LEXUS GENEVEN AUTONÄYTTELYSSÄ 2017: MAAILMAN ENSIESITTELYSSÄ LIPPULAIVAMALLI LS 500h

Lexus esittelee täysin uuden LS 500h -täyshybridinsä Geneven autonäyttelyssä. Uutuus täydentää mielenkiintoisesti aiemmin tänä vuonna ensiesiteltyä, täysin uutta Lexus LS -mallitarjontaa.

Multi Stage Hybrid -järjestelmä

Lexus LS 500h saa uudenlaista voimaa Multi Stage Hybrid -järjestelmästä. Järjestelmän etuja ovat herkempi vastaavuus kaasunpainalluksiin, matalammat kierrokset suurilla ajonopeuksilla sekä mahdollisuus ajaa jopa 140 km/h nopeudella ilman bensiinimoottoria. Kokonaiskulutus ja päästöt ovat alhaiset, mutta tasainen, hiljainen ja hienostunut ajokokemus säilyy.

Multi Stage Hybrid -järjestelmä tuo autoon hybriditekniikan jatkoksi nelinopeuksisen automaattivaihteiston. Tämän tuloksena auto reagoi nopeammin kaasutuksiin – ominaisuus näkyy erityisesti liikkeellelähdössä ja auto kiihtyykin 0–100 km/h 5,4 sekunnissa. Järjestelmä yhdistää LS 500h:n 3,5-litraisen V6 Dual VVT-i bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria, jotka kaikki tuottavat yhteistehoa 354 hv.

Auton kokonaismassaa on saatu pienemmäksi käyttämällä esimerkiksi litiumioniteknologiaa. Pienempi massa vaikuttaa suoraan polttoaineen kulutukseen, päästöihin sekä käsittelytuntumaan. LS 500h:n litiumioniakku on kompaktin kokoinen ja kevyt. Nykyiseen LS 600h:n verrattuna LS 500h:n akku on 20 % kevyempi. Pieni akku mahdollistaa myös 25 litraa isomman tavaratilan verrattuna LS 600h:n tavaratilaan.

Lexus Safety System+

LS:n Lexus Safety System+ -järjestelmä sisältää aktiivisia turvallisuustoimintoja, jotka tukevat kuljettajaa vaaratilanteiden välttämisessä. Peräänajot, jalankulkijaan törmääminen, kaistanvaihtotilanteessa tapahtuvat kolarit ja risteysonnettomuudet pyritään estämään useiden eri puolille autoa sijoitettujen sensoreiden avulla.

Lexus Safety System+ auttaa kuljettajaa havainnoimaan liikenneteen tapahtumia tehokkaasti. Esimerkiksi edistyksellinen jalankulkijantunnistus aktiivisella ohjaustoiminnolla tuo turvaa ajamiseen. Jos auto havaitsee jalankulkijan, se jarruttaa ja ohjaa auton pois törmäyskurssilta pysyen kuitenkin mahdollisuuksien mukaan omalla ajokaistalla.

Lexus Global Architecture

Mukavuus ja ketteryys ovat tehon ohella entistä tärkeämpiä tekijöitä auton valinnassa. Tasapainoa ominaisuuksien välille on haettu uudella Lexus Global Architecture -alustarakenteella (GA-L). Rakenne debytoi Lexus LC coupéssa ja nyt uudessa LS:ssä pidemmän akselivälin versiona. GA-L -alustarakenne on Lexuksen tähänastisista jäykin, mikä mahdollistaa entistä paremman ajotuntuman, tasaisuuden ja hiljaisuuden. Rakenteen ansiosta auton painopiste on alempana.

LS:n uudenlainen design

Uuden LS:n sisätilat ovat ainutlaatuisen kutsuvat. Ajatus japanilaisesta vieraanvaraisuudesta näkyy selvästi: kuljettajasta ja matkustajista pidetään huolta ja heidän tarpeensa ennakoidaan. Uutta ovat esimerkiksi 28 suuntaan säätyvät etuistuimet. Etuistuimissa on myös lämmitys-, viilennys- ja hierontatoiminto.

Lexuksen Takumi-käsityömestareiden kädenjälki näkyy jokaisessa yksityiskohdassa. Sisätilojen valaistus ja tarkkaan mietityt yksityiskohdat ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, miten Lexuksen uniikki estetiikka näkyy ja tuntuu autossa. Uusi LS on pidempi ja matalampi kuin edeltäjänsä ja se on saatavilla ainoastaan pidemmän akselivälin versiona. Matalasta profiilista huolimatta auto on tilava ja mukava myös takapenkin matkustajille.

