Suomeen tulee olympiakultaa - Mäkäräinen kakkossuosikki usealle matkalle

Talviolympialaiset järjestetään 9.-25. helmikuuta Etelä-Korean Pyeongchangissa. Peliyhtiö Unibetin mukaan Suomen joukkue nappaa vähintään yhden kultamitalin, mutta mitalisaldo jää alle kuuteen eli alle virallisen tavoitteen. Suurimmat mitalitoiveet kohdistuvat Kaisa Mäkäräiseen ja muihin naistähtiin.

Kertoimien valossa Suomi saa kisoista vähemmän kuin 6 mitalia, mikä on alle Olympiakomitean virallisen 6-7 mitalin tavoitteen. Kerroin tälle on 1,65, kun taas yli 6 mitalin saldo saa kertoimen 2,00. Unibet ennustaa, että kultamitaleja tulee ainakin yksi. Kerroin vähintään yhdelle kullalle on 1,65, ja kerroin sille, että Suomi jää ilman kultamitalia on 2,10.

Unibet nostaa Suomen mitalirohmuksi ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräisen, joka mahtuu kärkikolmikkoon neljällä matkalla. 7,5 kilometrin sprintillä pienimmän kertoimen 4,50 saa Laura Dahlmeier, mutta heti hänen kannoillaan kertoimella 6,50 ovat Mäkäräinen, Darya Domracheva ja Anastasiya Kuzmina. Dahlmerier saa pienimmän kertoimen 3,25 myös 10 km takaa-ajossa, ja perässä tulevat Mäkäräinen ja Domracheva molemmat kertoimella 6,50. Samat asetelmat jatkuvat 15 km kisassa sekä 12,5 km yhteislähdössä, joissa Dahlmeier saa kertoimet 2,75 ja 3,25. Mäkäräinen on Unibetin mukaan kiinni hopeakannassa molemmissa kisoissa kertoimilla 7,50 ja 5,50.

Hiihdossa kovimmat mitalitoivot ovat Krista Pärmäkoski ja Iivo Niskanen. Pärmäkoskelle povataan mitalisijaa 30 kilometrin perinteisen matkalla kertoimella 2,00. Edelle kirivät Marit Björgen kertoimella 1,08 ja Heidi Weng kertoimella 1,50. Naisten viestissä Suomi on ennakkokertoimissa kolmossuosikki kertoimella 12,50. Edellä ovat Norja kertoimella 1,15 ja Ruotsi kertoimella 5,00. Miesten 50 km perinteisellä erot ovat tiukkoja; pienimmän kultakertoimen 4,00 saa Johannes Hoesflot Klaebo, ja kultakannassa ovat kiinni myös Niskanen ja Alexey Poltoranin kertoimella 4,50.

Jääkiekossa kovat toiveet - Rukajärvi vahvoilla slopestylessä

Kertoimien valossa Suomen jääkiekkonaisille on luvassa pronssia. USA on ensimmäisellä sijalla kertoimella 1,85 ja Kanada toisena kertoimella 2,05. Suomi saa kertoimen 16,00. Miesten kiekossa kertoimet näyttävät, että Lauri Marjamäen Suomi on jäämässä kärkikolmikon ulkopuolelle kertoimella 7,00. Edellä ovat venäläiset olympiaurheilijat kertoimella 2,15, Ruotsi kertoimella 4,25 ja Kanada kertoimella 6,00.

Lumilautailun puolella Enni Rukajärvelle ennustetaan menestystä slopestylessä, jossa hän on kolmossuosikki kertoimella 5,00. Matka kärkeen ei ole pitkä, sillä edelle menevät vain Julia Marino kertoimella 4,00 ja Jamie Anderson kertoimella 4,50.

Suomen voitetut kultamitalit

Yli 0,5 1,65
Alle 0,5 2,10

Suomen voitetut mitalit