Lidl kirittää suomalaisia elintarvikevientiin ja etsii seuraavaa vientirakettia

Lidl etsii Suomen seuraavaa vientimenestystä elintarvikealalta Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailussa. Pääpalkintona Lidl maksaa voittajayritykselle vientiä edistävän henkilön palkan vuodeksi ja auttaa yritystä avaamaan ovia vientiin. Lidl ei tee tätä yksin, vaan voittajayrityksen valintaan osallistuu raati, jossa ovat mukana muun muassa Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto, Elintarviketeollisuusliitto ja Finpro.

Viedään Suomi-ruoka maailmalle! on osa Suomi 100 -juhlavuoden virallista ohjelmaa. Kansainvälisenä ketjuna Lidl haluaa avata suomalaisten elintarvikeyritysten silmät vientimahdollisuuksille ja tukea seuraavaa suomalaista vientitähteä.

-          Lidlin kansainvälisen verkoston kautta viedään jo tällä hetkellä paljon suomaisia tuotteita maailmalle. Esimerkiksi vuonna 2016 20 suomalaista tavarantoimittajaa vei lähes 60 eri tuotetta yhteensä 23 Euroopan maahan. Kun pohdimme, mitä voisimme tehdä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi, niin elintarvikeyritysten kannustaminen vientiin tuntui luontevalta teolta, kertoo Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen .

Suomi tarvitsee kasvua, ja kasvuun tarvitsemme suomalaisia yrityksiä. Työ- ja elinkeinoministeriön ja Team Finlandin mukaan suurin kasvupotentiaali on pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tällä hetkellä suomalaisista pk-yrityksistä ainoastaan 13 prosenttia vie tuotteitaan maailmalle. Jos tämä luku saadaan tuplattua, Suomeen voisi syntyä jopa 100 000 uutta työpaikkaa.

Parhaan vientituotteen valitsee asiantuntijaraati

Kilpailun raatiin ovat lähteneet mukaan Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton puheenjohtaja Juha Marttila , Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen , Finpron elintarviketoimialan johtaja Esa Wrang , suomalaista ruokakulttuuria edistävän Elo-säätiön johtaja Seija Kurunmäki , juontaja, toimittaja ja kolumnisti Tuomas Enbuske , hallitusammattilainen ja markkinoinnin konkari Anne Korkiakoski sekä Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio ja Lidl Suomen ostopäällikkö Riikka Hynynen.

-          Suomen elintarviketeollisuus on perinteisesti ollut kotimarkkinakeskeistä. Kokonaistuottavuuden ja työn tuottavuuden kehittäminen ovat suurimmat haasteemme ja niitä voidaan parantaa vientiä kasvattamalla. Elintarvikeyritykset ovat lähteneet innolla mukaan kaksi vuotta sitten käynnistettyyn vientiohjelmaan. Lidlin aloite tukee hyvin viennin kasvattamistavoitteen toteutumista, ja siksi olemme innolla mukana kilpailun raadissa, kertoo Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen.

-          Finpron Food from Finland verkostossa on mukana 130 alan yritystä ja kasvuhalu on kova – varsinkin, kun onnistumisia on monille jo tullut. Yritykset ovat kuitenkin hyvin erilaisia ja monet ovat resursseiltaan rajallisia pieniä yrityksiä. Siksi tämänkaltaiset kirittämiset ovat erittäin tervetulleita. Suomalaiset tuotteet ovat puhtaita, laadukkaita ja maukkaita. Tarjontamme vastaa tämän päivän kysyntään kansainvälisillä markkinoilla. Lähtökohdat uusille kansainvälisille menestystarinoille ovat erinomaiset, Finpron elintarviketoimialan johtaja Esa Wrang jatkaa .

Avoin kilpailu elintarvikealan toimijoille: Viedään Suomi-ruoka maailmalle!

• Kilpailu alkaa nyt maaliskuussa 2017, ja ilmoittautuminen kilpailuun on avattu elintarvikealan toimijoille osoitteessa www.lidl.fi/suomi100 . Kilpailu huipentuu lokakuussa, jolloin 10 parasta yritystä esitellään Finlandia-talossa ja raati valitsee kilpailun voittajan.
  • Pääpalkintona Lidl maksaa voittajayritykselle vientiä edistävän henkilön palkan vuodeksi ja auttaa yritystä avaamaan ovia vientiin.
  • Viedään Suomi-ruoka maailmalle! on osa Suomi 100 -juhlavuoden virallista ohjelmaa. Se on Lidlin lahja 100-vuotiaalle Suomelle.

Lue lisää kilpailusta osoitteesta www.lidl.fi/suomi100

Lisätietoja : Lidl Suomi, viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, media@lidl.fi , (09) 23456 400.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 160 Hangosta Sodankylään. Lidl Suomi Ky työllistää 5200 henkilöä, joille on tarjolla etenemis- ja uramahdollisuudet sekä Suomessa että ulkomailla. Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla. Lidlin toiminta perustuu selkeään ja yksinkertaiseen konseptiin, joka mahdollistaa tuotteiden korkean laadun ja edullisen hinnan yhdistelmän. Lidl-myymälöitä on lähes kaikissa Euroopan maissa, joissa kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä. Ensimmäiset Lidl-myymälät Suomessa avattiin 29.8.2002.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 160 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.

Lainaukset

Lidlin kansainvälisen verkoston kautta viedään jo tällä hetkellä paljon suomaisia tuotteita maailmalle. Esimerkiksi vuonna 2016 20 suomalaista tavarantoimittajaa vei lähes 60 eri tuotetta yhteensä 23 Euroopan maahan. Kun pohdimme, mitä voisimme tehdä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi, niin elintarvikeyritysten kannustaminen vientiin tuntui luontevalta teolta.
toimitusjohtaja Lauri Sipponen