Aito puu, uniikit japanilaisten Kiriko-artesaanien tekemät lasiyksityiskohdat, japanilaisesta origami-paperitaiteesta vaikutteita saaneet ovien yksityiskohdat ja hienostuneet laserleikkaustekniikat näkyvät uudenlaisissa materiaalivaihtoehdoissa. LS:n designin jyrkkä kontrasti vaalean ja tumman välillä tekee sen ilmeestä jännittävän ja modernin. Laserleikkaukset korostavat metallin ja puun välistä kontrastia. Ulkopuolella myös Lexuksen ikoninen etusäleikkö on saanut rohkeasti päivitetyn ilmeen.

Lisätietoja: www.lexus.fi/lexus-today/the-new-ls

LEXUS LC 500 JA LC 500h

Uuden LC:n toimitukset asiakkaille alkavat elokuussa 2017. LC ilmentää brändin uutta, dynaamisempaa aikakautta. Yhdistämällä avant-garde -henkisyyttä dynaamisiin coupén mittasuhteisiin, LC 500h:n houkuttelevat muodot tuovat huomattavan uskollisesti esiin avainominaisuudet ja ulkonäön menevyyden, jotka palkitussa LF-LC -konseptissa aikanaan nähtiin.

LC on ensimmäinen Lexus, jossa on GA-L -alustarakenne, joka mahdollistaa entistä paremman ajotuntuman, tasaisuuden ja hiljaisuuden. Rakenteen ansiosta auton painopiste on alempana ja paino jakautuu optimaalisesti (52 % eteen, 48 % taakse).

Sekä LC 500h -täyshybridi että konventionaalinen LC 500 tarjoavat vaikuttavaa suorituskykyä. LC 500h:n maksimiteho on 220 kW (299 hv) ja sen yhdistetyn ajon kulutus on 6,4 l/100km. Vastaavat CO2-päästöt ovat 145 g/km. LC 500:n 5 litran V8-moottori puolestaan tuottaa 351 kW (477 hv).

Lexus esittelee Geneven autonäyttelyssä rajoitetun erän LC Launch Editionin, jolla juhlistetaan uuden coupén saapumista Euroopan ensiesittelyyn. Varusteluun kuuluu tyylikäs F-White -väri ja näyttävän kontrastin tarjoavat Breezy Blue -värinimellä kulkeva sinisävyinen sisätilaverhoilu. Launch Edition -varustelutaso sisältää myös 21-tuumaiset kevytmetallivanteet, jotka ovat muutoin saatavilla ainoastaan Sport- ja Sport+ -varustelutason LC-malleihin.

Lisätietoja: www.lexus.fi/car-models/lc/lc-500

TÄYSIN UUSI 2017 LEXUS RC F GT3

Lexus keskittyy entistä enemmän moottoriurheiluun uuden RC F GT3:n myötä vuonna 2017. Lajiliitto FIA:n hyväksymä uusi RC F GT3 tulee osallistumaan kilpailuihin USA:ssa, Japanissa sekä valikoiduissa eurooppalaiskisoissa.

Kaksi Lexus RC F GT3 -autoa on amerikkalaisen 3GT Racing -tiimin käytössä. Autoilla kisataan USA:ssa IMSA:n WeatherTech SportsCar -mestaruussarjassa, GTD-luokassa. Japanissa puolestaan kaksi autoa kilpailee GT300 -luokassa Super GT -sarjassa. Autoja ohjastaa LM Corsa -tiimi.

Euroopan tiimit Farnbacher Racing ja Emily Frey Racing kilpailivat viime vuonna VLN Endurance -sarjassa RC F GT3 -prototyyppiautoilla, ja matka jatkuu tällä kaudella. Tiimit osallistuvat Euroopan tapahtumien lisäksi valittuihin International GT Open -sarjan tapahtumiin.

Viime lokakuussa Lexuksen RC F GT3 -prototyyppi ajoi VLN Endurance -mestaruussarjan Nürburgring Nordschleife -radalla voittoon VLN9-osakilpailussa. Lexus saavutti viime vuonna hienoja tuloksia myös RC F GT500 -kilpa-autolla, joka on myös johdettu Lexus RC F -autosta. Vuoden 2016 RC F GT500 dominoi Japanin Super GT -sarjaa, kun SARD-tiimi ja kuskit Heikki Kovalainen sekä Kohei Hirate ansaitsivat tiimi- ja mestaruusvoiton GT500-kategoriassa.

Lisätietoja: www.lexus.fi/car-models/rc/rc-f

Lexus Europen mediapankki: newsroom.lexus.eu