Enemmistö suomalaisista kaipaa vaihtelua perinteiseen jouluruokaan

Suomalaiset arvostavat joulupöydässä perinteitä, mutta joulun ruokaperinteet ovat selvästi uudistumassa, selviää Lidlin tuoreesta tutkimuksesta. Yli puolet (59 %) suomalaisista kaipaa joulupöytään uusia ruokalajeja tai syö jouluna jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia. Vaihtelua joulupöytään haetaan erityisesti kala- ja kasvisruoista.

Lidlin teettämän jouluruokatutkimuksen* mukaan puolet suomalaisista (48 %) kaipaa joulupöytään perinteisten jouluruokien lisäksi vaihtelua ja uusia ruokalajeja. Joka kymmenes suomalainen (11 %) on kyllästynyt perinteisiin jouluruokiin tai syö jouluisin jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia.

– Erityisesti Lidlin asiakkaat suhtautuvat uusiin jouluruokiin muita innokkaammin. Siksi me haluamme inspiroida suomalaisia kokeilemaan rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja ja kansainvälisiä makuja. Joulupöytä voi tarjota myös elämyksiä, ja moni perinteinenkin jouluruoka saa uutta puhtia pienellä twistillä. Kalaruokiin uutta särmää voivat tuoda esimerkiksi Aasiasta tutut mausteet, kertoo Lidl Suomen kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Joulukinkku on edelleen joulun suosituin ruokalaji, mutta 10 prosenttia suomalaisista aikoo vähentää porsaanlihan osuutta joulupöydässä. Kinkun sijaan joulupöytään katetaankin entistä enemmän kala- ja kasvisruokia. Kasvisruokia joulupöytään aikoo lisätä 17 prosenttia ja kalaruokia 16 prosenttia suomalaisista.

– Bataattilaatikko oli muutama vuosi sitten joulun uutuushittiruoka. Nyt se on vakiinnuttanut paikkansa jo useassa joulupöydässä. On kiinnostavaa nähdä, mistä ruokalajista tulee seuraava jouluruokailmiö. Tuomalla omaan jouluvalikoimaamme paljon erilaisia vaihtoehtoja haluamme innostaa suomalaiset luomaan uusia, tulevaisuuden jouluruokareseptejä ja klassikkoruokalajeja, sanoo Heinrichs.

Joulun klassikkoraaka-aineista – kotimaisista juureksista, saa loihdittua helposti uusia makuyhdistelmiä. Lantun, punajuuren ja porkkanan lisäksi joulukuussa parhaimmillaan ovat myös maa-­artisokka ja palsternakka.

– Joulupöydässä kannattaa hyödyntää runsaasti sesongin juureksia. Moderni rosolli syntyy paahdetuista punajuurista ja vuohenjuustosta. Kranssin muotoon aseteltuna se on näyttävä tarjottava joulupöydässä. Perinteisen lanttulaatikon haastaa puolestaan jouluinen Waldorfinsalaatti. Se valmistetaan trendikkäästi pikapikkelöidystä lantusta, vinkkaa Liedellä-lehden päätoimittaja, viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen.

* Tutkimustiedot perustuvat Lidlin teettämään jouluruokatutkimukseen. Kantar TNS:n tekemä tutkimus toteutettiin lokakuussa 2018 ja siihen vastasi 1003 joulua viettävää 18–79-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:
Anna Rissanen, tiedottaja
Lidl Suomi Ky, viestintä
media@lidl.fi

Lainaukset

Thomas Heinrichs, kaupallisen osaston johtaja
On kiinnostavaa nähdä, mistä ruokalajista tulee seuraava jouluruokailmiö. Tuomalla omaan jouluvalikoimaamme paljon erilaisia vaihtoehtoja haluamme innostaa suomalaiset luomaan uusia, tulevaisuuden jouluruokareseptejä ja klassikkoruokalajeja.
Thomas Heinrichs, kaupallisen osaston johtaja