Black Friday triplasi verkkokauppamyynnin

Klarnan verkkokauppatilastot kertovat, että Black Friday kasvatti verkkokauppaa hurjasti tavalliseen perjantaihin verrattuna – Suomessa verkkomyynti kasvoi yli kolminkertaiseksi.

Viime perjantaina 27.11. eli Black Fridayna Suomessa tehtiin verkkokauppaostoksia euromääräisesti 253 % enemmän normaaliin perjantaihin verrattuna. Pohjoismaissa ostoksia tehtiin keskimäärin 305 % enemmän euromääräisesti. Viime vuoden mustaan perjantaihin verrattuna verkkokauppaostoksia tehtiin Suomessa euromääräisesti 67 % enemmän ja Pohjoismaissa keskimäärin 97 % enemmän paikallisissa valuutoissa.

”Black Friday on selvästi ottanut paikkansa myös Suomessa, ja se näkyi niin verkkokaupoissa kuin kivijalkamyymälöissäkin huimina alennuksina. Tilastomme kertovat, että myös asiakkaat ovat ottaneet Black Fridayn omakseen, ja hyviä alennuksia on osattu hyödyntää paljon enemmän edellisvuoteen verrattuna”, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Yhdysvalloista lähtöisin olevaa Black Fridayta vietetään aina marraskuun viimeisenä perjantaina ennen amerikkalaista kiitospäivää. Sen toivotaan vauhdittavan joulumyyntiä kovilla alennuksilla.

Luvut ovat Klarnan tilastoista perjantailta 27.11.

Klarna on perustettu Tukholmassa vuonna 2005 ideanaan yksinkertaistaa maksaminen. Avullamme kuluttaja saa ensin tuotteet ja maksaa ne vasta myöhemmin. Me myös kannamme kauppiaan puolesta luotto- ja petosriskit. Tänä päivänä Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä. Vuonna 2014 yhdistimme voimamme SOFORTin kanssa. Yhdessä muodostamme Klarna Groupin, Euroopan johtavan maksuratkaisujen tarjoajan. Klarna Groupilla on yli 1 200 työntekijää, ja se toimii 18 markkinalla. Palvelemme 35 miljoonaa kuluttajaa ja yli 50 000 kauppiasta. Tavoitteemme on olla maailman suosituin maksutapa.