Tommi Liimatalle ja Mauri Kunnakselle Finlandia-palkinnot

30 000 euron arvoisten Finlandia-palkintojen voittajat julkistetaan keskiviikkona 29.11. Peliyhtiö Unibetin kertoimet ennustavat, että Finlandia-palkinnot menevät tänä vuonna Tommi Liimatalle, Mauri Kunnakselle sekä Jenni Räinälle ja Vesa Rannalle.

Absoluuttinen nollapiste -yhtyeestä muusikkonakin tunnetun Liimatan Autarktis sijoittuu pohjoiseen ja kertoo kolmesta miessukupolvesta: sodan kokeneesta, suuria ikäluokkia edustavasta ja nykyajan työttömästä, jotka kaikki elävät omaa eristäytynyttä elämäänsä. Unibet antaa Liimatan Finlandia-voitolle kisan pienimmän kertoimen 3,00. Tiukimmin Liimatan haastavat Hanna Hauru pienoisromaanillaan Jääkansi ja teatterista tuttu Juha Hurme , joka jatkaa kansansivistämislinjaansa teoksella Niemi . Molempien voittokerroin on 3,50. Miki Liukkonen saa Unibetilta kertoimen 6,50, Cristina Sandu ja Jaakko Yli-Juonikas molemmat kertoimen 9,00. Kukaan kuudesta ehdokkaasta ei ole ollut aiemmin ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi.

Suosikki Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian voittajaksi on Mauri Kunnas teoksellaan Koiramäen Suomen historia , joka vie rakastetut Koiramäen hahmot Suomen historiaan. Unibet antaa Kunnaksen voitolle kertoimen 3,00. Kunnaksen kannassa ovat Jukka Behm Pehmolelutytöllään ja Riikka Ala-Harja Kahden maan Ebballaan kertoimella 3,50. Ninka Reittu saa voittokertoimen 6,00, ja kaksi muuta ehdokasta voittokertoimen 9,00.

Tieto-Finlandian voittajaksi kertoimet povaavat Jenni Räinän ja Vesa Rannan Reunalla -kirjaa. Elävä ja ihmisiä lähelle pääsevä teos on reportaasikirja kuolevaksi tuomitusta maaseudusta. Unibet antaa Räinä-Ranta-kaksikon voitolle kertoimen 3,00. Heidät haastavat tiukimmin kertoimella 3,50 toimittaja Riitta Kylänpään todella tarkka Pentti Linkola -elämäkerta sekä työryhmän ja Hanna Nikkasen ilmastomuutokseen pureutuva Hyvän sään aikana -teos. Paljon huomiota saanut Karo Hämäläisen Alex saa Finlandia-voitolleen Unibetilta kertoimen 9,00.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajan valitsee ministeri ja ihmisoikeuksien puolustaja Elisabeth Rehn , tietokirjallisuuden Finlandian toimittaja Matti Rönkä ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian muusikko Anna Puu . Kaikki palkinnonsaajat julkistetaan 29.11.

Unibetin kertoimet

Eeva Eronen - Jättiläisen askeleet 9,00
Karo Hämäläinen - Alex 9,00

Lisätietoja : Antti Tikka, antti.tikka(a) kindredgroup.com

Kindred Group (entinen Unibet Group) on yksi Euroopan suurimmista online-pelejä ja digitaalisia sisältöjä tarjoavista yhtiöistä. Tukholman Nasdaq OMX Nordic Exchange -pörssiin listattu Kindred Group sisältää 14 asiakasbrändiä, joilla on yli 16,5 miljoonaa asiakasta maailmanlaajuisesti. Kindred valittiin marraskuussa 2016 vuoden parhaaksi ja vastuullisimmaksi peliyhtiöksi. Kindred on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) perustajajäsen. Yhtiö on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta  www.kindredplc.com .

Yrityksestä

Kindred Group (entinen Unibet Group) on yksi Euroopan suurimmista online-pelejä ja digitaalisia sisältöjä tarjoavista yhtiöistä. Tukholman Nasdaq OMX Nordic Exchange -pörssiin listattu Kindred Group sisältää 14 asiakasbrändiä, joilla on yli 16,5 miljoonaa asiakasta maailmanlaajuisesti. Kindred valittiin marraskuussa 2016 vuoden parhaaksi ja vastuullisimmaksi peliyhtiöksi. Kindred on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön EGBA:n (European Gaming and Betting Association) perustajajäsen. Yhtiö on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulation and Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta www.kindredplc.com.