Lexus tarjoilee unelmia Geneven autonäyttelyssä

• 2+2 LF-C2-konseptiauto Euroopan ensiesittelyssä

• Huipputehokas GS F saapuu Eurooppaan

Uusi Lexus LF-SA-konseptiauto esittäytyy Geneven autonäyttelyssä

Viime vuonna juhlittiin Lexuksen 25-vuotistaivalta, ja sen kunniaksi Lexus haastoi ED2-muotoilustudion suunnittelemaan 2+2-paikkaisen urbaanin B-segmentin konseptiauton.

LF-SA ilmentää Lexuksen intohimoista asennetta tulevaisuuden muotoilutrendeihin ja viekin tunteikkaalla ja rohkealla muotoiluotteellaan brändin aivan uudelle maaperälle.

Yhä useammat ihmiset näkevät tulevaisuuden maailman yhä voimakkaammin teknologian ja virtuaalisten kokemusten värittämänä. LF-SA on kuitenkin vahvasti ajajan auto, sillä Lexuksella uskotaan, että todelliset kokemukset, kuten aito ajamisen nautinto, ovat tulevaisuuden luksusta.

Tämä näkökulma mielessä uusi LF-SA-konsepti yhdistää Lexuksen hienostuneen muotoilufilosofian uskaliaalla tavalla äärimmäiseen ajonautintoon.

Konsepti heijastelee tulevaisuuden maailmaa, jossa Lexus-kuljettajat viikonloppureissun hengessä nauttivat edelleen auton ratissa päivittäisessä kaupunkiliikenteessä. Auto on varustettu moderneilla yhteyksillä, viihdejärjestelmillä ja turvallisuudella, mutta ajamisesta huolehtii edelleen kuljettaja.

Seikkailuhenki näkyy myös auton värimaailmassa: hopeinen ulkoväri on saanut innoituksensa avaruuden valloituksesta, kun taas sisätilojen värit toistuvat auringonpimennyksen sävyissä.

Kompakti ja särmikäs

Uusi Lexus-konsepti on pakattu varsin kompateihin mittoihin: pituutta LF-SA:lla on 3450mm, leveyttä 1700mm ja korkeutta 1430mm. Sen näppärä koko heijastelee myös todelliselle kaupunkiautolle luontaista ja välttämätöntä ketteryyttä. Rosoinen ja itsevarma ulkoasu täydentää sen katu-uskottavuuden.

LF-SA:n voimakkaasti veistetty, avant garde -henkinen keula tuntuu muuttavan muotoaan, kun sitä katselee eri kulmista.

Lexus-logo hehkuu särmikkään keulan keskiössä. Voimakas etuosan muotoilu muodostaa kolmiulotteisen kokonaisuuden, joka korostaa niin etulokasuojia kuin kylkien voimakkaita pokkauksiakin. Auton olemus onkin varsin voimakas.

Pyöränkaarien voimakas muotoilu tehostaa koverien ja kuperien muotojen vuoropuhelua auton korin muotoilussa etenkin auton takaosassa. Muotoilu antaa autolle paitsi ainutlaatuisen design-ilmeen, myös voimakkaan dynaamisen ja eteenpäin liikkuvan olemuksen.

Etusäleikön muotoilu toistuu myös auton takaosassa, jossa huomio kiinnittyy etenkin L-kirjaimen muotoisiin takavaloumpioihin. Muita Lexukselle tunnusomaisia muotoiluelementtejä ovat mm. nuolimotiivi, joka toistuu esim. päiväajovaloissa.

Uusi LF-SA-konseptiauto kätkee hämmästyttävän tilavan matkustamon särmikkään ja kompaktin ulkokuorensa alle. Matkustamon valoisuus korostaa tilan tunnetta.

LF-SA-konsepti on 2+2-paikkainen, joka on selvästi suunniteltu ennen muuta kuljettajaa ajatellen. Kuljettajan istuin on kiinteä, kun taas ohjauspyörä ja polkimet ovat säädettävät. Etumatkustajan istuinta sen sijaan voi liu’uttaa eteen- tai taaksepäin, ja takaistuimelle kuljetaankin matkustajan istuimen puolelta.

Sisätilojen muotoilussa huomio kiinnittyy kahteen soikeaan alueeseen, jotka menevät osittain päällekkäin, mutta jotka on kuitenkin selvästi erotettu toisistaan. Matkustamon muotoilu korostaa kuljettajan ensisijaisuutta.

Auton viihde- ja informaatiojärjestelmään sisältyy mm. musta, kristallinkirkas digitaalista hologrammiteknologiaa hyödyntävä mittaristo ja laajakuvanäyttö.

Lexus LF-C2-konseptiauto yhdistää avoautoilun huuman urheilulliseen menoon

Lexus LF-C2-konseptiauto sai ensi-iltansa viime vuoden lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä. Siinä nähdään Lexuksen tulevaisuuden muotoilusuuntausta 2+2-paikkaisen roadsterin hahmossa.

