Kaupan ala on vastuullisuuden edelläkävijä vapaaehtoisesti

Kauppa kulkee vastuullisuudessa etujoukoissa. Suomalaiset ovat huomanneet sen, sillä vastikään julkaistussa Yougov-tutkimusyrityksen kyselytutkimuksessa kauppa nähtiin 11 eri elinkeinoelämän toimialasta kaikkein vastuullisimpana. Pitkäjänteinen työ ja teot puhuvat puolestaan. Listasimme Lidl Suomen kuluneen vuoden vastuullisuusteot.

Kaupan ala pystyy ja sillä on halua toimia vastuullisuusasioissa nopeammin kuin mitä lainsäädäntö velvoittaa. Samaan aikaan kun esimerkiksi kansallista muovitiekarttaa ja EU-tason muovilainsäädäntöä on hahmoteltu, on kaupan alalla tehty jo isoja vapaaehtoisuuteen perustuvia linjauksia esimerkiksi pakkausmuovin ja kertakäyttömuovin vähentämisen suhteen. Myös rakentamisessa tavoitellaan kunnianhimoisia ja edelläkävijyyttä osoittavia energiaratkaisuja.

Keväällä 2018 Lidl tiedotti ensimmäisenä suomalaisena kauppaketjuna asettaneensa selkeän tavoitteen muovin vähentämiselle elintarvikepakkauksissa. Vuoden 2025 loppuun mennessä Lidl Suomi vähentää muovin määrää omien merkkiensä tuotteissa viidenneksellä. Lisäksi Lidl panostaa omien merkkien muovipakkausten kierrätettävyyteen ja poistaa valikoimastaan kertakäyttöiset muoviset pillit, vanupuikot, aterimet ja astiat vuoden 2019 loppuun mennessä.

Järvenpäähän vastikään valmistuneelle Lidlin kolmannelle jakelukeskukselle asetettiin erittäin korkeat ympäristö- ja energiatavoitteet. Rakennus on energiankäytön suhteen hiilineutraali ja siinä on pilotoitu energiaratkaisuja, jotka ovat poikkeuksellisia Suomen ja jopa maailman mittakaavassa.

– Vastuullisuusnäkökulma on mukana kaikissa päätöksissä. Kuten vastikään julkaistu IPCC:n  ilmastoraportti kertoo, on päätöksiä tarkasteltava nyt ja tulevaisuudessa erityisesti ilmastonäkökulmasta. Tähän liittyen meillä on tulossa uusia avauksia jo vuoden 2019 alkupuolella. Kauppa ei tässäkään asiassa jää odottamaan pakottavaa lainsäädäntöä vaan teemme päätöksiä turvataksemme kestävän liiketoiminnan myös tulevaisuudessa, Lidlin vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen sanoo.

Hyvä esimerkki kaupan vastuullisuusteoista ovat myös jatkuvasti yleistyvät raaka-aineiden sertifioinnit, joilla tavoitellaan kestävämpää tuotantoa alkuperämaissa sekä ihmisten että ympäristön kannalta. Tämän vuoden lopussa 100-prosenttisesti sertifioitujen raaka-aineiden joukkoon Lidlissä saadaan kahvi ja tee.

Kun muovipilleille sanottiin hyvästit ja biojätteet saivat rekan kulkemaan – Lidl Suomen vastuullisuustekoja 2018

Sähköautoille maksuttomia latauspisteitä, katoille aurinkopaneeleja ja 10 prosentin säästö vuotuisesta energiankulutuksesta

Lidl Suomi on asentanut tänä vuonna sähköautojen latauspisteitä useiden myymälöidensä parkkipaikoille. Tällä hetkellä latauspisteet löytyvät kahdeksan myymälän pihalta. Suunnitelmissa on myöhemmin lisätä latauspisteitä myös muiden sopivien myymälöiden yhteyteen.

Syyskuussa Lidl kertoi lisäävänsä oman aurinkosähkön tuotantoa ja vaihtavansa kaikkien myymälöidensä valaisimet energiatehokkaisiin LED-valaisimiin. Kuusi uutta aurinkovoimalaa, joissa on yhteensä yli 1500 aurinkopaneelia, tuottavat yli 450 megawattituntia sähköä vuodessa. LED-valaisimet puolestaan säästävät yhdessä myymälässä huimat 45 megawattituntia sähköä vuodessa – 179 myymälässä se tarkoittaa yli 8000 megawattituntia.

