Ruohonleikkurit, moottorisahat ja veneet voivat pian kulkea sokerijuurikkailla

Report this content

Sokerijuurikkaat, vilja tai metsäjäte voivat olla muutaman vuoden sisällä tärkeitä raaka-aineita alkylaattibensiinin valmistamisessa ruohonleikkureihin, veneisiin, moottorisahoihin ja pieniin puutarhakoneisiin. Tämä on uuden tekniikan ja ruotsalaisen Lantmännen Aspen ja ranskalais-saksalaisen Global Bioenergies -yrityksen välillä kesällä solmitun yhteistyön tulosta.

Lantmännen Aspen esitteli alkylaattibensiinin maailmanmarkkinoilla lähes 30 vuotta sitten. Alkylaattibensiini on yhä yksi maailman puhtaimmista polttoaineista. Siksi sitä käytetään ruohonleikkureissa, moottorisahoissa ja pienkoneissa, joissa lähiympäristö ja käyttäjä saattavat altistua pakokaasupäästöille. Nyt Aspen ottaa uuden askeleen ja alkaa käyttää uusiutuvia raaka-aineita polttoaineen valmistuksessa. Näin voidaan vähentää ilmastoon vaikuttavia kasvihuonekaasupäästöjä.

-        Meille on tärkeää johtaa kestävämpien tuotteiden kehittämistä omalla alallamme. Siksi panostamme täysin uuteen tekniikkaan, joka voi antaa meille kestävämpiä polttoaineita. Toivomme tämän olevan mahdollista lähitulevaisuudessa. Erityisen mielenkiintoista on tietenkin nähdä, miten tässä tekniikassa voidaan käyttää maa- ja metsätalouden jätteitä, sanoo Lantmännen Aspen toimitusjohtaja Claes Alin.

Uudella tekniikalla voidaan valmistaa puhtaita bensiinikomponentteja uusiutuvista raaka-aineista kuten sokerijuurikkaista, viljasta ja vähitellen myös maa- ja metsätalouden jätteistä. Tekniikka perustuu siihen, että erityisiä mikrobeja "syötetään" esimerkiksi sokerijuurikkaista saadulla sokerilla. Tästä muodostuu sitten isobuteenia, jota voidaan jalostaa puhtaiksi polttoainekomponenteiksi.

-        Tavoitteena on nostaa yksi maailman parhaista polttoaineista uudelle tasolle ja voida pitkällä tähtäimellä käyttää uusiutuvia raaka-aineita alkylaattibensiinimme valmistuksessa. Siinä Global Bioenergies -yrityksen uusi tekniikka on mielestämme erittäin lupaava. Markkinajohtajana pidämme velvollisuutenamme johtaa ja edistää kehitystä kohti parempaa kestävyyttä alkylaattibensiinin alalla. Tämä yhteistyö on jännittävä askel siihen suuntaan, sanoo Claes Alin.

Alkylaattibensiini on auttanut parantamaan tuhansien käyttäjien työympäristöä siitä alkaen, kun se tuotiin markkinoille vuonna 1988. Uudessa yhteistyössä Global Bioenergies -yrityksen kanssa Lantmännen Aspen investoi uuden tekniikan kehittämiseen, ja luo täten uusia mahdollisuuksia alkylaattibensiinin alalla.

Lisätietoja antaa

Nimi: Toimitusjohtaja Claes Alin
Puhelin: +46 301 230022
Sähköposti: claes.alin@lantmannen.com

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lantmännen Aspen on ruotsalainen maailman johtava erikoispolttoaineita valmistava tuotemerkki. Aspen tarjoaa polttoainetta useimmille bensiinikäyttöisille pienmoottoreille kaikesta puutarhan- ja metsänhoidosta veneilyyn ja moottoriurheiluun. Aspen haluaa tehdä ympäristöystävällisyydestä helppoa sekä ammattikäyttäjille että yksityishenkilöille. Pääkonttorissa Hindåsissa lähellä Aspen-järveä suoritetaan sekä tutkimusta, tuotekehittelyä että tuotantoa. Aspen on edustettuna 22 maassa ja vuodesta 2006 sen omistaja on ollut Lantmännen.

Tietoa alkylaattibensiinistä
Alkylaattibensiini on puhtain bensiini. Aspen-alkylaattibensiini ei sisällä lähes lainkaan syöpää aiheuttavaa bentseeniä, ja se sisältää vain erittäin pieniä määriä tavallisen bensiinin sisältämiä terveydelle haitallisia aromaatteja ja olefiineja.

Avainsanat: