Juhliiko Louhimies Jussi-gaalassa? Tuntematon sotilas ennakkosuosikki parhaaksi elokuvaksi

Suomen elokuvaelämän arvostetuimmat palkinnot Jussit jaetaan perjantaina. Peliyhtiö Unibetin ennusteen mukaan Tuntematon sotilas pokkaa parhaan elokuvan palkinnon ja Aki Kaurismäki parhaan ohjauksen palkinnon elokuvasta Toivon tuolla puolen.

Parhaan elokuvan taistossa miljoonan katsojan rajapyykin ylittänyt, Aku Louhimiehen ohjaus Tuntematon sotilas saa Unibetilta kertoimen 1,50. Tuntemattoman kannoilla on Antti-Jussi Annilan Ikitie kertoimella 2,00.

Parhaan ohjauksen sarjassa ennakkosuosikkina kilpailee Aki Kaurismäki elokuvalla Toivon tuolla puolen. Hän saa kertoimen 1,65. Tuntematon sotilas saa Unibetilta kertoimen 2,00 ja Ikitie kertoimen 3,00.

Parhaan naispääosan ja miespääosan sarjoissa erot ovat tiukat. Miami-elokuvan Krista Kososen kerroin on 1,72 kun taas toinen Miamin pääosaesittäjä Sonja Kuittinen saa kertoimen 2,00. Miesten puolella Eero Aho saa Unibetilta kertoimen 1,40 roolistaan Tuntemattomassa sotilaassa ja Tommi Korpela kertoimen 2,00 roolistaan Ikitiessä.

Parhaan naissivuosan Jussia on viemässä Ikitien Sidse Babett Knudsen. Hän saa kertoimen 1,65 kun Kaiken se kestää -elokuvan Malla Malmivaara saa kertoimen 2,25. Miessivuosan palkintoa povataan Jussi Vataselle. Vatanen saa Tuntemattoman sotilaan roolistaan kertoimen 1,60. Aivan kannoilla on Ikitien Hannu-Pekka Björkman kertoimella 1,85.

Jussi-gaala järjestetään 23.3.. Gaala näytetään suorana MTV3-kanavalla ja tilaisuuden juontaa Mikko Leppilampi. Ensimmäiset Jussit jaettiin vuonna 1944 ja kyseessä on Euroopan vanhin elokuvapalkinto. Patsaat jakaa elokuva-alan ammattilaisten yhdistys Filmiaura Ry.

Unibetin voittokertoimet - Jussi-palkinnot

PARAS ELOKUVA