• Lidl Suomi/

Lidl Suomi sai ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa energiatehokkuuden ISO 50001 -sertifikaatin

Lidl Suomelle myönnettiin joulun alla ISO 50001 -sertifikaatti. Valpas henkilöstö ja tehokas energianhallintajärjestelmä säästävät energiaa Lidlin kaikissa myymälöissä ja toimipisteissä. Ison toimijan ratkaisuilla on iso vaikutus.

ISO 50001 on maailmanlaajuinen energiatehokkuuden hallinnan standardi, jota Lidl Suomi lähti tavoittelemaan puolitoista vuotta sitten. Vuoden 2016 aikana kaikki 5000 lidliläistä suorittivat energiatehokkuuskoulutuksen ja energiankulutusta ryhdyttiin seuraamaan entistä tarkemmin kaikissa toimipisteissä. Työn tuloksena Lidl Suomi sai ISO 50001 -sertifikaatin jouluaaton aattona.

– Tämä joululahja oli hyvällä suunnittelulla ja koko henkilöstön uutteralla työllä ansaittu. Olemme ylpeitä tästä saavutuksesta, sanoo Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen.

Säästöjen salaisuus ovat oikeat laitevalinnat ja lisääntynyt energiatietoisuus

Sertifikaatin saaminen ja säilyttäminen jatkossa vaativat jatkuvaa energiankäytön arviointia ja uusien tavoitteiden asettamista. Palkintona on selvää säästöä energiakustannuksissa ja päästöissä.

– Energiatietoisuuden lisääntymisen ansiosta energiankulutus on pienentynyt jo vuoden 2016 aikana esimerkiksi jakelukeskuksessamme Janakkalassa, vaikka jakelukeskuksen läpi kulkevien tuotteiden määrä on samaan aikaan kasvanut, Siitonen toteaa.

Samaisessa Lidlin Etelä-Suomen yli 70 myymälää palvelevassa jakelukeskuksessa sähkönkulutus on pienentynyt vuodesta 2015 lähes 9 % eli 654 megawattituntia vuodessa. Vastaava sähkömäärä riittäisi vuodeksi lähes 470 yksinasuvalle kerrostaloasukkaalle.

Säästö saavutettiin kouluttamalla henkilökunta tunnistamaan energiankulutukseen vaikuttavat asiat sekä kiinnittämällä huomiota kriittisiin alueisiin. Siksi jakelukeskuksen pakkasvaraston koneiden höyrystimiä vaihdettiin energiatehokkaampiin ja oviverhokoneella estettiin lämpimän ilman pääsy pakkashuoneeseen. Nyt höyrystimet eivät jäädy ja ne toimivat energiatehokkaammin.

Laitteiden valinnalla on siis väliä. Uudet led-lamput puolestaan kuluttavat vain puolet vanhojen lamppujen käyttämästä energiasta – vaihtamalla led-valaisimet kaikkiin Suomen Lidl-myymälöihin säästetään 800 000 euroa vuodessa.

– Energianhallintajärjestelmän ansiosta olemme myös havainneet nopeasti jo useita vikoja, jotka olisivat pitkällä aikavälillä nostaneet myymälöiden tai jakelukeskusten kulutusta huomattavasti, Siitonen kertoo.

Suomessa ISO 50001 -sertifikaatti on tällä hetkellä lähes 160 Lidl-myymälällä, kahdella jakelukeskuksella ja pääkonttorin toimitiloilla. Sähkön, lämmön ja veden kulutusta mitataan ja seurataan toimipaikkakohtaisesti. Lisäksi uusissa myymälöissä mittaustarkkuutta on parannettu siten, että esimerkiksi valaistuksen, ilmanvaihdon, paistouunien ja kylmälaitteiden energiankulutusta voidaan seurata myös erikseen. Kansainvälisesti tavoite on, että sertifikaatti saavutetaan kaikissa Lidl-maissa lähitulevaisuudessa. Lidlillä on Euroopassa yhteensä noin 10 000 myymälää, joten odotettavissa on tuntuvia säästöjä niin yrityksen kuin ympäristönkin näkökulmasta.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Avainsanat:

Lainaukset

Energiatietoisuuden lisääntymisen ansiosta energiankulutus on pienentynyt jo vuoden 2016 aikana esimerkiksi jakelukeskuksessamme Janakkalassa, vaikka jakelukeskuksen läpi kulkevien tuotteiden määrä on samaan aikaan kasvanut.
Simo Siitonen, energianhallintapäällikkö
Energianhallintajärjestelmän ansiosta olemme myös havainneet nopeasti jo useita vikoja, jotka olisivat pitkällä aikavälillä nostaneet myymälöiden tai jakelukeskusten kulutusta huomattavasti.
Simo Siitonen, energianhallintapäällikkö