Mika Häkkinen: ”Kimi olisi voinut jo voittaa eri taktiikalla – Mercedes ei palaa kärkeen helposti”

Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen arvostaa peliyhtiö Unibetin kolumnissaan suomalaiskaksikon vahvaa tulosta Kiinassa, mutta antaa risuja Ferrarille. Kehuja saivat myös Daniel Ricciardon vaikuttavat ohitustaidot, joiden treenaamiseen Häkkinen käytti itse nuorena paljon aikaa. Kaksinkertainen maailmanmestari povaa loppukaudesta jännittävää ja yllätyksellistä, sillä kärkitiimien erot ovat tasaantuneet. Häkkinen mielestä Mercedeksellä on kova työ edessään.

Daniel Ricciardon voitto Kiinassa osoitti, miten kovaa kilpailu Formula ykkösissä tällä kaudella on. Saimme taas kerran nähdä aussikuskin erityiset vahvuudet. Kilpakuljettajilla on usein erilaisia heikkouksia ja vahvuuksia. Ricciardon tapauksessa hänen ohitustaitonsa erottuvat positiivisesti.

Ohittamisessa luottamus ja varmuus ovat kaiken A ja O: pitää luottaa itseensä, autoon ja edessä ajavaan kaveriin. Päätös on tehtävä hetkessä. Omat taidot ja oman auton suorituskyky ovat jo tiedossa, mutta on myös tärkeää tuntea kilpakumppani sekä tämän ajotyyli ja auto.

Ajaessani Formula ykkösissä tein muutaman hyvän ohitusliikkeen, mutta Ricciardon kaltainen kuljettaja pystyy sellaiseen tasaisesti koko ajan. Se on vaikuttavaa katseltavaa. Nuorena tein sopimuksen erään ystäväni kanssa, jolla oli erilainen ja tehokkaampi auto kuin minulla. Harjoittelimme yhdessä ohittamista. Pitää treenata oikeaa hyökkäystaktiikkaa ja tehdä ohitus luottavaisin mielin. Jos se epäonnistuu, saattaa helposti tehdä pahankin virheen, kuten kävi sunnuntaina Max Verstappenille, joka törmäsi Sebastian Vetteliin. Maxin varmuus ja ajoitus eivät olleet kohdillaan.

Erilaisella Ferrarin taktiikalla Kimi olisi jo voittanut

Oli hienoa nähdä Valtteri Bottaksen ottavan vahvan kakkossijan Kiinassa. Australian pienen katastrofin jälkeen hän on päässyt hyvään rytmiin, päihittänyt tallikaverinsa Lewis Hamiltonin kahdessa viimeisessä aika-ajossa ja myös ajanut maaliin tämän edellä. Valtteri johti Shanghaissa 18 kierroksen ajan, mutta ei voinut mitenkään puolustaa ykköspaikkaansa Ricciardolta, joka ajoi kahden pysähdyksen taktiikalla ja oli siten liikkeellä uudemmilla ja pehmeämmillä renkailla kisan loppuvaiheessa. Valtteri teki voitavansa. Hän muun muassa vältti läheltä piti ‑tilanteen Ricciardon kanssa, ja kakkossija oli luultavasti paras, mitä Mercedes saattoi odottaa.

Kimi Räikkösellä oli taas vahva viikonloppu Kiinassa. Näyttää siltä, että tämän vuoden Ferrari ja renkaat sopivat hänen ajotyylilleen hyvin. Valtterin tavoin Kimi pitää autosta, jossa on hyvä etupää. Sillä tarkoitan autoa, joka kääntyy mutkiin nätisti eikä aliohjaa. Kun Kimillä on allaan auto, joka sopii hänen ajotyylilleen, hän tuntee olonsa luottavaisemmaksi ja pystyy siten maksimoimaan suorituskykynsä. Hän pystyy hyökkäämään positiivisesti, jolloin kierrosajat nopeutuvat ja tuloksia alkaa tulla. Hän antaa Vettelille kovan vastuksen, ja jos Ferrarin taktiikat olisivat olleet erilaisia, Kimi olisi mielestäni voinut jo voittaa tänä vuonna.

Mercedes teki kotiläksynsä neljä vuotta sitten – Nyt kova savotta edessä

Laajemmassa kontekstissa opimme sunnuntain kisasta sen, että kausi 2018 on aidosti jännittävä. Joidenkin mielestä laji on viime vuosina muuttunut hieman tylsäksi ja ennalta arvattavaksi, mutta näin ei enää voi sanoa. Ferrari voitti kaksi ensimmäistä kilpailua, Red Bull vei ykköstilan Shanghaissa eikä Mercedes ole vielä voittanut kisaakaan. Kaikki on epävarmaa, mikä on mahtavaa.

Minusta lisääntynyt jännitys johtuu kahdesta syystä. Ensinnäkin Pirelli toimittaa nyt enemmän rengasseoksia, ja ne ovat pehmeämpiä kuin ennen. Se johtaa siihen, että kullakin renkaalla on kapeampi suorituskykyikkuna, mikä näyttää olevan Mercedeksen kompastuskivi. Heillä on ennenkin ollut asian suhteen vaikeuksia, mutta tänä vuonna sen huomaa entistä paremmin. Sen sijaan Ferrari ja Red Bull ovat hyötyneet tästä.

Toinen syy lajin balanssin muutokseen on se, että tietyt tärkeät tekniset säännöt ovat säilyneet samoina, ja ajan mittaan huipputallien suorituskyky on tasaantunut. Mercedes teki kotiläksynsä hyvin neljä vuotta sitten, jolloin hybridimoottorisäännöt astuivat voimaan, ja talli sai siitä ison edun. Uudet säännöt myös rajoittivat kehitystyön ja testauksen määrää, joten kilpailijoilla vei jonkin aikaa kuroa etumatka kiinni. Näyttää siltä, että meillä on nyt kolme tallia, jotka pystyvät voittamaan kisoja. Se on loistava uutinen.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Ferrari ei ole yhtäkkiä ottanut suurta kehitysloikkaa eikä Mercedes askelta taaksepäin. Formula 1 on niin monimutkainen laji, että tulokset heijastelevat tiimien satojen insinöörien työtä. Siten jokainen ratkaisu tai ongelma on monen eri ihmisen ajatusten tulos.

Tämän monimutkaisuuden valossa en odota Mercedeksen palaavan hallitsevaan asemaansa kovin helposti. Tulevissa kisoissa luvassa on lisää odottamattomia tuloksia.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Teksti on Unibetin omaisuutta, mutta sitä saa käyttää vapaasti mediassa lähteen mainiten.