Lexuksen muotoilu suuntautuu yhä voimakkaampiin piirteisiin. LF-C2 on ylellinen Grand Touring -konsepti, jonka toteutusta on inspiroinut myös merkin intohimo tuottaa ajonautintoa.

Avomallin iloa

LF-C2:n toteutus pohjautuu voimakkaasti muotoiltuun 2+2-ratkaisuun, jonka lähtökohtana on ollut puhdas ja mutkaton urheilucoupe-ajatus, ja avomallisuus tuo uuden ulottuvuuden urheilulliseen ajonautintoon.

Ulkomuotoilussa on hyödynnetty monenlaisia pinnanmuotoja ja niiden tapoja heijastaa erilaisia valonlähteitä. Muotoilijat loivat reunoja, tasoja ja pyöristyksiä, joiden myötä LF-C2:n muodot näyttävät erilaisilta valon suunnan ja voimakkuuden vaihdellessa. Poikkeuksellisesti toteutettu maalipinta tehostaa vielä tätä ominaisuutta.

Kultaisen keltainen väri on toteutettu monikerroksisella maalipinnalla. Pohjamaalin päälle on ruiskutettu ensin hopeaa. Sen jälkeen koriin on maalattu yksi kirkas kerros, ja vasta sen päälle keltaista väriä. Lopuksi pinta on lakattu.

”Valo ja sen kauneuden vangitseminen on inspiroinut ja vetänyt meitä puoleensa”, toteaa auton päämuotoiluja Yasuo Kajino. ”Kun asetat jotain oikeaan valoon, ihmiset näkevät sen aivan uudella tavalla”.

Modernia sukunäköä

LF-C2:n keulailmettä hallitsee Lexuksen tiimalasin muotoinen säleikkö, jonka toteutuksessa on aiempaa kokeilevampi ote. Kolmikulmaiset led-ajovalot ja tyylikkäät etuvilkut antavat ulkonäölle vahvan leiman. Sivuprofiili on voimakkaasti kallistetun A-pilarin myötä nuolimainen, päättyen terävästi leikattuun takaosaan.

Etupuskurin ilmanottoaukot ohjaavat ilmavirtausta etujarruille ja vakauttavat osaltaan keulan käytöstä korkeilla ajonopeuksilla. Myös takalokasuojien edessä on ilmanottoaukot, jotka ohjaavat ilmaa takajarrujen kautta takapuskurissa oleviin poistoaukkoihin. LF-C2:n takaosassa huomio kiinnittyy terävien muotoleikkausten ohella Lexuksen L-muotoa noudattaviin takavaloumpioihin ja pakoputkiston neljään kromattuun ulostuloaukkoon. Ulkonäköä täydentävät viisipuolaiset, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Matkustamon designista huokuu loistokas toteutus, jossa on vaikutteita ulkonäön elegantista urheilullisuudesta. Keskikonsoli on yhtenäinen takaistuimien selkänojien välistä kojetauluun saakka. Hallintalaitteiden toteutuksessa pyrittiin helppokäyttöisyyteen, mutta silti houkuttelevaan ulkoasuun. Kojelaudan keskiosassa olevaa monitoria hallinnoidaan Lexuksen Remote Touchpad -ohjaimella. Laajalle alueelle ulotettu sisustan valko-harmaa nahkaverhous on taustamateriaaliltaan pehmeää myös ovissa ja paneeleissa. Tunnelmaa täydentää led-sisävalaistus.

LF-C2:n sisustus houkuttelee osaltaan astumaan vahvalla Lexus-annostuksella varustetun upean avomallin kyytiin.

LF-C2 Mitat

Pituus 4715 mm
Leveys 1840 mm
Korkeus 1385 mm

Lexus GS F täydentää huipputehokkaiden autojen F-sarjan

• Hienostunut neliovinen sedan tarjoaa myös huippuluokan urheiluauton vauhdin ja käsiteltävyyden

• Vapaasti hengittävä 5,0-litrainen V8-moottori tuottaa jopa 348 kW (473 hv) tehon ja 527 Nm huippuväännön

• Auto hyödyntää sekä otto- että Atkinson-työkiertoa maksimaalisen voiman ja taloudellisuuden saavuttamiseksi

• Innovatiivinen tasauspyörästön ohjausjärjestelmä varmistaa ihanteellisen käsiteltävyyden vaihtuvissa olosuhteissa

• Kattava Lexus Safety System+ -paketti

Lexus esitteli jälleen urheilullista puoltaan, kun odotettu GS F -sedan esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä aiemmin tänä vuonna. Se täydentää Lexuksen erittäin suorituskykyisten autojen F-sarjaa, johon kuuluu myös hiljattain esitelty RC F -coupé. Uutuusmalli yhdistää neliovisen sedanin muotoilun huippuluokan vauhdikkuuteen ja käsiteltävyyteen.

