Akatemiatutkija Anna-Liisa Laineelle myönnetty For Women in Science -apuraha

L'Oréal Finland Oy:n ja Suomen Unesco-toimikunnan apuraha tukee alle 41-vuotiasta naistutkijaa

Akatemiatutkija ja evoluutiobiologi Anna-Liisa Laineelle on myönnetty 15 000 euron For Women in Science -apuraha. Apuraha jaetaan joka toinen vuosi tukemaan biotieteiden parissa työskentelevää, itsenäisen tutkimusuransa alkuvaiheessa olevaa alle 41-vuotiasta naistutkijaa.

Laine pyrkii tutkimuksissaan selvittämään tekijöitä, jotka nopeuttavat ja toisaalta rajoittavat kasvitautien evoluutiota ja hän yhdistää tutkimuksessaan niin ekologisia kokeita, genetiikka kuin matemaattista mallinnustakin.

"Laineen tutkijaura on hyvin vakuuttava. Hän on ehtinyt tehdä tutkimustyötä Australiassa ja USA:ssa ja Laineen tutkimusryhmä on mukana Suomen Akatemian huippuyksikössä", sanoo For Women in Science -juryn puheenjohtaja, professori Marja-Riitta Taskinen

Suomessa L'Oréalin ja Unescon For Women in Science -apurahoja on myönnetty vuodesta 2006 alkaen. Apuraha on osa L'Oréalin kansainvälistä apurahaohjelmaa.

L'Oréal on maailman suurin kosmetiikkayritys. Konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli 20,3 miljardia euroa. 68 900 työntekijästä yli 3 600 työskentelee laboratorioissa ja tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa. Yritykselle myönnettiin 613 patenttia vuonna 2011. Tuotekehityksen parissa työskentelevät tutkijat edustavat 60 eri kansallisuutta 30 eri tieteenalalta. L'Oréalilla on 19 tutkimuskeskusta, viisi alueellista tiedekeskusta, 16 arviointikeskusta, sekä 50 tieteellistä ja ohjaavaa osastoa. Kolmasosa 721 miljoonan tutkimus- ja tuotekehitysbudjetista ohjataan jatkotutkimukseen.