YRITTÄJÄ LIIKKEESSÄ

Heikki Kovasen pyörittämä liiketoiminta on kehittynyt renkaiden päällä jo reipas 38 vuotta. Vuosien varrella yrittäjä on oppinut pitämään silmänsä auki alan muutoksille ja suuntaamaan aina eteenpäin.

Perheyritystä pidettävä liikkeessä

Kovanen Yhtiöt Oy:n tarina alkoi vuonna 1978, kun Heikki Kovanen osti ensimmäisen taksilupansa yhdessä veljensä kanssa. Vuonna 2011 omistusjärjestelyjen myötä yritys siirtyi Heikin perheen omistukseen, jolloin aloitettiin myös sukupolvenvaihdos Heikin tyttärille. Vuosien saatossa toiminta on laajentunut orgaanisen kasvun ja yritysostojen kautta aina Suomen suurimmaksi henkilökuljetusyritykseksi. Konserniin kuuluu myös elintarvikelogistiikkaan erikoistunut Kovanen Logistic Oy:ssä, joka toimii tänä päivänä Helsingin, Turun ja Tampereen alueilla.

“Kasvoin itse yrittäjäperheessä, jossa isäni opetti pitämään yrityksen jatkuvassa liikkeessä”, Heikki Kovanen kertoo.

Alan haasteisiin vastataan laadukkaalla monikanavaisuudella

Kovasella kasvaa pian kolmas sukupolvi kuljetusliiketoiminnan ammattilaisia. Uudet sukupolvet tuovat mukanaan myös uudenlaista kuluttajakäyttäytymistä. Myös henkilökuljetusala on murroksessa. Merkittävimpiä muutoksia tuovat mahdollinen taksilain vapautuminen sekä alan digitalisoituminen. Heikki Kovanen haluaa vastata muuttuneisiin asiakastarpeisiin.

“Meillä on ollut jo vuosia oma ympäri vuorokauden toimiva tilauspalvelukeskus. Pyrimme siihen, että meiltä saa aina jotain enemmän. Tässä tapauksessa meiltä saa aina kiinni ihmisen, joka pyrkii löytämään tilanteeseen parhaan mahdollisen ratkaisun. Kuitenkin ostokäyttäytyminen on osittain siirtymässä mobiiliin.  Halusimme olla mukana murroksessa ja lanseeraammekin nyt syksyllä 2016 oman mobiilisovelluksemme”, kertoo Kovanen.

Toistaiseksi iOS-laitteissa toimiva sovellus on nyt pilotoinnissa ja saanut positiivista palautetta testaajiltaan. Kehitystyö jatkuu iOS-sovelluksen käyttöönoton jälkeen Android-sovellukseen sekä muihin digitaalisiin kanaviin.  Kovanen näkeekin Kovasen palvelun laadun yhdessä monikanavastrategian kanssa yrityksensä nousevaksi kilpailueduksi. Suhtautuminen Über-sovellukseen ei ole mustavalkoinen:

Über herätti alan digitalisoitumaan ja toi uudenlaista kilpailua. Pelisääntöjen tulee olla kuitenkin kaikille samat. Terve kilpailu on alalle hyväksi”, täydentää Kovanen.

Yrittäjyys on rohkea valinta

Heikki Kovanen on toiminut vuodesta 2014 myös Perheyritysten liiton puheenjohtajana. Pitkän yrittäjäuran tehnyt Kovanen neuvoo mielellään tuoreita yrittäjiä ja kannustaa heitä uusille urille.

“Yrittäjyys on aina rohkea valinta, jossa ei varmasti pääse helpolla. Näin yrittäjän päivänä voin kuitenkin ylpeänä kertoa, että tekeminen ei lopu kesken. Olemme Kovasella uskoneet alusta asti, että kilpailuun voi vastata vain, mikäli tuote on kunnossa. Siksi pidämme hyvää huolta brändistämme”, sanoo Kovanen ja neuvoo nuoria yrittäjiä huolehtimaan yrityksensä imagosta, jatkuvasta kehittämisestä ja myös yrittäjästä itsestään.

Kovanen onkin tunnettu mustista autoistaan ja aina ystävällisestä henkilökunnasta.

“Pysyn  liikkeessä  pitämällä itsestäni huolta. Pelaan tennistä ja urheilen monipuolisesti. Yrittäjän oma hyvinvointi on vaatimus myös yritystoiminnan kehitykselle. Jatkuvasti laadukas palvelukokemus takaa sen, että yritys tai yksityishenkilö palaa käyttämään palveluitamme jatkossakin alan muutoksista huolimatta”, Kovanen tiivistää.

Hanna Honkasalo, markkinointijohtaja

hanna.honkasalo@kovanen.com