Pohjola Rakennus Oy:n perustamisesta 25 vuotta

• ”Rakennusala on unohtanut asiakkaansa” – konsernijohtaja Juha Metsälän laajempi haastattelu pdf-liitteenä

Juha Metsälän 25 vuotta sitten perustama Pohjola Rakennus Oy on kotiseudullaan Pirkanmaalla asuntorakentamisen markkinajohtaja ja alueen toiseksi suurin toimitilarakentaja. Toiminta on laajentunut myös Uudellemaalle, Hämeeseen ja Jyväskylän seudulle. Uusin tytäryhtiö Pohjola Rakennus Oy Infra aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa.

Kotimainen perheyritys on kestänyt taloussuhdanteiden rajutkin vaihtelut, tavoitteet tullaan saavuttamaan myös tänä vuonna.

– Projektinjohtomalli on ollut alusta alkaen toimintatapamme. Sen avulla voidaan valvoa laatua ja kustannuksia tehokkaasti. Muuten kilpailussa pärjää vain tekemällä kaiken vähän paremmin kuin muut, konsernijohtaja Juha Metsälä toteaa.

Omistajilla pitää olla kasvot

Juha Metsälän mukaan keskisuuren perheyrityksen vahvuudet rakennusalalla ovat kyky nopeisiin päätöksiin, dynaamisuus ja kasvollisuus.

– Yritysten menestyminen lähtee johtajuudesta. Yritysten omistajilla tulee olla kasvot. Suomessa tarvitaan sekä perheyrityksiä että kansainvälisiä toimijoita, mutta pelkkä tytäryhtiötalous on lyhyt tie.

– Henkilöstöltä pitää vaatia tuloksia, mutta vastuuta täytyy myös jakaa, Metsälä painottaa.

Itse hän on näyttänyt mallia kiinnittämällä tytäryhtiöiden toimitusjohtajiksi ja partnereiksi alan nuorempia huippuammattilaisia: Kim Bonon Pohjola Rakennus Oy Uusimaalle, Miikka Routaman Pohjola Rakennus Oy Hämeeseen ja Kalle Tammisen Pohjola Rakennus Oy Infraan.

– Haluamme olla toiminta-alueillamme paras ja dynaamisin palvelutuottaja sekä laadukkain ja kustannustehokkain rakentaja. Se on onnistuu vain kasvollisella tekemisellä, minkä tytäryhtiöt mahdollistavat, Juha Metsälä painottaa.

Pohjola Rakennus Oy, www.pohjolarakennus.fi

perustettu 1989 Tampereella Rakennustoimisto Pohjola Oy:n nimellä

Emoyhtiö Pohjola Rakennus Oy Sisä-Suomi, tytäryhtiöt Pohjola Rakennus Oy Uusimaa (perustettu 2013), Häme ja Infra (2014)

projektinjohtomallilla toimiva, monipuolisen osaamisen rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani

liikevaihdon ennuste 80 milj. € vuodelle 2014

vuosituotanto 700 asuntoa, liike- ja toimitiloja sekä pysäköintilaitoksia

suurin senioriasuntojen kehittäjä ja rakentaja, yli 200 Eloisa-kotia valmiina ja noin 250 rakenteilla

Lisätietoja:

Konsernijohtaja Juha Metsälä, Pohjola Rakennus Oy Sisä-Suomi, 041 4590 600, juha.metsala@pohjolarakennus.fi

Toimitusjohtaja Kim Bono, Pohjola Rakennus Oy Uusimaa, 044 751 0100, kim.bono@pohjolarakennus.fi

Toimitusjohtaja Miikka Routama, Pohjola Rakennus Oy Häme, 044 751 0291, miikka.routama@pohjolarakennus.fi

Kuvateksti (pohjolarakennus_avainhenkilot)

Pohjola Rakennuksen toiminnan kasvattaminen sekä toiminnallisesti että alueellisesti on konsernijohtaja Juha Metsälän mukaan onnistunut hyvin. Avainhenkilöt ovat ammattitaitoisia vastuunkantajia, kuten Pohjola Rakennus Oy Uusimaan toimitusjohtaja Kim Bono (oik) ja Pohjola Rakennus Oy Hämeen Miikka Routama (vas). He ovat sitoutuneet työhönsä myös osakkeenomistajina. Kuvasta puuttuu Pohjola Rakennus Oy Infran toimitusjohtaja Kalle Tamminen. Taustalla As Oy Tampereen Sorsapuiston Tähden työmaa.