Kajaanin Lidl-myymälä auki jälleen tänään perjantaina

Kajaanin Lidl-myymälä on keskiviikkona 4.4. havaittujen katto-ongelmien jälkeen todettu turvalliseksi ja se avataan asiakkaille jälleen tänään 6.4. kello 13. Myymälän katolta on pudotettu keskiviikon vastaisena yönä satanut lumi ja katto on tuettu myymälän sisällä väliaikaisilla puupilareilla.

- Onhan tämä erikoinen tilanne. Myymälässä on useita puupilareita kulkureiteillä ja ne tuovat luonnollisesti oman lisänsä myymäläarkeen niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin näkökulmasta. Mutta eiköhän tästä selvitä. Pääasia on, että lumipyryn aiheuttamat ongelmat katossa huomattiin ajoissa eikä pahempaa vahinkoa päässyt syntymään, aluepäällikkö Antti Metsola kertoo.

Puupilarit ovat väliaikainen ratkaisu, jonka ansiosta myymälä voidaan avata asiakkaille kahden päivän kiinniolon jälkeen. Katto vaatii vielä perusteellisen remontin, jonka vuoksi parhaillaan tehdään kattavaa korjaussuunnitelmaa. Lopullisen remontin aikataulu ja mahdolliset vaikutukset myymälän aukioloon on vielä auki.

Kajaanin myymälä suljettiin keskiviikkona 4.4. noin klo 9.30 myymälän sisäkatossa havaittujen poikkeamien vuoksi. Myymälä on ollut remonttitöiden vuoksi kiinni keskiviikon ja torstain ajan. Katon painumisen syyksi vahvistui keskiviikon vastaisena yönä voimakkaasti puuskittain satanut lumi.

Lumitilannetta seurataan jatkuvasti ja kattorakenteita tarkastetaan säännöllisesti

Runsasluminen talvi on lisännyt tarvetta lumenpudotukselle Lidl-myymälöiden katoilla muuallakin kuin Kainuussa. Lumimäärien mittaaminen ja seuraaminen kuuluu kauppaketjun rutiineihin. Lumet poistetaan kaupan katolta hyvissä ajoin ja ennakoiden. Myös Kajaanissa lumikuormaa on tänä talvena kevennetty katolta. Kajaanin tapahtumien johdosta lumikuormiin kiinnitetään lähipäivinä erityistä huomiota myös muualla Suomessa.

Myymälärakennusten turvallisuuteen suhtaudutaan Lidlissä vakavasti ja myymälöidemme rakenteet tarkastetaan yhtiön sisäisten ohjeiden mukaisesti viiden vuoden välein. Vuosien 2014-2016 välillä Lidl on tarkastanut kaikkien myymälöidensä kattorakenteet. Seuraava turvallisuustarkastus toteutetaan vuonna 2019.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.