Juhannussään kertoimet: poutaista ja lämmintä lähes koko maassa

Toukokuussa on saatu nauttia erinomaisista keleistä, mutta jatkuuko aurinkoinen ilma läpi kesän? Erityisesti juhannuksen sää on yksi alkukesän suosituimmista spekuloinnin aiheista. Peliyhtiö Unibet on nyt avannut kertoimensa juhannussäästä halki Suomen.

Unibetin kertoimet ennustavat, että tänä vuonna nautitaan lämpimästä ja poutaisesta keskikesän juhlasta lähes koko maassa, eikä sateesta ole uhkaa muualla kuin Turussa. Yötöntä yötä uskotaan juhlittavan pitkän ajan keskiarvoa lämpimämmässä säässä Helsingissä, Turussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Rovaniemellä, Sodankylässä, Seinäjoella ja Utsjoella, mutta Oulussa jäädään vedonlyöntikertoimien valossa keskimääräistä viileämpiin lukemiin.

– Juhannussää on monen kahvipöydän suosikkiaihe heti keväästä alkaen, ja monet muistelevat varsinkin lämpimiä juhannusiltoja kaiholla. Tänä vuonna asiantuntijoidemme laatimat vedonlyöntikertoimet ennustavat, että lämpimänä alkanut kesä jatkuu ja poutaisesta juhannussäästä päästään nauttimaan lähes koko Suomessa, Unibetin Antti Tikka kommentoi.

Paikkakuntakohtaiset ennusteet

Kerroin Helsingin poutasäälle on 1,55 ja sadesäälle 2,30. Unibetin mukaan Helsingin lämpötila nousee 19,1 asteeseen tai yli. Kerroin tälle on 1,15. Kerroin sille, että lämpötila jää 19 asteeseen tai alle, on 4,50, eli sitä pidetään selkeästi epätodennäköisempänä.

Myös Keski-Suomeen povataan poutaa. Jyväskylän sateeton juhannus saa kertoimen 1,72 ja sateinen sää kertoimen 2,00. Jyväskylässä lämpötilan uskotaan nousevan yli 19,8 asteen; kerroin tälle on 1,33. Kerroin sille, että lämpötila jää alle 19,8 asteen, on 3,00.

Kuopiossakin saadaan kertoimien perusteella juhlia keskikesän juhlaa tänä vuonna ilman sadetta. Kerroin tälle on 1,25. Kerroin sille, että sataa, on 3,50. Kerroin sille, että lämpötila on Kuopiossa 19,9 °C tai enemmän on 1,20 ja kerroin sille, että lämpötila on 19,8 °C tai vähemmän, on 4,00.

Oulussa vältytään kertoimen 1,40 perusteella sateelta. Sateinen ilma saa kertoimen 2,60, eli sadesää on epätodennäköinen. Oulun päivän ylin lämpötila sen sijaan jää Unibetin mukaan alle juhannuspäivän pitkän ajan keskiarvon. Kerroin sille, että lämpötila jää 18,7 asteeseen tai alle on 1,40 ja kerroin sille, että lämpötila nousee 18,8 asteeseen tai yli on 2,60.

Poutainen ja lämmin kesä jatkuu kertoimien mukaan myös Pohjois-Suomessa, sillä Rovaniemen juhannuspäivän poudalle annetaan kerroin 1,33. Sateinen sää saa kertoimen 3,00. Rovaniemen lämpötilan uskotaan kertoimella 1,72 nousevan yli 18,6 asteen ja kerroin sille, että jäädään sen alle on 2,00.

Seinäjoella ei ole pelkoa sateesta, sillä Unibet antaa poutasäälle kertoimen 1,33 ja sateelle kertoimen 3,00. 20,2 °C lämpötilan uskotaan ylittyvän ja kerroin tälle on 1,20. Kerroin sille, että lämpötila jää alle 20,1 asteen, on 4,00.

Sodankylän sateetonta juhannusta pidetään lähes varmana kertoimella 1,10, kun taas sateinen ilma saa kertoimen 6,00. Myös Sodankylässä lämpötilan uskotaan kertoimella 1,72 nousevan yli keskiarvon eli 18,6 asteen ja kerroin sille, että jäädään sen alle, on 2,00.

Sen sijaan Turkuun ennustetaan sadetta kertoimella 1,33, ja sateeton ilma saa kertoimen 3,00. Sade-ennusteesta huolimatta lämpötilan uskotaan nousevan yli 19,9 asteeseen. Kerroin tälle on 1,20 ja kerroin sille, että lämpötila jää 19,8 asteeseen tai alle, on 4,00.

Kertoimet puhuvat myös Utsjoen poutasään puolesta. Kerroin sateettomalle juhannuspäivälle on 1,25 ja sateiselle 3,50. Lämpötilan povataan kertoimella 1,55 olevan 17,2 astetta tai enemmän. Kerroin sille, että lämpö jää 17,1 asteen tai alle, on 2,30.

Unibetin kertoimet juhannuksen säästä

Utsjoki

Kyllä 3,50
Ei 1,25

Korkein lämpötila juhannuspäivänä 23.6.

19,1 °C tai enemmän 1,15

Turku

19,9 °C tai enemmän 1,20
19,8 °C tai vähemmän 4,00

Kaikissa kohteissa virallinen lähde on Ilmatieteen laitos.