20-vuotias Sofia Åhman on grillauksen virallinen Suomen mestari 2018

Grillauksen SM-finaali kamppailtiin Helsingissä sunnuntaina 1.7. Ykkössijan ja 10 000 euron pääpotin nappasi 20-vuotias helsinkiläinen Sofia Åhman, joka oli lunastanut finaalipaikan kesäkuussa Jyväskylän osakilpailusta. Toiseksi kokkasi Tuukka Veija Helsingistä ja kolmanneksi Jussi Piiroinen Tampereelta. Yleisön suosikki oli kuumailmapalloileva grillaaja Vesa Lensu Jyväskylästä.

Sofia kertoo, että on pitänyt kokkauksesta ”siitä asti, kun on kävellyt”. Ammattikokkina hän on työskennellyt nyt vuoden ajan. Kokkkaustaitoja on selkeästi suvulla veressä, sillä Sofian sisko Maria Åhman sijoittui viime vuonna finaalin kolmanneksi. Sofia lähtikin kisaan siskon innoittamana.

-        Voitto tuli todella yllätyksenä, taso oli niin kova. Voittorahoilla aion tehdä jotain kivaa, lähteä vaikka ulkomaille.

Finaalissa Sofia kokkasi muun muassa grillattua lohta, minttuista hollandaise-kastiketta sekä varhaisperuna-kevätsipulipaistosta.

Kilpailun toiseksi kokkasi lääkärinä työskentelevä Tuukka Veija Helsingistä ja kolmanneksi kokki Jussi Piiroinen Tampereelta. Yleisön suosikki oli lakimies Vesa Lensu Jyväskylästä, joka kertoo harrastavansa grillausta jopa kuumailmapallolennoillaan.

Grillauksen Suomen mestaruus

Grillauksen SM-osakilpailuja käytiin kesäkuun ajan kiertueena halki Suomen. Kiertue huipentui su 1.7. SM-finaaliin Helsingin Narinkkatorille. Finaalin tuomaroivat kokit Hans Välimäki, Meri-Tuuli Väntsi ja Henrik ”Roope” Rehbinder. Grillimaisteri-kiertuetta on järjestetty kahdeksan vuoden ajan ja titteliä grillauksen virallinen Suomen mestari on jaettu neljän vuoden ajan.

Lisätietoja:
Kesäreportteri Lotta Kivekäs, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Avainsanat:

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 173 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.