”F-tunnusta kantavat Lexus-autot on suunniteltu tuottamaan positiivisia tuntemuksia ratin takana. Ne ovat autoja, joita on hauska ajaa, olipa ratin takana kuka tahansa tai ajettiinpa niitä radalla tai normaalissa liikenteessä. GS F:n kohdalla halusimme luoda auton, joka paitsi ylittäisi hurjimpienkin autointoilijoiden odotukset, olisi nautittava myös matillisemmille kuljettajille”, toteaa sen pääsuunnittelija Yukihiko Yaguchi.

Vaikka uutuus jakaakin pohjalevyn normaalin GS-mallin kanssa, on siinä erilaisia parannuksia moottorin lisäksi läpi auton. Konepellin alla hyrrää vapaasti hengittävä 5,0-litrainen V8-moottori, joka tuottaa huiman 348 kW tehon (473 hv) kierrosluvulla rpm ja 527 Nm huippuväännön kierroksilla 4800–5600 rpm. Hienostunut moottori hyödyntää sekä Otto- että Atkinson-työkiertoa maksimaalisen voiman ja tehokkuuden tuottamiseksi eri tilanteissa. Voimakkaan moottorin kumppanina toimii kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, joka tarjoaa myös mahdollisuuden vaihtaa vaihteita manuaalisesti.

Lexuksen innovatiivinen vääntövektoriin perustuva tasauspyörästön ohjausjärjestelmä TVD, joka löytyy myös RC F:stä, kuuluu osana pitkään GS F:n vakiovarustelistaan. Kuljettaja voi valita sopivan ajotilan, jolloin ajoneuvon käsiteltävyys on aina huippuluokkaa olosuhteista riippumatta. TVD tarjoaa kolme erilaista ajotilaa:

• Standard-ajotila

• Slalom-ajotila korostaa hyvää käsiteltävyyttä ja ketteryyttä mutkateille

• Track-ajotila nopeaan rata-ajoon

GS F:n korirakenne sisältää joitakin parannuksia GS:ään verrattuna, ja sen jousitus on suunniteltu vastaamaan auton tuottamaa tehoa ja voimaa. GS F:n ratin takana voikin nauttia vakaudesta ja pehmeästä ajosta vapailla moottoritieosuuksilla, ja toisaalta auton kyvystä vastata haastavillakin tieosuuksilla – olipa kyse sitten mutkittelevista vuoristoteistä tai kilparadoista. GS F tarjoaakin kaksijakoisen luonteen – vauhtihirmu radalla rullaa haluttaessa pehmeästi ja tyylikkäästi kotiin.

”Ajamisen hauskuus. Se määrittää kaikki Lexuksen F-sarjan autot, ja se oli mielessämme myös GS F:ää suunniteltaessa. Muotoilufilosofian voisi tiivistää ajatukseen ”tarkoitus määrittää muodon”. Esimerkiksi etusäleikön muotoilu edistää auton aerodynaamisuutta ja sen sisäistä jäähdytystä, kun taas IS F.stä ja RC F:stä tutut ilmanottoaukot etulokasuojissa on otettu myös GS F:ään niiden tehokkuuden vuoksi”, valottaa Yoshiharu Nakajima, projektin vastaava muotoilija.

Kattavat Lexus Safety+ -turvallisuusvarusteet

Uudet Lexus-autot, mukaan lukien uusi GS F, on varustettu kattavilla Lexus Safety+ -turvallisuusvarusteilla. Niihin sisältyy törmäyksiä ehkäisevä Pre-Crash-järjestelmä (PCS), joka varoittaa kuljettajaa mahdollisista törmäyksistä visuaalisin ja äänimerkein kehottaen kuljettajaa jarruttamaan. Tarvittaessa auto jarruttaa kuljettajan puolesta. Lisäksi pakettiin sisältyy kaistavahti (LDA) ja kaukavaloautomatiikka (AHS) tuomaan turvaa pimeällä ajettaville taipaleille.

Alustavia teknisiä tietoja

Pituus             4 915 mm

Leveys           1 845 mm

Korkeus          1 440 mm

Akseliväli        2 850 mm

Raideväli (edessä/takana)  1 555 mm/1 560 mm

Paino             1 830 kg

Vanteet           19’’×9J (edessä)

19’’×10J(takana)

Renkaat          255/35R19 (edessä)

275/35R19 (takana)

Lexus

Lexus tunnetaan pyrkimyksestään täydellisyyteen, erottuvasta laadustaan, hienostuneesta teknologiastaan ja ainutlaatuisesta asiakaspalvelukonseptistaan. Lexuksen perinteisiin arvoihin kuuluvat tinkimätön laatu, mukavuus ja ylellinen matkustaminen. Lexus laajentaa mallistoaan esittelemällä uusia sielukkaita ja inspiroivia tuotteita - sellaisia, jotka ovat vieläkin rohkeampia, vieläkin parempia ajettavuudeltaan ja joiden tekniikka on viimeisen päälle hiottua. Tänään Lexus on ensimmäinen - ja ainoa - premium-autojen valmistaja, joka tarjoaa kattavan sarjan täyshybridiautoja - CT 200h, IS 300h, NX300h, GS 300h ja GS 450h, RX 450h ja LS 600h.