Lidlin energiastrategialla on kunnianhimoiset tavoitteet: kauppaketju on sitoutunut kansalliseen energiatehokkuussopimukseen, jossa se sitoutuu säästämään vuotuisesta kulutuksestaan 7,5 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Koska Lidl-tyyliin kuuluu riman asettaminen korkealle, Lidlin tavoitteena on säästää 10 prosenttia vuosittaisesta energiankulutuksestaan jo 2020.

Hiilineutraali uusi jakelukeskus, pääkonttorille arvostettu ympäristösertifikaatti ja biojätteellä kulkeva rekka

Lidl avasi lokakuussa kolmannen ja suurimman jakelukeskuksensa Järvenpäähän. Erityistä rakennuksessa ovat mittakaavan lisäksi kunnianhimoiset energiatavoitteet. Lidlin Järvenpään jakelukeskuksessa on pilotoitu energiaratkaisuja, jotka ovat poikkeuksellisia Suomen ja jopa Pohjoismaiden mittakaavassa.

Lidlin pääkonttori Espoossa sai remontoidulle rakennukselle harvinaisen LEED Gold –ympäristösertifikaatin. Tiukat ympäristö- ja kestävyysvaatimukset ohjasivat Lidlin pääkonttorin remonttia suunnitteluvaiheesta käyttöön asti. Pääkonttorilaiset työskentelevät nyt huippuluokan ympäristöystävällisessä ja energiatehokkaassa rakennuksessa.

Lidl otti syksyllä käyttöönsä nesteytetyllä biokaasulla kulkevan rekan, johon tankataan myymälöiden omista jätteistä tuotettua biokaasua. Biokaasukäyttöisellä rekalla Lidl vähentää hiilidioksidipäästöjään jopa 193 tonnia vuodessa.

Yhä useampi raaka-aine on vastuullisuussertifioitu

Tammikuussa 2018 Lidl kasvatti sertifioitujen raaka-aineiden määrää jälleen valikoimassaan. Lidlin soijalinjauksen mukaisesti sen omien tuotemerkkien liha-, lihajaloste-, kananmuna- tai maitotuotteiden tuotantoketjussa käytetty rehusoija on sertifioitua. Lihan ympäristövaikutuksista suuri osa syntyy juuri rehuntuotannossa, ja siksi linjaus on merkittävä panostus lihan ympäristövaikutusten hillitsemiseksi.

Vuoden 2018 loppuun mennessä kaikki Lidlin omien merkkien kahvit ja teet ovat sertifioituja. Logot päivittyvät myös pakkauksiin kesään mennessä. Niin ikään kaikki Lidlin omissa tuotteissa käytettävä kaakao ja palmuöljy on sertifioitua. Näiden raaka-aineiden vastuullisilla tuotantotavoilla on huomattavia vaikutuksia paitsi paikallisten ihmisten elämään tuotantomaissa, myös esimerkiksi luonnon monimuotoisuuteen.

Helmikuun lopulla Marine Stewardship Council (MSC) julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan Lidlillä on suurin prosentuaalinen osuus vastuullisia MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita ketjun omien tuotemerkkien valikoimassa verrattuna suuriin kotimaisiin kilpailijoihin. Lidl on sitoutunut ensimmäisenä ketjuna Suomessa tarjoamaan vain sertifioitua tai kotimaista kalaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Kalojen sertifiointi suojelee meriluontoa ja uhanalaisia kalalajeja.

Muovinvähennystavoitteet maaliskuussa, ero kertakäyttömuovista heinäkuussa ja muovikassit pois kassoilta syyskuussa

Maaliskuussa Lidl Suomi päätti ensimmäisenä suomalaisena kauppaketjuna asettaa selkeän tavoitteen muovin vähentämiselle elintarvikepakkauksissa. Vuoden 2025 loppuun mennessä Lidl Suomi vähentää muovin määrää omien merkkiensä tuotteista viidenneksellä. Lisäksi Lidl panostaa omien merkkien muovipakkausten kierrätettävyyteen.

Lidl poistaa valikoimastaan kertakäyttöiset muovituotteet yli 170 myymälästään Suomessa. Vuoden 2019 loppuun mennessä myynnistä poistuvat muoviset juomapillit, kertakäyttöiset lasit ja mukit, lautaset, aterimet ja vanupuikot. Tilalle tulee vaihtoehtoisista, kierrätettävistä materiaaleista valmistettuja tuotteita.

Syyskuussa Lidl tempaisi poistamalla muovikassit kaikista myymälöistään yhden päivän ajaksi. Samalla Lidl kannusti asiakkaita pitämään omia kasseja mukanaan ostoksilla. Muovikasittoman päivän jälkeen muovi- ja paperikassit ovat olleet Lidlissä saman hintaisia.

Lisätietoja: Viestintäasiantuntija Linda Pukka, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 179 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.