Lexus teki mahdottomasta mahdollista: katso video leijulaudasta tositoimissa

Amazing in Motion -kampanjan viimeisimmässä videossa leijulautaa testataan Barcelonassa.

Lexuksen kesäkuussa julkistama leijulautaprojekti huipentuu, kun lautaa testataan tositoimissa Barcelonassa.

Lexuksen Mark Templin kuvailee leijulautaprojektia intohimoiseksi projektiksi: “Ryhtyessämme tähän projektiin halusimme rikkoa teknologian, muotoilun ja innovation raja-aitoja tekemällä mahdottomasta mahdollista. Yhteistyökumppaniksi valikoitui sellaisia tahoja, jotka jakavat saman intohimon kanssamme: liikkeen riemun. Leijulaudan luominen ei ollut helppo prosessi, vaikka yhdistimme teknologiamme ja kaiken asiantuntijuutemme. Olemme kokeneet niin riemun kuin epätoivonkin hetkiä. Yhteisen päättäväisyytemme ansiosta olemme kuitenkin onnistuneet voittamaan esteet. Lopputuloksena syntyi leijulauta, joka konkretisoi filosofiamme, jossa design ja teknologia yhdessä voivat luoda hämmästyttävää liikettä”.

Projekti alkoi puolitoista vuotta sitten, ja siihen osallistui Lexuksen lisäksi joukko IFW:n tiedemiehiä Dresdenistä sekä evico GmbH, joka on erikoistunut magneettiseen levitaatioteknologiaan. Lautaa on testattu yhteistyössä ammattirullalautailija Ross McGouranin kanssa Saksan Dresdenissä, ja lopulta työryhmä halusi asettaa leijulaudan todelliseen testiin dynaamisemmassa ympäristössä.

“Olen rullalautaillut viimeiset 20 vuotta, mutta kun kitka on pois pelistä, tuntuu kuin olisin joutunut opettelemaan täysin uuden taidon, etenkin asennon ja tasapainon osalta. Leijulaudan ohjaileminen on ihan uusi kokemus”, leijulaudan koeajaja Ross McGouran kertoo.

Projektin julkistamisesta lähtien leijulautaa on testattu sille erityisesti rakennetussa leijupuistossa, jonka arkkitehtuurissa moderni teknologia yhdistyy skeittikulttuurin elementteihin. Dresdenistä on kuljetettu jopa 200 metriä magneettista rataa Barcelonaan. Lexus ja Ross McGouran voivatkin esitellä temppuja, joita yksikään rullalautailija ei ole koskaan tätä ennen voinut toteuttaa. Leijulaudan koeajo on taltioitu myös videolle palkitun ohjaajan Henry-Alex Rubinin johdolla.

Lexuksen leijulautateknologia sisältää kaksi kryostaatti-yksikköä, joissa erittäin johdannainen materiaali on pystytty säilömään nestemäiseen typpeen. Lauta asetetaan käytön ajaksi magnetisoidun radan yläpuolelle. Dr. Oliver de Hass, evicon toimitusjohtaja selittää leijulautateknologiaa: “Radan luoma magneettikenttä on itse asiassa ‘jäädytetty’ laudan johtimiin, ja näin laudan ja radan välillä säilyy rako – ja lauta siis leijuu. Tästä syntyvä voima on riittävän suuri, jotta lauta kykenee kannattelemaan lautailijaa, joka voi vaikkapa hypätä laudalle”.

Amaging in Motion -kampanja ilmentää Lexus-brändin luovuutta ja innovatiivisuutta.

Katso video osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=TiD6_a8Z0hc

Lexus

Lexus tunnetaan pyrkimyksestään täydellisyyteen, erottuvasta laadustaan, hienostuneesta teknologiastaan ja ainutlaatuisesta asiakaspalvelukonseptistaan. Lexuksen perinteisiin arvoihin kuuluvat tinkimätön laatu, mukavuus ja ylellinen matkustaminen. Lexus laajentaa mallistoaan esittelemällä uusia sielukkaita ja inspiroivia tuotteita - sellaisia, jotka ovat vieläkin rohkeampia, vieläkin parempia ajettavuudeltaan ja joiden tekniikka on viimeisen päälle hiottua. Tänään Lexus on ensimmäinen - ja ainoa - premium-autojen valmistaja, joka tarjoaa kattavan sarjan täyshybridiautoja - CT 200h, IS 300h, NX300h, GS 300h ja GS 450h, RX 450h ja LS 600h.

Mark Templin, Lexus
Leijulaudan ohjaileminen on ihan uusi kokemus.
Ross McGouran