Oscar-gaala lähestyy: tässä ovat vedonlyöjien voittajasuosikit

Elokuva-alan merkittävimmät palkinnot, Oscarit jaetaan ensi viikon sunnuntaina. Peliyhtiö Unibet ennustaa rikoselokuva Three Billboards Outside Ebbing, Missourin voittavan parhaan elokuvan palkinnon ja Guillermo del Toron vievän parhaan ohjaajan pystin.

Meksikolaisen Guillermo del Toron romanttinen fantasiakauhuelokuva The Shape of Water keräsi eniten Oscar-ehdokkuuksia, yhteensä 13 kappaletta. Parhaan elokuvan sarjassa The Shape of Water saa Unibetiltä toiseksi pienimmän kertoimen 2,40, kun kärkisijaa pitää Martin McDonaghin mustan huumorin rikoselokuva Three Billboards Outside Ebbing, Missouri kertoimella 1,85. Elokuva on saanut jo sekä parhaan draamaelokuvan Golden Globe -palkinnon että parhaan elokuvan Bafta-palkinnon. Kolmantena, kauempana kärjestä on Greta Gerwigin draamakomedia Lady Bird kertoimella 13,00.

Del Toro on ykkösenä parhaan ohjaajan sarjassa kertoimella 1,08. Kertoimen 7,50 saa Christopher Nolan ohjauksestaan sotaelokuvassa Dunkirk. Greta Gerwig ja Lady Bird saavat kertoimen 13,00.

Parhaan nais- ja miesnäyttelijän sarjoissa ykkössijat ovat ylivoimaiset. Frances McDormand roolistaan elokuvassa Three Billboards Outside Ebbing, Missouri johtaa kertoimella  1,05. Lady Birdin Saoirse Ronan ja The Shape of Waterin Sally Hawkins saavat Unibetilta kertoimet 9,00 ja 15,00.

Miesten sarjassa taistoa johtaa Gary Oldman Winston Churchillin roolistaan sotadraamassa Darkest Hour. Hän saa lähes olemattoman kertoimen 1,03. Kauas taakse jäävät tässä vaiheessa  romanttisen draaman Call Me by Your Name nuori pääosa Timothee Chalamet kertoimella 18,00 ja satiirisen kauhuelokuvan miespääosa Daniel Kaluuwa kertoimella 21,00.

- Oscar-vedonlyönti alkaa perinteisesti maailmalla heti, kun ehdokkaat julkistetaan. Sille on ominaista, että kertoimet elävät erittäin paljon vedonlyönnin seurauksena, erityisesti muiden palkintogaalojen jälkeen. Lisäksi vedonlyöjillä on usein monessa kategoriassa ylivoimainen suosikki, jonka kerroin putoaa todella pieneksi. Yllätyksiäkin on kuitenkin gaalailtana nähty, kertoo Antti Tikka Unibetilta.

90. Oscar-gaala järjestetään Los Angelesissa 4.maaliskuuta. Palkinnot jakaa Yhdysvaltain elokuva-akatemia ja juhlan juontaa koomikko ja talk show -isäntä Jimmy Kimmel.

Unibetin kertoimet - Oscar-palkinnot

Paras elokuva