Harmonikkataitaja Sami Majamäki saa Tapiolan Oma Stipendin 2011

23.3.2011

Tapiolan Oma Stipendin 2011 saa musiikin kandidaatti Sami Majamäki, 24. Majamäki opiskelee Sibelius-Akatemiassa harmonikan soittoa ja tähtää omassa instrumentissaan huipulle. Tapiolan Oma Stipendi on yhteensä 15 000 euron arvoinen kannustusstipendi nuorelle asiakkaalle. Stipendi annetaan saajalleen 5 000 euron erissä kolmen vuoden aikana. Oma Stipendi jaetaan nyt viidettä kertaa. Aikaisemmat Tapiolan Oma Stipendin saajat ovat taitoluistelija Kiira Korpi, kultaseppämestari Maria Suikkanen, sirkustaiteilija Oskar Rask ja purjehtija Teemu Rantanen.

Tapiolan vuosittain jakama stipendi kannustaa nuoria toimimaan aktiivisesti omalla sarallaan ja kehittämään itseään edelleen. Oma Stipendin saajalla on oltava mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä omassa harrastuksessaan, tutkimuksessaan tai muussa toiminnassaan valtakunnallisesti merkittävälle tasolle.

”Tavoitteenamme on palkita lahjakkuus, jota ei ole vielä valtakunnallisesti löydetty. Uskomme, että näin stipendi edistää parhaiten nuoren kehittymistä. Tänä vuonna vakuutuimme siitä, että Sami on oikea henkilö saamaan stipendin. Hän on Suomen huippua ja hänellä on mahdollisuus kehittyä edelleen. Hakemuksesta kävi ilmi, että Sami suhtautuu harmonikan soittoon tinkimättömästi ja ammattimaisesti ja että stipendi todella auttaa häntä pääsemään tavoitteisiinsa”, yhtiöryhmän johtaja ja valintaraadin puheenjohtaja Arto Jurttila sanoo.

Arto Jurttila kertoo, että aiempina vuosina Oma Stipendillä on palkittu urheilijoita ja erilaisia kädentaitajia. Stipendin saajien monipuolisuus on jo arvo sinänsä. Nyt vuorossa oli musiikki. ”Hakemuksia tuli tänäkin vuonna monilta eri aloilta, myös tieteen ja tutkimuksen saralta. Tiede ja tutkimus tai muu yhteiskunnallinen toiminta voisi hyvinkin olla seuraava stipendin kohde. Edellytyksenä on, että hakijoilla on oraalla olevaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta”, Jurttila sanoo.

Sami Majamäki haluaa viedä harmonikkamusiikkia eteenpäin

Kangasalta kotoisin oleva Sami Majamäki on soittanut harmonikkaa 7-vuotiaasta, ja 8-vuotiaana hän aloitti yksityisopinnot. Sami voitti lasten ja nuorten valtakunnallisen Minä soitan harmonikkaa -kilpailun vuosina 1998 ja 1999. Vuonna 2002 Sami aloitti 16-vuotiaana opinnot Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla. Syksystä 2005 hän on opiskellut esittävän säveltaiteen koulutusohjelmassa harmonikkaluokan rehtorin Matti Rantasen oppilaana. Sami suoritti kandidaatin tutkintoon vaadittavan harmonikan B-tutkinnon parhain arvosanoin vuonna 2008 ja valmistui musiikin kandidaatiksi keväällä 2011. Lähitulevaisuuden tavoitteina Samilla on valmistua musiikin maisteriksi ja mahdollisesti suorittaa jatko-opintoja joko Sibelius-Akatemiassa tai ulkomailla. Harmonikka on hyväksytty Sibelius-Akatemiassa klassisen musiikin instrumentiksi, joten myös harmonikalla on mahdollisuus edetä musiikin tohtoriksi saakka.

”Olen jo 12-vuotiaasta ollut varma, että tulevaisuudessa työskentelen musiikin parissa. Olen aina kovasti nauttinut esiintymisestä ja siitä, että saan kenties antaa ihmisille musiikin avulla elämyksiä. Koen myös erittäin tarpeelliseksi viedä harmonikkaa ja musiikkia ylipäätään eteenpäin, jotta tulevat sukupolvet pääsisivät myös näistä hienoista kokemuksista nauttimaan. Henkilökohtainen tavoitteeni olisi kehittyä mahdollisimman avarakatseiseksi ja monipuoliseksi muusikoksi, päästä esiintymään rakkaalla soittimellani ja tienata sillä jopa leipäni”, Sami Majamäki kertoo.

Sami kertoo, että uran tähän saakka suurimpia haasteita ovat olleet kilpailut ulkomailla ja pääsykokeet Sibelius-Akatemiaan. 15 000 euron stipendi edesauttaa musiikillista kehitystä erittäin paljon.

”Erilaiset nuottikustannukset, äänilevyjen hankinnat, konserttien järjestämiset tai kilpailuihin ja mestarikursseihin osallistumiset eivät yksinään välttämättä ole kovin isoja kustannuksia, mutta yhdessä näistä syntyy huomattava summa. Stipendi antaa minulle merkittävän etuoikeuden keskittyä siihen olennaisimpaan, eli musiikkiin ja sen myötä sekä musiikilliseen että henkiseen kehittymiseen. Musiikin alalla et koskaan ole valmis. Musiikki on ainaista oppimista ja itsensä kehittämistä. Juuri tämä tekee musiikista niin kiinnostavaa.”

Oma Stipendin saajat menestyvät maailmalla

Oma Stipendin ovat aiemmin saaneet taitoluistelija Kiira Korpi, kultaseppämestari Maria Suikkanen, sirkustaiteilija Oskar Rask ja purjehtija Teemu Rantanen, jotka kuuluvat kansainvälisestikin alansa kirkkaimpaan kärkeen.

Ensimmäisen Oma Stipendin vuonna 2007 saanut Kiira Korpi saavutti tammikuussa Sveitsissä taitoluistelun EM-pronssia toistamiseen urallaan. MM-kilpailuissa hän on parhaimmillaan ollut neljäs. Vuonna 2010 stipendin saanut purjehtija Teemu Rantanen voitti E-jollien Euroopan mestaruuden kahdesti, vuonna 2005 sekä 2007. Maailmanmestariksi Teemu ylsi vuonna 2008. Viime vuonna hän voitti Laser standard -luokan Suomen mestaruuden. Vuonna 2009 Oma Stipendin sai sirkustaiteilija Oskar Rask, joka on erikoistunut akrobatiaan isolla vanteella eli Cyr-renkaalla. Siinä hän kuuluu Suomen parhaimmistoon.

Vuonna 2008 Oma Stipendin saanut kultaseppä Maria Suikkanen on hänkin menestynyt omalla alallaan erinomaisesti. Vuonna 2009 hän ylsi kuudenneksi World Skills -kilpailuissa Kanadassa. Maaliskuussa 2010 vasta 23-vuotias Suikkanen valmistui Suomen nuorimmaksi kultaseppämestariksi.

Arto Jurttila
yhtiöryhmän johtaja, Tapiola-ryhmä
etunimi.sukunimi@tapiola.fi

Sami Majamäki
samimajamaki@gmail.com

Lue lisää Oma Stipendistä Tapiola.fi-sivuilta.