Lidl jatkaa kasvuaan: markkinaosuus nousi 9,3 prosenttiin vuonna 2016

Ostovoiman kehitys huomioiden vuosi 2016 oli Lidl Suomelle kasvun vuosi. Lidlin markkinaosuus Suomessa nousi viime vuonna 9,3 prosenttiin kun se vuonna 2015 oli tasan 9 prosenttia.

Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) mukaan Lidlin markkinaosuus Suomen pt-kaupasta vuonna 2016 oli 9,3 %. Luku eroaa merkittävästi tutkimusyritys Nielsenin tällä viikolla tiedottamasta luvusta, sillä Nielsenin luku on vain arvio. PTY:n luku sen sijaan perustuu Lidlin tilastokeskukselle toimittamiin virallisiin toimialan myyntitietoihin.

– Harmi, että todelliset ja arvioidut markkinaosuusluvut menevät sekaisin. Tilikautemme päättyi helmikuun lopussa ja julkinen tilinpäätös valmistuu loppukesästä. Kasvoimme kuitenkin merkittävästi verrattuna toimialan keskimääräiseen vain yhden prosentin myynninkasvuun. Avasimme kymmenen uutta Lidl-myymälää ja työntekijämäärämme nousi 5 200 lidliläiseen, toimitusjohtaja Lauri Sipponen toteaa.

Lidlin strategia on kasvaa maltillisesti.

– Meillä ei ole koskaan ollut markkinaosuustavoitetta. Tavoitteemme on pitkäjänteinen kannattava kasvu. Asiakasmäärämme kasvavat myös koko ajan ja meillä on tarve laajentaa myymäläverkkoamme voimakkaasti erityisesti pk-seudulla. Hötkyily ei kuitenkaan kuulu tyyliimme ja investoimme aina harkiten, Sipponen sanoo.