• Drivalia/

LeasePlan lanseeraa ensimmäisenä sähköautojen latausratkaisut yritys- ja työsuhdeautoille

Report this content

LeasePlan tuo ensimmäisenä leasingtoimijana Suomessa tarjolle sähköautojen latausratkaisut, jotka mahdollistavat kulujen kohdistamisen autokohtaisesti.

LeasePlan Finland Oy on kehittänyt ensimmäisenä suomalaisena leasingtoimijana ladattavien autojen täyden palvelun latausratkaisut yritysautoilun tarpeisiin yhteistyössä kahden latauslaitetoimittajan kanssa. Tällä hetkellä suomalaisyrityksissä on huomattavan kirjavia käytäntöjä ladattavien autojen ja latauslaitteiden hankintaan, käyttöön sekä kulujen kohdistamiseen.

- Yritykset ovat kasvavissa määrin kiinnostuneita ekologisen autoilun lisäämisestä, mutta sähköautoiluun liittyvät rutiinit ovat vasta rakentumassa. Oman lisämausteensa asiaan tuovat erilaiset autoedut, yrityskohtaiset autopoliittiset linjaukset sekä verottajan näkemys muun muassa latauslaitteiden hankinnasta, kertoo LeasePlan Finland Oy:n avainasiakaspäällikkö Tiina Märijärvi.

- Haluamme olla vahvasti vaikuttamassa ympäristöystävällisen yritysautoilun kasvamiseen Suomessa ja luomassa puuttuvia systemaattisia malleja. Olemme rakentaneet yhteistyössä Liikennevirta Oy:n ja Plugit Finland Oy:n kanssa valmiit ratkaisut, joissa on huomioitu kaikki tarvittavat elementit sekä yrityksen että työsuhdeautoilijan näkökulmasta. Haluamme tehdä sähköautoilun yrityksille niin helpoksi, ettei ladattavien autojen yleistyminen jää kiinni siitä, että latausratkaisut ja kulujen kohdistaminen koetaan hankalaksi, Märijärvi jatkaa.

Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen näkee latausratkaisujen tuotteistamisen edelläkävijyytenä ja vaivattomamman autoilun mahdollistamisena.

- Tällä hetkellä valtaosa ladattavista autoista myydään yritysautoiksi. LeasePlanilta tämä on rohkea, oikea ja hyvin ajoitettu päätös konseptoida latausratkaisut helpoiksi sekä yrityksille, autojen käyttäjille että niiden kiinteistöjen omistajille, joihin latauslaitteet asennetaan. LeasePlanin asiantuntijakumppanina tarjoamme käyttövarmaa latausinfraa kaikkine palveluineen, Aaltonen summaa.

- Latauksen sujuva järjestäminen on monelle autoilijalle kynnyskysymys. Älykkäät latausratkaisut mahdollistavat esimerkiksi vapaan autoedun toteutumisen: kotilatauksen kustannukset saadaan helposti hyvitettyä autoilijalle. Samalla palvelulla voidaan taloyhtiökohteissa taata naapurisovun säilyminen, kun ladattu sähkö laskutetaan oikealta lataajalta ja hyvitetään taloyhtiölle, toteaa puolestaan palvelujohtaja Jaakko Liesmäki Liikennevirta Oy:stä.

Kulujen kohdistaminen helpottuu hybrideillä ja täyssähköautoilla

Ladattavien hybridien määrä on kasvanut LeasePlanin hallinnoimassa autokannassa tasaisesti viime vuosien aikana – ja jopa nopeammin koko maan autokantaan verrattuna. Esimerkiksi kuluvan vuoden 2017 aikana tammi- ja lokakuun välisenä aikana koko maan henkilöautojen ensirekisteröinneistä 1,95 prosenttia oli plug-in hybrideitä, kun LeasePlanin henkilöautojen ensirekisteröinneissä vastaava luku oli 3,54 prosenttia.

Hybridien latauskulujen kohdistaminen on aiheuttanut haasteita yrityksille ja autoilijoille muun muassa sähkönkulutuksen todentamisen suhteen.

- Älykäs latauslaite kykenee raportoimaan autokohtaisesti kuluneen sähkön määrän ja osoittamaan laskun oikeaan paikkaan. Taloyhtiön latauslaitteen asennuksessa on oltava taloyhtiön hallituksen lupa, mutta periaate on sama: laite raportoi, mitä autoa on milloinkin ladattu, kertoo Tiina Märijärvi.

Autoedut, latauspisteen sijainti ja laskutus
  Latauspiste kotona Latauspiste taloyhtiössä
Vapaa autoetu Tapahtumien laskutus LeasePlanilta, tilitys kotilatauksista autoilijan omalle pankkitilille Tapahtumien laskutus LeasePlanilta, tilitys taloyhtiölle
Käyttöetu