Hengähdystauko ilmansuodattimelle

LIQUI MOLY täydentää moottoripyörille tarkoitettua tuotevalikoimaansa erityisellä puhdistusaineella

Toukokuu 2017 – Moottoripyörän polttomoottori vaatii toimiakseen paljon puhdasta ilmaa. Siinä auttaa ilmansuodatin, joka suodattaa liat ja pölyt pois. Ajan myötä suodattimen teho heikkenee. Suodattimen tehon voi palauttaa puhdistamalla. Saksalainen moottoriöljy- ja lisäainevalmistaja LIQUI MOLY on tuonut markkinoille moottoripyörille tarkoitetun ilmansuodattimen puhdistusaineen.

Luotettava suodatin on äärimmäisen tärkeä, sillä ilman epäpuhtaudet vaikuttavat moottorissa hiekkapaperin tavoin ja voivat johtaa rakenneosien ennenaikaiseen kulumiseen. ”Lika- ja pölyhiukkaset aiheuttavat vaurioita muuallakin kuin vain moottorissa. Myös muut ilman tulokanavan osat, kuten ilmamassamittari, voivat vaurioitua”, LIQUI MOLYn tutkimus- ja kehityspäällikkö David Kaiser sanoo.

Suodattimen kyky imeä itseensä pölyä ja likaa on rajallinen. Kun suodatin puhdistetaan, ilma kulkee taas kunnolla sen läpi. LIQUI MOLYn uusi moottoripyörien ilmansuodattimien puhdistusaine on tarkoitettu erityisesti vaahtomuovisuodattimille. Kyse on vesiliukoisesta puhdistusainetiivisteestä. Aine on erittäin riittoisaa, ja se poistaa hellävaraisesti pölyn, öljyn ja rasvan vahingoittamatta vaahtomuovin huokoista rakennetta.

Mutta tarvitseeko suodatin erityistä puhdistusainetta? Internetin keskustelupalstoilla on ehdoteltu bensiinin tai dieselin kaltaisten aineiden käyttöä. David Kaiser on ehdottomasti niiden käyttöä vastaan: ”Bensiini toki puhdistaa, mutta se voi vaurioittaa herkkää suodatinta.” Pahimmassa tapauksessa se voi kovettaa vaahdon tai muuttaa sen muotoa. Dieselin kohdalla tutkimuspäällikkö pitää ongelmallisena epäorgaanisten yhdisteiden poistamista suodattimesta. ”Diesel ei pysty siihen. Hiekka, suola, pöly ja liete poistuvat vain vedellä.” Lisäksi diesel ja bensiini ovat vaarallisia aineita. Jo pelkkä höyryjen hengittäminen on terveydelle vaarallista. Ihokosketus voi johtaa ärsytykseen, ja polttoaineiden epäillään olevan syöpää aiheuttavia.

”Moottoripyörien ilmansuodattimien puhdistusaine ei sisällä liuottimia, se hajoaa luonnossa ja puhdistaa suodattimen nopeasti”, David Kaiser sanoo. On tärkeä muistaa, että suodatinta ei missään tapauksessa saa puristaa kuivaksi. Puristaminen voi vaurioittaa sitä. Suodattimen päälle tulee myös levittää moottoripyörille tarkoitettua LIQUI MOLY -ilmasuodatinöljyä ennen sen asentamista takaisin paikoilleen.