Kovasen ympäristöjärjestelmä täyttää viisi vuotta

Jatkuvaa parantamista, kehitystä ja tulevaisuuden suunnittelua. Muun muassa näistä asioista on tehty Kovanen Yhtiöiden ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä, joka täyttää tänä syksynä viisi vuotta.

Lähtökohtana ympäristöystävällisyys ja taloudellisuus

Vuonna 2011 ensimmäisen kerran sertifioitu järjestelmä lähti liikkeelle Kovasen myyntitiimin työntekijän Tiina Kallion opinnäytetyöstä. Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia, miten ympäristönäkökulmat voisi yhdistää taloudelliseen ajatteluun. Lopputyön valmistuttua lähdettiin Kallion johdolla pohtimaan miten työn opit voisi konkretisoida Kovasen toiminnassa kehittämällä yritykselle oma ympäristöjärjestelmä.

”Kuljetusala voi ympäristön näkökulmasta olla haastava toimintaympäristö. Olikin mielenkiintoista miettiä millainen ympäristöjärjestelmä sopisi Kovaselle ja miten yritys siitä hyötyisi – niin ympäristöystävällisyyden kuin taloudellisuuden puolesta.”  kertoo Kallio.

Pohja järjestelmän kehitykselle oli hyvä – Kallio sai opinnäytetyöstään Ympäristöjohtamisen yhdistyksen (YJY) jokavuotisen palkinnon parhaasta lopputyöstä ammattikorkeakoulusarjassa.

Ympäristöohjelma konsernitasolle

Projektin alkuvaiheessa pohdittiin voisiko ympäristöjärjestelmän saada toimimaan koko konsernin laajuisesti eli henkilöliikenteessä ja Kovanen Logisticsin puolella liiketoimintojen eroavaisuuksista huolimatta. Yhteisten ympäristönäkökohtien löytymisen jälkeen onnistuttiin järjestelmän suunnittelu nostamaan konsernitasolle.

Keskiöön nousivat polttoaineen, veden, paperin ja sähkönkulutuksen seuraaminen ja systemaattiset toimet niiden vähentämiseksi huomioiden samalla liiketoiminnan vaatimukset. Kyseiset näkökohdat ovat edelleen Kovasen ympäristöjärjestelmän selkäranka.

Mitä nyt ja tulevaisuudessa

Kovasen ympäristöohjelma on kehittynyt vuosien varrella ja nyt suunta on kohti ISO 14001 -järjestelmän uusinta, vuonna 2015 ilmestynyttä päivitystä. Kallio itse jäi äitiyslomalle ensimmäisen sertifioinnin jälkeen vuonna 2011 ja nyt palattuaan töihin hän on huomannut sekä kehitystä että kehityskohteita. Jatkuvaan parantamiseen nojautuva järjestelmä, joka auditoidaan vuosittain, ei ole koskaan valmis.

”Viidessä vuodessa on menty paljon eteenpäin. Kalustoa on uusittu – ja uusitaan edelleen – ja polttoaineen kulutuksessa on päästy suuria prosenttilukuja alaspäin. Järjestelmien sähköistymisen myötä on paperinkulutus pudonnut murto-osaan vuosien takaisesta. Vaikka paljon on jo tehty, haastetta riittää myös tuleville vuosille. Erityisesti johdon rooli, strategiat ja sidosryhmien entistäkin tiiviimpi huomiointi korostuvat järjestelmän uudessa versiossa.” pohtii Kallio.

Kovanen Yhtiöiden ympäristöpolitiikka on saatavilla pyynnöstä.

Kovanen Yhtiöt Oy on vuonna 1978 perustettu kuljetusalan perheyritysryhmä, jonka omistaa Heikki Kovanen perheineen. Konsernin liiketoiminta jakautuu henkilökuljetuksiin ja tavaraliikenteeseen. Konsernin liikevaihto oli 32,88 miljoonaa euroa vuonna 2014 ja yrityksen palveluksessa työskentelee n. 600 työntekijää. Henkilökuljetustoiminnassa Kovanen on Suomen suurin täyden palvelun henkilökuljetusyritys. Kovasen taksi- ja tilausajopalveluihin keskittynyt henkilökuljetustoiminta on keskittynyt pääkaupunkiseudulle ja Etelä-Suomen alueelle. Kovanen Logistics on pakaste-, kylmä- ja kuivatuotteiden jakeluun ja terminaalilogistiikkaan erikoistunut yritys. Asiakkaita palvellaan pitkittäisväliseinäisillä kaksilämpötila-autoilla, jolloin vastaanottaja saa samalla kerralla pakasteiden lisäksi kylmä- ja kuivaelintarvikkeet. Modernit varasto- ja terminaalikäyttöön hyväksytyt terminaalit sijaitsevat Helsingin seudulla Vantaalla, Tampereella ja Turussa. Kovanen Yhtiöt Oy on ISO 14001 -ympäristösertifikaatin sekä Suomalainen perheyritys ja Mercedes-Benz FleetPartner -merkkien haltija.