Lidlit uudistuvat – Pirkanmaalla seitsemän myymälää kiinni remontin ajaksi

Lidl aloitti lokakuussa 2017 myymälöidensä systemaattisen uudistamisen, jonka yhteydessä myymälöiden värimaailmasta tulee valko-harmaa, osastojen järjestys muuttuu ja kalusteita uusitaan sekä opasteita parannetaan. Uudistuksessa on kuunneltu tiiviisti asiakkaiden toiveita. Koko Suomen Lidl-myymälät uudistetaan portaittain. Pirkanmaalla remonttiin menee seitsemän myymälää, muun muassa Tampereen Lielahden, Lempäälän ja Kangasalan myymälät.

Suomen Lidl-myymälöissä alkoi lokakuun 2017 lopulla systemaattinen uudistusprojekti, jossa myymälöiden kalusteet, värimaailma sekä tuotejärjestys uudistetaan. Uudistuksen myötä myymälöiden värimaailma muuttuu valko-harmaaksi ja opasteita parannetaan.

– Uusi ilme on raikas ja hillitympi, mutta samalla sen tarkoitus on viestiä tervetulleeksi toivottavaa tunnelmaa. Uusittavien opasteiden avulla asiakas löytää entistä helpommin haluamansa tuotteet. Tuomme myös vastuulliset toimintatapamme paremmin näkyviin uudistetuissa myymälöissä, kertoo Lidl Suomen operatiivinen johtaja Nicholas Pennanen.

Uudistuksessa myös tuoteosastojen järjestys muuttuu. Hedelmät ja vihannekset tuodaan myyntiin sisäänkäynnin viereen, kylmähylly siirretään alkamaan jo ensimmäiseltä käytävältä ja pakasteet siirtyvät myyntiin myymälän seinustalle pakkaskaappeihin. Myymälän kuivatavaroiden järjestys sekä painotukset muuttuvat myös. Ratkaisut tuovat tehokkuutta tilankäyttöön.

– Tutkimme asiakkaidemme kaupassa käyntiä, esimerkiksi missä järjestyksessä myymälää tyypillisesti kierretään ja mitkä ovat suosituimpia hyllyjä. Yhdistimme tämän datan asiakkaiden toiveisiin. Näin saimme suunniteltua järjestyksen, joka palvelee parhaalla mahdollisella tavalla asiakasta, mutta myös parantaa osaavan henkilöstömme työergonomiaa ja tehokkuutta, Pennanen kertoo.

Vuoden 2018 puolella uudistettavissa Lidl-myymälöissä vaihdetaan lisäksi kaikki valaisimet LED-valaisimiin, jotka kuluttavat sähköä noin 37,5 % vanhoihin valaisimiin verrattuna. Tämän ansiosta jokaisessa uudistettavassa myymälässä säästyy energiaa huikeat 37 450 kilowattituntia vuodessa. Määrä vastaa kahden sähkölämmitteisen, 120 neliömetrin omakotitalon energiantarvetta.

Kaikki Suomen Lidl-myymälät uudistuvat

Lidl on valmistellut muutosta paitsi tutkimalla asiakkaiden ostoskäyttäytymistä, myös testaamalla erilaisia ratkaisuja ja kehittämällä visuaalista ilmettä. Viimeisen noin puolentoista vuoden aikana avatut ja remontoidut myymälät noudattavat jo uutta ilmettä, ja näissä myymälöissä voi käydä kurkkimassa, miltä oma lähi-Lidl pian näyttää.

– Pirkanmaalta uuden ilmeen myymälöitä löytyy jo esimerkiksi Lempäälän Marjamäestä ja Tampereelta Rautatienkadulta, sanoo myyntipäällikkö Satu Suominen.

Uudistus tehdään kuluvan tilikauden aikana eli helmikuun loppuun mennessä yhteensä noin 40 Lidl-myymälään ympäri Suomea. Seuraavina vuosina uudistetaan loput tällä hetkellä 170 Lidl-myymälästä.

Myymälät kiinni vuoron perään kahdeksi päiväksi

Pirkanmaalla kaikkiaan seitsemään myymälään tehdään pikaremontti tammi–helmikuun aikana ja myymälät ovat remontin vuoksi kiinni kaksi päivää. Tampereen Lielahden Lidl on kiinni 23.–24.1., Kangasalan Lidl 30.–31.1. ja Tampereen Jankan Lidl 6.–7.2. Lisäksi remontti sulkee Ylöjärven myymälän 13.–14.2. ja Lempäälän myymälän 20.–21.2. Sastamalan ja Oriveden myymälät ovat kiinni 27.–28.2. Tehokkaan työsuunnittelun ansiosta muutokset saadaan tehtyä lyhyessä ajassa.

– Pahoittelemme asiakkaillemme, ettemme voi palvella heitä normaalisti uudistusremontin aikaan. Samalla olemme kuitenkin innoissamme, että saamme lisää ilmeeltään raikkaita, entistä paremmin palvelevia myymälöitä eri paikkakunnille täällä Pirkanmaalla, sanoo Satu Suominen.

Uudistuksella Lidl hoitaa myymäläkantaansa olemassa olevien rakennusten ehdoilla, toteuttaa asiakkaiden toiveita ja tekee tehokkaalla tilankäytöllä entistä laajemman tuotevalikoiman mahdolliseksi.

Lidlin myymälöiden uudistus Pirkanmaalla:

• Lidl Tampere-Lielahti on kiinni 23.–24.1.
  • Lidl Kangasala on kiinni Lidl 30.–31.1.
  • Lidl Tampere-Janka on kiinni 6.–7.2.
  • Lidl Ylöjärvi on kiinni 13.–14.2.
  • Lidl Lempäälä on kiinni 20.–21.2.
  • Lidl Sastamala ja Lidl Orivesi ovat kiinni 27.–28.2.
  • Uudistuksessa myymälöihin tulee valko-harmaa värimaailma, järjestys muuttuu, opasteita parannetaan ja vastuullisuusteemat saadaan paremmin näkyville.
  • Tilankäytön parantuessa myymälöihin voidaan jatkossa tuoda tarjolle laajempi tuotevalikoima.
  • Uudistus tehdään kuluvan tilikauden aikana eli helmikuun loppuun mennessä yhteensä noin 40 Lidl-myymälässä ympäri Suomea. Vielä sini-keltaisten myymälöiden uudistaminen jatkuu myös tilikaudella 2018.
  • Uusimmat reilun puolentoista vuoden aikana avatut ja remontoidut myymälät noudattavat jo uutta ilmettä. Esimerkkimyymälöitä löytyy Pirkanmaalta Lempäälän Marjamäestä ja Tampereelta Rautatienkadulta ja Finlaysonin alueelta.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.