinen voi olla vielä parempi

Leijonien joukkueen tähän asti suurimmaksi onnistujaksi Tikkanen nostaa mielenkiintoisen nimen.

– Kyllä mä sanon tähän Veli-Matti Savinaisen, joka on yllättänyt ainakin minut otteillaan. Jos tuollaiset otteet jatkuvat, voi tulevaisuudessa miehen pelipaikka löytyä Kiinan sijaan NHL:stä. Myös Marko Anttilan peliesitykset ovat tehneet vaikutuksen odotuksiini nähden.

Tikkanen odottaa enemmän hieman yllättävältä nimeltä.

Teuvo Teräväinen on pelannut pisteiden valossa upean turnauksen, mutta kokonaisvaltaisesti hän voi vieläkin parantaa – kaukalon molemmissa päissä. Se taito, mitä Teukan reservistä löytyy, on jotain aivan huikeata. Siksi tiedän, että hän voi parantaa peliään vielä paljonkin.

Turnauksen voittajasuosikiksi Tikkanen nostaa edelleen Kanadan.

– Sitä porukkaa on turha arvioida alkusarjan perusteella. Nyt kun tosipelit alkavat, sieltä luistelee kentälle ihan toinen joukkue.