Mika Häkkinen muistelee maailmanmestaruuden ratkeamista: ”Rakastin Suzukan rataa”

Mika Häkkinen kirjoittaa uudessa peliyhtiö Unibetin kolumnissaan Malesian GP:stä ja ajatuksistaan ennen Japanin GP:tä. Katso myös video, jossa Häkkinen muistelee ensimmäisen maailmanmestaruutensa varmistumista. Legenda rakasti omien sanojensa mukaan Suzukan rataa.

Viime viikonlopun kilpailu Malesiassa osoitti, että Ferrari ja Red Bull ovat varsin kilpailukykyisiä ja Mercedes tietää, että taistelu on tulossa. Ferrarin auto vaikutti nopeimmalta Sepangissa. Vaikka teknisten ongelmien takia heillä ei ollut mahdollisuuksia voittoon, Sebastian Vettelin nousu neljänneksi oli vakuuttava.

Max Verstappenin voitto sunnuntaina oli iloinen uutinen, mutta en ollut yllättynyt. Se oli huikea ajo, ei virheitä. Lewis Hamilton teki mitä pystyi ja saapui maaliin hyvänä kakkosena. Mercedes tiesi, ettei heidän autonsa ole nopein, mutta he keskittyivät parhaan lopputuloksen saavuttamiseen niissä olosuhteissa.

Mielestäni viime viikonlopun kilpailu osoitti, että monet alkavat uupumaan tässä vaiheessa kautta. Takana on 15 osakilpailua, mutta kenelläkään ei ole varaa virheisiin tai keskittymisen herpaantumiseen. Malesia on vaikea GP kuumuuden takia, ja juurikin tuosta syystä virheitä alkaa tapahtua, kun paineet kasaantuvat. Tekniset vaikeudet, jotka tuhosivat Sebastianin ja Kimin viikonlopun, osoittavat Ferrarin paineet – minkä on oltava todella turhauttavaa, tietäen kuinka kilpailukykyinen heidän autonsa on.

Toinen mielenkiintoinen huomio Malesiasta on uuden sukupolven, eli Stoffel Vadoornen, Esteban Ocon ja Pierre Gaslyn, esiintulo. Vanhemmat kuljettajat pystyvät kuitenkin tarjoamaan jotain todella arvokasta, kuten kokemusta ja ymmärrystä autosta sekä kilpailemisesta. Tämän arvoa ei pidä aliarvioida, etenkään kun tiimeillä ei ole niin paljoa aikaa tehdä testejä. Tämä selittää myös sen, miksi Fernando Alonsolla ja Kimillä on vielä niin paljon tarjottavaa. Sen lisäksi, että heidän statuksensa entisinä maailmanmestareina takaa merkittävän markkinointiarvon.

Suzukasta mieleen tulee ensimmäisenä hyvät muistot, voitinhan molemmat maailmanmestaruuteni juuri siellä. Molemmilla kerroilla ylittäessäni maaliviivan tunne oli uskomaton. Tiesin, että ”siinä se on. Olen tehnyt sen”. Se on erityinen tunne ja erityinen muisto. Sellaista ei unohda koskaan.

Suzuka on fantastinen rata. Oikea kuljettajan rata. Mutkissa mennään kovaa ja rata tarjoaa hyvän pidon. Tästä syystä autot eivät pääse liukumaan ja Suzukassa saa painaa kunnolla hanaa.

Itse rakastin tätä rataa. Se tarjosi jokaisen mahdollisen yhdistelmän kurveja, jotka voi kuvitella. Siellä edellytetään ylä- ja alamäen jarrutuksia, ja mutkien korkeuserot ja käännösten monipuolisuus tekevät siitä ehdottomasti yhden maailman parhaista kilparadoista.

Vuonna 1998 mestaruustaisto oli todella tiukka Michael Schumacherin ja itseni välillä. Kilpailussa kuitenkin startti peruttiin kahdesti. Ensimmäisellä kerralla jäimme autoihin odottamaan ja autot kuumenivat. Toisella kerralla Michaelilla oli ongelma, koska startti on mäessä ja hänen autonsa liukui eteenpäin ja jumittui. Hän oli starttaamassa paalulta, joten taas odotettiin ja autot kuumenivat entisestään!

Formula1-autot ovat suunniteltu starttaamaan mahtavasti kerran, ei kolmesti, ja lämpötilojen takia olosuhteet olivat haastavat. Michael joutui porukan perälle, ja vaikka hän ajoi todella nopeasti ja nousi ohitus ohitukselta, oli hänen lopulta keskeytettävä rengasrikon takia. Voitin tuolloin ensimmäisen mestaruuteni ja juhlat olivat sen mukaiset. Lauloimme muun muassa karaokea Michaelin, tiimini ja ystävieni kanssa.

Viimeisenä pointtina Suzukasta nostan kuuluisan 130R:n, kierroksen lopussa sijaitsevan vasurin, jossa kaasua saa todellakin painaa. Ensimmäisellä ajokerrallani siellä ajoin Lotuksen F1-autoa vuonna 1991. Ennen mutkaa on pitkä suora, joten on reilusti aikaa miettiä mitä on tulossa. Mietit ajatko sen rauhallisesti vai aggressiivisesti, käännätkö myöhään vai ajoissa. Itseluottamus on tärkeää tässä mutkassa. Se on vähän kuin Eau Rouge Spassa: aivot sanovat, että ”Mika paina hanaa”, mutta joka kerta haluat nostaa jalkaa vähän kaasulta – varmuuden vuoksi. Lopulta sillä ei ole väliä painatko 130R:ään kaasu pohjassa vai et, sillä sen jälkeen tuleva suora on todella lyhyt ja joudut jarruttamaan joka tapauksessa. Joka tapauksessa se on mahtava haaste kerta toisensa jälkeen!

Tänä vuonna Japanissa ajetaan niin, että jäljellä on viisi osakilpailua ja mestaruus ei todellakaan ole vielä ratkaistu. Red Bull Racing on ottanut hyviä kehitysaskeleita, mutta Suzuka vaatii autolta täydellisen tasapainon lisäksi oikeaa määrää tehoja. Tasapainoa tarvitaan kuljettajan itseluottamuksen rakentamiseen kilpailun aikana, jotta uskaltaa kehittää nopeuttaan. Suzukassa tarvitaan hyvä kokonaispaketti alustan ja tehojen suhteen, ja vaikka luulen Red Bullin olevan taas valmiina, uskon Ferrarin olevan todella vahva tänä viikonloppuna. Mercedes pystyy haastamaan heidät, ainakin yksittäisellä kierroksella, mutta viime viikonlopun tapaiset ongelmat saattavat pilata kisan taas.

Juuri tästä syystä tämän vuoden taistelu on niin mielenkiintoinen. Mercedes ehkä johtaa, mutta Red Bull on osoittanut pystyvänsä voittamaan ja Ferrarilla on ehkä juuri se paras kokonaispaketti. Joka tapauksessa tulossa on jälleen mielenkiintoinen viikonloppu!

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider

Katso Mikan haastatteluvideo ensimmäisen maailmanmestaruuden ratkeamisesta tästä: https://youtu.be/LXjS8DNCg6o

Teksti on Unibetin omaisuutta, ja sitä saa käyttää vapaasti lähteen mainiten.