BBC kiinnostui tulevaisuuden leikkipuistoista

Rovaniemeläinen leikkikenttävälinevalmistaja Lappset Group Oy on rakentanut yhdessä liikunta- ja kasvatustieteilijöiden sekä muotoilijoiden ja teknologia-asiantuntijoiden kanssa teknologialla laajennetun leikki- ja peliympäristön nimeltä SmartUs. Uudenlainen oppimisympäristö tulee markkinoille tänä keväänä. Myöhemmin tulevaisuudessa on tarjolla ratkaisuja myös ikääntyneiden liikkumiseen. BBC kiinnostui kotimaisesta leikkimisen ammattilaisesta ja kävi juttukeikalla Rovaniemellä Kaukon koulussa ja Nivavaaran päiväkodissa tammikuussa. Tämänhetkisen tiedon mukaan BBC lähettää 8.2.2006 SmartUs-leikkikentän teemoihin liittyvää juttua BBC Worldilla (klo 0300 GMT), BBC 1 Breakfastilla (klo 0700 GMT), BBC News 24:lla (klo 0900 GMT) ja ehkä myös BBC 4:n uutisissa (klo 2000 GMT). Lähetysaikoihin saattaa tulla muutoksia. Poikkitieteellinen SmartUs-kumppanuushanke on edennyt nyt pilottivaiheeseen ja uudenlainen vuorovaikutteinen leikkikenttämallisto lanseerataan tänä vuonna. SmartUs-hankkeessa fyysisiin välineisiin on yhdistetty uudella tavalla monipuolinen teknologia, jonka tavoitteena on antaa kaiken ikäisille, kokoisille ja kuntoisille käyttäjille mahdollisuus muuttaa leikki- ja liikkumisympäristö omiin käyttötarkoituksiin sopivaksi. ”Olemme halunneet luoda sukupolvien välisen kohtaamispaikan ja laajentaa perinteisen leikkikentän siten entistä useampien käyttöön. Samalla tavoitteena on ollut yhdistää tekemällä oppiminen liikkumiseen ja leikkimiseen. Tuomme modernilla tavalla juonelliset leikit ja pelit takaisin puistoympäristöihin ja lähiliikuntapaikkoihin”, kertoo toimitusjohtaja Juhani Kangas Lappset Groupista. Lappset-konserni työllistää noin 220 henkilöä ja sillä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Saksassa, Englannissa, Italiassa ja Espanjassa. Suurin osa yrityksen liikevaihdosta, yli 70 prosenttia, tulee viennistä. ”Kansainvälisyys on meille ollut itsestäänselvyys alusta pitäen. Suurimmat vientimaamme ovat tällä hetkellä Etelä-Korea, Espanja, Portugali, Ranska, Englanti, Hollanti ja Tanska”, sanoo Lappsetin toimitusjohtaja Juhani Kangas. Leikkipaikkavälineteollisuus on saanut alkunsa 1960–1970-luvuilla Pohjoismaissa, joista nykyäänkin tulevat Euroopan suurimmat valmistajat; Kompan Tanskasta, Hags Ruotsista ja Lappset Suomesta. Suomalaisella medialla on mahdollisuus tutustua SmartUs-pilottileikkikenttään Rovaniemellä 1.3.2006. Toivomme, että ilmoitat kiinnostuksestasi jo nyt etukäteen. Erillinen kutsu ohjelmineen ja aikatauluineen on tulossa myöhemmin. Lisätietoja: Markkinointipäällikö Heli Toivola, Lappset Group Oy gsm 040-5801 659 email: heli.toivola@lappset.com ________________________________________________________________________________ Lappset Group Oy on yksi johtavista leikkipaikkavälinevalmistajista Euroopassa. Lappsetin tuotevalikoimaan kuuluu leikkipaikkavälineiden lisäksi urheilupaikkavälineitä sekä pihojen, puistojen ja katujen kalusteita. Tuotteet valmistetaan pääosin vahvasta pohjoisesta männystä. Yrityksen perustaja Antero Ikäheimo aloitti yhden miehen yrityksenä jo vuonna 1970. Nykyään konsernin palveluksessa on keskimäärin 240 henkilöä. Tytäryrityksiä on viidessä eri maassa. Lappset-tuotteita viedään yli 40 maahan. Lisätietoja: www.lappset.com SmartUs-kumppanuushankkessa muotoilun, oppimisen, liikkumisen ja teknologian ammattilaiset yhdistävät voimansa viiden yhteistyöprojektin - Let´s Playn, Weplayn, Moto+:n, ubiPlayn ja PlayTechin - kautta. Hankkeessa toimivat yhteistyössä Lapin yliopisto, Lappset Group Oy, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Tekes, VTT ja Pohjois- Pohjanmaan Liitto. Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Tekes, Lapin lääninhallitus. Lisäksi mukana on useita kumppaneita. Lisätietoja: www.smartus.fi