Kraft myy snacks-liiketoimintansa Pohjoismaissa ja Baltiassa FEPCO 1 AS’lle, jonka omistaa norjalainen Herkules Private Equity Fund

Kraft Foods Inc. (NYSE: KFT) on tänään ilmoittanut allekirjoittaneensa sopimuksen Pohjoismaiden ja Baltian snacks-liiketoimintansa myymisestä Norjassa sijaitsevalle FEPCO 1 AS’lle, jonka omistaa Herkules Private Equity Fund, Norjan yksi johtavista sijoitusrahastoista.

Sopimus kattaa Kraftin johtavassa asemassa olevat Estrella- ja Maarud -tuotemerkit Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Tanskassa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa sekä Taffel Chips -tuotemerkin Tanskassa. Kauppaan sisältyy myös omaisuutta ja toimintoja Norjassa ja Ruotsissa sekä omaisuutta Liettuassa. Kraftin odotuksena on, että Pohjoismaissa noin 350 työntekijää Ruotsin Angeredissa ja Upplands Väsbyssä sekä Norjan Disenåssa ja Oslossa siirtyy uuden ostajan palvelukseen.

Kauppasopimuksen toteutuminen on riippuvainen paikallisten kilpailuviranomaisten hyväksynnästä, jonka odotamme saavamme myöhemmin tänä vuonna.

”Tämä on johdonmukainen päätös Kraftille ja kauppa tarjoaa erinomaisen kodin Pohjoismaiden ja Baltian snacks-liiketoiminnallemme”, sanoo Piero Capizzi, VP Market & Customer Development Nordic and Central Europe. ”Kuluttajat arvostavat Estrella- ja Maarud -tuotemerkkejämme koko alueella. Kauppa kuitenkin sopii maailmanlaajuiseen strategiaamme, jonka mukaan keskitymme niihin ydintuoteryhmiin, joissa parhaiten voimme vahvistaa kilpailuetuamme ja menestyä markkinoilla.”

Yhtiön fokuksena Pohjoismaissa on kasvattaa sen vahvaa johtavien tuotemerkkien portfoliota ydintuotteissa, joita ovat kahvi, suklaa, keksit ja juusto. Esimerkkeinä näistä ovat mm. Gevalia-kahvi; Marabou-, Freia- ja Karuna -suklaa; Philadelphia-tuorejuusto sekä LU-keksit.

Yrityksestä

Kraft Foodsista Kraft Foods on dynaaminen kansainvälinen yritys, joka keskittyy suklaa- ja keksituotteisiin ja jolla on vertaansa vailla oleva kuluttajien rakastama tuotevalikoima. Yrityksemme liikevaihto on 54 miljardia dollaria ja olemme maailman toiseksi suurin elintarvikealan yritys. Teemme tuotteita, joita miljardit kuluttajat noin 170 maassa voivat nauttia. Olemme Pohjoismaiden markkinajohtaja seuraavissa tuoteryhmissä: suklaa, kahvi, tuorejuustot ja kaakao. Tuotevalikoimamme sisältää tunnettuja tuotteita kuten LU, Domino, Jyväshyvä, Marabou, Gevalia, Philadelphia ja O’boy. Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) on jäsenenä Dow Jones Industrial Averagessa, Standard & Poor's 500:ssa, Dow Jones Sustainability Indexissä ja Ethibel Sustainability Indexissä. Kraft Foodsilla on Pohjoismaissa n. 1600 työntekijää. Suomessa toimipisteemme sijaitsevat Vantaalla. Lisää tietoa löydät kotisivuiltamme: www.kraftfoodsnordic.com.Oy Kraft Foods Finland Ab ja Kraft Foods Europe Services GmbH – sivuliike Suomessa, Valimotie 5, 01510 Vantaa. Kraft Foods Finland Production Oy, Fazerintie 6, 01230 Vantaa.Puh 020 142 7400. Faksi 020 142 7430.