Tiukka linja energiakuluihin etähallinnan avulla

Energiankulutusta on entistä helpompi hillitä, kun etäyhteys tuo energianhallinnan asiantuntijat kiinteistöjen arkeen.

Kiinteistöjen energiankulutusta voidaan leikata investoinnein, jotka maksavat itsensä takaisin tavallisesti muutamassa vuodessa. Vaihdetaan ja korjataan laitteita. Optimoidaan säätöjä.

”Luvassa on keskimäärin 15 prosentin säästöt”, sanoo energianhallintapalvelujen päällikkö Antti Toivanen L&T:stä. Hän painottaa kuitenkin toista 15 prosentin säästöä, joka voidaan saada aikaan muuttamalla käyttötottumuksia viihtyvyydestä tinkimättä.

”Energiaa voidaan säästää taloteknisten järjestelmien jatkuvalla ylläpidolla. Energianhallinta on saatava osaksi arkea.”

L&T perusti viime keväänä energianhallintakeskuksen, jossa työskentelee joukko alan asiantuntijoita. Nämä ovat kiinteistön käytössä heti, kun kiinteistö on liitetty etäyhteyden välityksellä keskukseen.

Tietoa omistajan avuksi

Etähallintakeskus havainnoi ja optimoi kiinteistön olosuhteita sekä laitteiden ja järjestelmien tilaa.

”Emme jää odottamaan hälytystä tai vikailmoitusta vaan pyrimme toimimaan ennakoiden”, Toivanen kertoo. Jos esimerkiksi lämmitysverkoston lämpötila kohoaa odottamatta, etähallintakeskus reagoi heti. Joskus riittää, että kiinteistönhoitaja käy korjaamassa vuotavan venttiilin, mutta joskus paikalla tarvitaan kiinteistötekniikan asiantuntijoita.

Poikkeustilanteiden ohella energianhallinnan asiantuntijat seuraavat kiinteistön tilaa kokonaisuutena ja raportoivat siitä säännöllisesti kiinteistön omistajalle. Tarvittaessa mukana seuraa toimenpide- tai investointiehdotuksia.

”Pyrimme tuottamaan tietoa, joka auttaa omistajaa kiinteistön johtamisessa. Lisäksi, raporttien yhdenmukaisuus helpottaa useamman kiinteistön omistajaa”, Toivanen sanoo. Hän korostaa, että parhaimmillaan energianhallinnan seuraukset näkyvät kustannusten ohella ihmisten voinnissa ja rakennusten kunnossa – sekä ympäristössä.

Energianhallintaa kannattavasti

”Kiinteistöt käyttävät Suomessa noin 40 prosenttia kaikesta energiasta. Kiinteistöjen energiankulutus on myös suurin yksittäinen tekijä ilmastonmuutoksessa”, toteaa Aalto-yliopiston kiinteistötalouden professori Seppo Junnila.

Myönteinen puoli asiassa on se, että kiinteistöjen energiankulutusta hillitsemällä voidaan saada aikaan merkittävä muutos.

”Muutos maksaa vieläpä itsenä takaisin. Energiansäästöinvestoinnit tuottavat keskimäärin 30 prosenttia”, Junnila huomauttaa.

Hänen mukaansa nopeinta ja helpointa energiansäästöä lupaavat vanhat rakennukset, joiden rakenteissa ja laitteissa on kunnostamisen varaa.

”Parempikuntoisille rakennuksille ei ole enää ihan helppoja ratkaisuja jäljellä”, Junnila sanoo.

Hän uskoo kuitenkin, että etäyhteyden avulla energiatehokkuutta edistävä ylläpito saadaan tuotua etenkin liike- ja teollisuuskiinteistöihin kannattavasti. Itse asiassa hän odottaa, että kiinteistöihin liittyvälle tiedolle ja sujuvalle tiedonvaihdolle tulee ajan mittaan yhä enemmän hyödyntäjiä ja uusia käyttötapoja – energian ostamisesta ja myymisestä alkaen.

Energianhallintapalvelujen päällikkö Antti Toivanen, antti.toivanen@lassila-tikanoja.fi, 0400 455 067, L&T
Kiinteistötalouden professori Seppo Junnila, seppo.junnila@aalto.fi, 050 511 5816, Aalto-yliopisto

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka on muuttamassa kulutusyhteiskuntaa tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi. Yhteistyössä asiakkaidemme kanssa pienennämme jätemääriä ja pidennämme kiinteistöjen käyttöikää, ohjaamme materiaalit hyötykäyttöön sekä vähennämme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Autamme asiakkaitamme keskittymään omaan ydinliiketoimintaansa ja säästämään ympäristöä. Yhdessä luomme hyvinvointia ja työpaikkoja. L&T toimii Suomessa, Ruotsissa, Latviassa ja Venäjällä. L&T:n liikevaihto vuonna 2012 oli 674,0 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 9 600 henkilöä. L&T on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.