Kesän makeismarkkinat kovassa kasvussa

Report this content

Poikkeuksellisen kovan kasvun taustalla vahvat tuoteuutuudet ja vaihteleva kesäsää

Kulunut kesä on ollut makeisvalmistajille herkullinen. Heinäkuun makeismarkkina on kasvanut lähes 10 % edelliseen kesään verrattuna. Kaikki merkittävät makeisryhmät, niin makeispussit, suklaalevyt ja -patukat, purukumit kuin pastillitkin, ovat lisänneet myyntiään. Osan kasvusta selittää vaihdellut kesäsää, mutta kasvun takana ovat myös vahvat tuoteuutuudet.

Makeismarkkinoiden kasvun vetureina toimivat onnistuneet uutuuslanseeraukset. Kuluttajat vaativat uutuuksia ja ovat myös innokkaita kokeilemaan niitä. Kesän makeiskulutukseen vaikutti myös säiden epävakaisuus: kun aurinko ei paistanut, makeannälkä tyydytettiin jäätelön ja virvoitusjuomien sijaan makeisilla.

”Leafin kannalta tärkeät raikastustuoteryhmät, pastillit ja purukumit, ovat molemmat 15 %:n kasvussa. Jenkin myynti on sujunut hyvin ja tammikuussa markkinoille tuotu Läkerol-pastillisarja on ylittänyt odotuksemme. Leaf onkin saanut kasvatettua kokonaismarkkinaosuuttaan aktiivisella tuotesalkun hallinnalla ja uudenlaisen markkinointikommunikaation avulla”, toteaa Leaf Suomi Oy:n toimitusjohtaja David Nuutinen.

”Erityisen iloinen olen kesän uutuustuotteemme, Truly-makeispussien onnistuneesta lanseerauksesta. Luonnon värejä, vähemmän sokereita ja aitoja mehuja sisältävät Truly-makeiset ovat löytäneet upeasti tiensä hyvää makua ja terveellisempiä elämäntapoja arvostavien kuluttajien ostoskoreihin, kertoo Leafin markkinointipäällikkö Mikko Kaijansinkko. ”Myös syksyllä ensimmäisinä Suomen markkinoille tuomamme, pieneen makeannälkään tarkoitetut Pikkuhyvä-pussimme ovat olleet huikea menestys ja vahvistavat asemaamme makeispussien segmentissä” Kaijansinkko jatkaa. Pussimakeiset muodostavat kolmanneksen koko Suomen makeismarkkinan myynnistä.

Leaf International on Euroopan ensimmäinen makeisyritys, joka toi Trulyn myötä aitoja hedelmämehuja, luonnon värejä ja vähemmän sokeria sisältävän makeiskonseptin kansainvälisille markkinoille. Nämä luonnollisemmat makeiset ovat ajan hermoilla toimivan makeisvalmistajan vastaus nykykuluttajien toiveisiin: Truly on herkullinen makeinen ja hyvä vaihtoehto terveystietoisille ja valistuneille kuluttajille. Uusi Truly-konsepti lanseerattiin keväällä Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa ja Alankomaissa.

Makeisvalmistajien markkinaosuudet ja osuuden muutokset katso pdf-liitetiedosto.
Lähde: ACNielsen Scantrack YTD päättyen 22.7.07, PT

Lisätiedot: