• Lidl Suomi/

Lidl lahjoitti Järvenpään Yhdessä katettu -verkostolle kylmäaltaat – hävikin ohjaaminen käyttöön on yhteinen asia

Lidl-myymälöiden käytöstä poistetut kylmäaltaat löysivät uuden käyttäjän Yhdessä katettu -verkostosta. Verkosto aloittaa toimintansa Järvenpäässä syksyn aikana. Lidlissä kiertotalous on arkea ja lajittelu ja kierrättäminen osa päivittäistä toimintaa.

Uusien myymälöiden avaamisen lisäksi Lidl uudistaa vanhojen myymälöidensä ilmettä jatkuvasti. Remonttien yhteydessä valaistusta ja kylmälaitteita uusitaan energiatehokkaammiksi. Käytöstä poistetuilla laitteilla on usein vielä käyttöaikaa jäljella – tällä kertaa niille löytyi hyvä käyttötarkoitus Järvenpäästä.

– Yhdessä katettu on aloittamassa järjestäytynyttä ruoka-aputoimintaa Järvenpäässä. Ammattimaisen toiminnan ansiosta voidaan olla varmoja lahjoitettavien elintarvikkeiden tuoteturvallisesta käsittelystä ja säilytyksestä. Halusimme tukea alussa olevaa yhteistyöhanketta ja lahjoitimme hankkeelle tarvitut 15 kylmäallasta, kertoo Lidl Suomen kierrätyslogistiikasta vastaava projektipäällikkö Anna Liitiäinen.

Lidlissä kierrätyslogistiikkaa on hiottu huippuunsa vuosia. Myymälöissä lajitellaan ja kierrätetään huolellisesti muun muassa pahvit ja muovit. Kiertotalouden hengessä vähintään 80 % Lidlin muovipussien materiaalista on kierrätysmuovia.

– Käyttökelpoisen materiaalin hyödyntäminen on sekä ympäristön että liiketoiminnan kannalta oikea ratkaisu. Kylmäaltaiden lisäksi muutkin vanhat laitteet pyritään ohjaamaan hyötykäyttöön. Esimerkiksi käytöstä poistetut tietokoneet, näytöt ja mobiililaitteet tyhjennetään ja kierrätetään, sanoo Liitiäinen.

Kunta, järjestöt ja seurakunta yhteistyössä ruoka-avun mahdollistajina

Yhdessä katettu on järvenpääläinen yhteistyöverkosto, jonka tavoitteena on minimoida ruokahävikkiä yhteisöllisellä ruoka-aputoiminnalla ja keskitetyllä varastolla. Mukana on useita eri järjestöjä, seurakuntia sekä Järvenpään kaupunki.

– Yhdessä katettu on monen toimijan yhteistyötä ruokahävikin ohjaamiseksi tarvitseville. Yhteisöruokailuiden ja yhteisöllisen toimintatavan ansiosta verkosto pyrkii edistämään osallisuutta sekä luomaan työllisyyspolkuja yhteistyössä koko verkoston kautta, kertoo Yhdessä katettu- projektikoordinaattori ja ViaDia Järvenpää ry:n toiminnanjohtaja Jappe Vilponen.

Tällä hetkellä Yhdessä Katettu valmistelee ruoka-aputoiminnan aloittamista Järvenpäässä. Syksyn aikana etsitään ruokaketjun toimijoita yhteistyökumppaneiksi ja hiotaan verkoston toimintatapoja. Tulevaisuudessa toiminnan toivotaan laajenevan.

– Toivomme saavamme lisää varastotilaa käyttöömme, jolloin esimerkiksi hedelmien ja vihannesten lajittelu voisi olla mahdollista. Alkuvaiheessa keskitymme toimintatapojen kehittämiseen ja toimivan yhteistyöverkoston luomiseen, kertoo hanketyöntekijä Henna Kärki.

Myymättä jääneitä tuotteita lahjoitetaan Lidleistä yli 250 taholle

Lidlin ensisijainen tavoite on, ettei myymälässä päivän päätteeksi ole vanhenemassa olevia tuotteita. Hävikkiä ei kuitenkaan voida torjua täysin, joten yhteistyö ruoka-apujärjestöjen ja muiden myymättä jääneitä tuotteita vastaanottavien tahojen kanssa on ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta hyvä tapa ohjata ruoka hyötykäyttöön.

Suurimmalla osalla Lidl-myymälöistä on yhteistyökumppani tai -kumppaneita, jotka hakevat myymättä jääneitä tuotteita säännöllisesti.

– Yhteistyökumppanit ovat erittäin tärkeitä myymättä jääneen ruuan ohjaamisessa tarvitseville ja hyötykäyttöön. Meidänkin etumme on, että Suomeen saadaan lisää luotettavasti toimivia ruoka-apua jakavia yhteistyöverkostoja, kertoo Anna Liitiäinen.

Yhteistyökumppanin puuttuessa yhtään ruokaa ei kuitenkaan päädy Lidleistä kaatopaikalle. Se viimeinen osa myymättä jääneestä ruuasta, joka ei mene ruoka-apujärjestöille eikä rehuksi, hyödynnetään energiantuotannossa.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.