Ex-Susijengi-pelaaja: ”Korisliiga on laiva, joka seilaa aavalla merellä ilman kapteenia”

Entinen Susijengi-pelaaja Ville Mäkäläinen laukoo suorat sanat Koripalloliiton epäonnistuneista toimista kehittää Korisliigaa. "Susijengibuumi ei näy missään, TV-sopimus on luokaton ja seurat ovat liittoa varten", Mäkäläinen manaa Unibetin Triplatupla-blogissaan. Lue koko blogi alta.

Päätuote 8 kuukautta.

Näin Koripalloliitto mainostaa Korisliigaa.

Valitettavasti tuo lause jättää kovin onton tunnelman. Jos Korisliiga on liiton päätuote kahdeksan kuukautta, on tuote siihen nähden varsin keskeneräinen.

Suomessa puhutaan korisbuumista Susijengin sydämiä sulattaneiden otteiden jälkeen. Susijengin aiheuttaman buumin odotetaan automaattisesti siirtyvän kotimaiseen Korisliigaan. Tämän ajatuksen kanssa sukelletaan syvälle metsään. Junioreita Susijengi ja Lauri Markkanen ovat tuoneet taatusti lisää, mutta Korisliiga on samassa jamassa kuin kymmenen vuotta sitten.

Korisliigan katsojakeskiarvo ei nimittäin ole juuri muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämän kauden katsojakeskiarvo valehtelee hieman sillä Salon Vilpas hinaa yksin keskiarvoa melkoisesti ylöspäin. Ilman Salon Vilpasta liigan katsojakeskiarvo olisi melko vaatimaton.

Katsojalukujen paikallaan polkemisesta syytetään usein olosuhteita. Ne ovatkin kieltämättä liian monessa paikassa vielä 80-luvun tasolla.

Liikaa olosuhteidenkaan taakse ei silti voi tai pidä paeta. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Kauhajoki. Karhubasket on luonut seuralle ammattimaiset olosuhteet, vahvan taustaryhmän ja perustana toimii pohjalaisuus – vaikka Kauhajoen Koulukeskuksen liikuntahallissa on edelleen ne kuuluisat puolapuut. Pohjalaisuuden voi huomata hyvin esimerkiksi seuran viestinnässä. Karhun ryhmä on kasattu ympäri Suomea, mutta seura on silti vahvasti paikallinen.

Medianäkyvyys on laihaa, ja televisiosopimus täysi vitsi

Kauhajoen voittoon päättyneet korisliigan finaalit olivat mainiota viihdettä, ja mestaruuden ratkaissut ottelu jatkoaikoineen oli melkoinen trilleri. Siitäkin huolimatta iltapäivälehdistä oli turha etsiä juttuja finaaleista. Valitettavasti kaikkia merkittäviä otteluita ei uutisoida edes liiton omilla nettisivuilla. Kokonaisuutena Korisliigan medianäkyvyys onkin laihtunut lähes olemattomiin.

Susijengin pelatessa media kyllä kylpee korishuumassa, mutta laji-ihmisiä lukuun ottamatta "päätuote" Korisliiga ei tunnu kiinnostavan kovinkaan montaa toimittajaa: Kansallisessa mediassa runkosarjasta ei juuri kirjoiteta, ja pelaajien tarinat jäävät kertomatta.

Tässä kohdassa pitää kuitenkin korostaa myös seurojen vastuuta. Tänä päivänä mielenkiintoisen sisällön tuottaminen ei vaadi suuria ponnisteluja, vaan mielikuvitusta ja innovatiivisuutta.

Pelaajien tarinat kyllä kiinnostavat yleisöä, ja kuka ne tietää paremmin kuin seurat itse. Olisiko liitolla mahdollisuutta tehdä seuroille valmiita mediamalleja, joita seurat voisivat resurssiensa mukaan toteuttaa?

Ja sitten televisioinnista. Jos Suomessa todella vallitsee korisbuumi, niin miten voi olla mahdollista, että seurat maksavat Korisliigan tv-sopimuksen? Kyllä, seurat maksavat otteluiden televisioinnin. Televisioinnin, joka tuotetaan edelleen sangen kehnosti toimivalla automaattikameralla. Kameralla, joka ei ennätä reagoida nopeasti vaihtuviin tilanteisiin.

Toistan itseäni, mutta miten ihmeessä voi olla mahdollista, että korisbuumissa kylpevä maa ei saa myytyä kotimaiselle pääsarjalle oikeaa tv-sopimusta? Nykyinen tv-sopimus kun ei mahdollista käytännössä minkäänlaista kaupallista myyntiä. Sillä kuka haluaa myydä tuotetta, jonka toimivuudesta ei ole mitään takeita? Mikä yritys haluaa markkinoida omaa tuotettaan huonon striimipalvelun avulla?

Tämän hetkinen tv-sopimus on luokaton.

Nyt seurat ovat liittoa varten, ei toisinpäin

Koripallo on näyttävä laji ja Korisliiga on täynnä mielenkiintoisia pelaajia, jotka voitaisiin yhdistää jonkun yrityksen arvoihin tai markkinointisuunnitelmaan. Mutta mitä liitossa myydään? Kuka myy ja millä innolla? Myykö kukaan Korisliigaa vai meneekö kaikki tarmo Susijengin mediakortin jakamiseen? Mikä ylipäätään on Korisliigan tarina?

Välillä tuntuu, että Korisliiga on laiva, joka seilaa aavalla merellä ilman kapteenia. Tuulen tyyntyessä laiva lipuu hiljalleen eteenpäin ja tuulen kääntyessä matkaa saman retken takaisin.

Tätä Korisliiga on ollut viimeiset 10 vuotta.

Taloudellisesti Korisliiga ei ole mikään kultakaivos. 2000-luvun Suomen mestareista on kuollut ja kuopattu Lappeenrannan NMKY, Namika Lahti, Tapiolan Honka ja Loimaan Bisons. Tuoreimpana tapauksena omia hautajaisiaan vietti vain vuoden liigassa palloillut Espoo United. On selvää, ettei tällainen julkisuus ole hyvää mainosta kotimaiselle koripallolle. Ja miten nämä seurat ylipäätään saivat liigalisenssit?

Olisiko liiton mahdollista antaa konkreettisia malleja talouden hoitamiseen? Liiga ei tuo rahallisesti seuroille mitään, ja myös tv-sopimus maksaa seuroille. Liigalisenssistä seurat maksavat merkittävän summan, johon on korvamerkitty myös markkinointirahaa. Mihin ne rahat liitossa käytetään?

Seurat ja koripallon parissa työskentelevät saavatkin katsoa nyt peiliin. Koripallo on susijengibuumista huolimatta Suomessa edelleen pieni laji. Sen vuoksi kaikkien laji-ihmisten pitäisi puhaltaa yhteen hiileen. Kaikki tietotaito pitäisi kanavoida yhteisen hyvän rakentamiseksi. Liiton pitäisi laskeutua alas liian korkeaksi kasvaneesta norsunluutornistaan ja alkaa tekemään työtä seuroille. Nyt tuntuu, että seurat ovat liittoa varten, eikä toisinpäin.

Korisliiga on laadukas sarja, jossa pelataan vauhdikasta koripalloa. Valitettavasti tästä tietää liian harva suomalainen. Tuote on monilta osin kunnossa, mutta samalla se on kuin avioliitto – se ei toimi, jos sitä ei hoida.

- Ville Mäkäläinen