• Lidl Suomi/

Lidlin elintarvikealan vientikisa huipentuu finaaliin - torstaina valitaan seuraava suomalainen vientitoivo

Lidl on etsinyt Suomen seuraavaa vientimenestystä elintarvikealalta Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailussa. Tulevana torstaina kilpailu huipentuu Finlandia-talolla pidettävään seminaariin, jossa kruunataan voittajayritys. 11 finalistin joukosta löytyy muun muassa vilja- ja marjatuotteita sekä eri erikoisruokavalioihin sopivia elintarvikkeita, kuten gluteenitonta tuorepastaa ja vegaanisia mustapapupihvejä. Finalistien joukkoon ylsivät myös lähdevesi ja Koskenkorva.

Torstaina 12.10. Finlandia-talolla kruunataan Lidlin Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailun voittajayritys. Kovatasoiseen kisaan osallistui lähes 100 yritystä, joiden joukosta kisan raati valitsi 11 finalistia:

• Disas Caviar Oy Ltd: Savukirjolohimousse
  • HKScan Finland Oy: Pork Meat Omega-3 No Antibiotics Ever
  • HoviRuoka Oy: Gluteeniton Mustapapupihvi
  • Verso Food Oy: Härkis Original
  • Elixi Oil Oy: Elixi Makurouheet
  • Glutzero Finland Oy: Glutø – gluteeniton ja vegaaninen tuorepasta
  • Linkosuon Leipomo Oy: Ruislastu Sour Cream
  • Helsingin Mylly Oy: Helsinki Mills Overnight Oats Mix
  • Goodio Oy: Luomuraakasuklaa
  • Finn Spring Oy: Spring Aqua Premium -lähdevesi
  • Altia Oyj: Koskenkorva Vodka

“Finalisteista löytyy suomalaista huippuosaamista muun muassa marjatuotteista, kauratuotteista, alkoholista sekä erikoisruokavalion elintarvikkeista. Korkealaatuisen ja uniikin tuotteen lisäksi vientiin tarvitaan markkinointiosaamista. Sitä torstaina seminaarissa tullaan testaamaan, kun finalistit pääsevät esiintymään messuilla. Luvassa on jännittävä finaali”, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio.

Kilpailun pääpalkintona Lidl maksaa voittajayritykselle vientiä edistävän henkilön palkan vuodeksi ja auttaa yritystä avaamaan ovia vientiin. Kilpailun voittajan valitsee raati, johon ovat lähteneet mukaan Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton puheenjohtaja Juha Marttila, Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja, Finpron elintarviketoimialan johtaja Esa Wrang, suomalaista ruokakulttuuria edistävän Elo-säätiön johtaja Seija Kurunmäki, juontaja, toimittaja ja kolumnisti Tuomas Enbuske, hallitusammattilainen ja markkinoinnin konkari Anne Korkiakoski sekä Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio ja Lidl Suomen ostopäällikkö Riikka Nordqvist.

Viedään Suomi-ruoka maailmalle -seminaarin asiantuntijapuheenvuorot ovat katsottavissa livestriimauksena MTV Katsomossa sekä Lidlin Facebookissa torstaina 12.10. klo 13.30–14.30. Myös kilpailun huipennus, palkintojen jako, on katsottavissa suorana Lidlin Facebookissa klo 15.30 alkaen.

Suomalaista ruokaa viedään jo ympäri Eurooppaa

Lidlin kansainvälisen verkoston kautta viedään jo tällä hetkellä paljon suomaisia tuotteita maailmalle. Esimerkiksi vuonna 2016 20 suomalaista tavarantoimittajaa vei lähes 60 eri tuotetta yhteensä 23 Euroopan maahan. Satavuotiaan Suomen kunniaksi Lidl haluaa kirittää suomalaista elintarvikevientiä Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailulla, jossa etsitään seuraavaa suomalaista elintarvikealan vientirakettia.

”Ruokavienti on Suomella elintärkeää ja meillä on täällä monia elintarvikeyrityksiä, joilla on potentiaalia vientiin. Kun pohdimme, mitä voisimme tehdä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi, niin elintarvikeyritysten kannustaminen ja viennin vauhdittaminen tuntui meille luonnollisimmalta”, Hansio sanoo.

Lue lisää kilpailusta osoitteesta www.lidl.fi/suomi100

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.