Esa Tikkanen: ”Ne kyttää mitä sä syöt – Rinne on mestarivahti”

NHL:n pudotuspelien finaalisarja jatkuu ensi yönä Pittsburgh Penguinsin ja Nashville Predatorsin viidennellä kohtaamisella. Sarja on tasan 2–2, ja paine kummankin joukkueen ympärillä kasvaa koko ajan. Viisi Stanley Cupia urallaan voittanut Esa ”Tiki” Tikkanen kertoo Unibetin haastattelussa, että pudotuspelien aikana vanhat rutiinit lentävät roskiin ja lehtikirjoitusten sijaan keskitytään pelaamiseen.

– No kyllähän pudotuspeleissä kaikki muuttuu. Silloin kun pelataan runkosarjaa, niin harjoitusten jälkeen toimittajia näkee aina silloin tällöin, mutta pudotuspelit on ihan eri maailma. Sua revitään joka suuntaan ja toimittajat haluaa saada haastatteluja, sulla menee koko päivä niissä jos et osaa sanoa ei. Siellä kytätään kaikkea: mitä sä syöt, mihin sä astut ja miten sidot sun luistinten nauhat ja sitten niistä kirjoitetaan ihan älyttömiä juttuja. On tärkeetä ymmärtää, milloin on sanonut riittävästi ja sen jälkeen loput vastaukset annetaan jäällä, Tiki kertoo.

Käynnissä olevan finaalisarjan aikana mediajulkisuus on kohdistunut erityisesti Nashvillen ykkösmaalivahti Pekka Rinteeseen. Negatiivisten kommenttien keskellä ”Tiki” on uskonut Rinteen olevan mestarivahti:

– Vaikka Nashville hävisi kaksi ensimmäistä peliään Pittsburghissa, niin kyllä mä halusin puolustaa Peksiä. Ne maalit, jotka Peksille tehtiin oli totta kai huonoa tuuria, mutta ei siellä pakit hoitaneet hommia niin kuin olisi pitänyt. Kahden ekan pelin jälkeen Nashville kuitenkin otti järjen käteen ja totesi, että jotain on pakko muuttaa. Playoffseissa sun täytyy pystyä sopeutumaan vastustajan pelityyliin ja muuttamaan omia rutiineja ja Nashville on tehnyt just niin. Se on mestarijoukkueen merkki, Tikkanen sanoo Unibetille.

Media jätettävä omaan arvoonsa

Monelle pelaajalle median antama ruoskinta on ylitsepääsemätön häiriötekijä pudotuspelien tuoksinassa. ”Tiki” lataakin, että juttujen lukeminen on pelaajan playoffs-tarinan loppu.

– Pudotuspelien aikana on pakko pystyä jättämään median kirjoittelut täysin omaan arvoonsa. Jos sä alat lukemaan niitä juttuja tai murehtimaan jotain yksittäistä tilannetta, jota mediassa ruoditaan, niin et sä pysty pelaamaan. Sen jälkeen sulle löytyy paikka penkin päästä, sillä valmentajat haluaa nähdä jäällä voittajatyyppejä ja sellaisia kivenkovia jätkiä, jotka selviää mistä tahansa. Esimerkiksi just Peksi ja Olli Määttä: ruoskaa on tullut mutta ei nämä kaverit oo sitä jääneet murehtimaan. Tehdään vaan enemmän ja paremmin ja noustaan ratkaisijoiksi silloin kun sitä eniten tarvitaan.