3Q 2016 Katsaus Cleantech Invest Oyj

Tämä katsaus ei ole täydellinen raportti kaikista tapahtumista, eikä se ole talouskatsaus. Raportissa pyritään vetämään yhteen katsauskauden tärkeimmät tapahtumat salkkuyhtiöissä.

Neljännesvuosikatsauksessa emme kommentoi jokaista osakkuusyhtiötä, vaan keskitymme niihin osakkuusyhtiöihin joissa katsauskaudella mielestämme on raportoitavia edistysaskeleita tai tapahtumia. Kattavan kuvan saamiseksi osakkuusyhtiöiden liiketoiminnasta, lukijan tulisi perehtyä myös muuhun aineistoon, kuten esimerkiksi aiemmin tänä vuonna julkaistuun rinnakkaislistauksen yhtiöesitteeseen.

Yleiset näkymät

Teemme kovasti töitä kansainvälistymisen eteen ja saadaksemme tunnettuutta Cleantech Investin listatulle osakkeelle. Katsauskauden aikana olemme aktiivisesti hyödyntäneet uusia pop-toimistojamme Berliinissä ja Los Angelesissä.

Berliinin pop-toimisto on viimeisin lisäys maantieteelliseen peittoomme. Saksan valmistava teollisuus, joka on mailman toiseksi suurin Kiinan jälkeen, pitää energiatehokkuutta korkessa prioriteetissa. Teollisuuden maksaman sähkön hinta on kaksinkertainen Ruotsiin ja Suomeen verrattuna, joten energiatehokkuusinvestointien takaisinmaksuajat ovat käytännössä puolta pienemmät. Salkussamme on useita yhtiöitä, jotka tarjoavat merkittäviä energiansäästöjä teollisuudelle ja kotitalouksille. Saksan markkina sopii erittäin hyvin useimmille näistä yhtiöistä ja odotamme näkevämme salkkuyhtiöittemme parissa enemmän kuin yhden lanseerauksen Saksassa seuraavan kuuden kuukauden aikana.

Uskomme, että yhtiöiden kannattaa rohkeasti mennä niille markkinoille, joissa myyntiargumentit kyseiselle ratkaisulle ovat kirkkaimmat ja kasvu kovinta. Nocart myy uusiutuvan energian voimaloita siellä missä sähköistyminen etenee nopeinten, Afrikassa ja Etelä-Aasiassa; Swap.com operoi suurinta käytetyn tavaran online kauppaa maailman johtavassa kuluttajamaassa, USA:ssa; ja Enersize toteuttaa energiatehokkuusprojekteja siellä missä sillä on todella väliä, maailman valmistuskeskuksessa, Kiinassa.

Los Angelesin popup toimiston aktiviteetit ovat keskittyneet Yhdysvaltalaisten teollisuusyritysten ja sijoittajien tapaamisiin, ja salkkuyhtiömme on otettu vastaan hyvin. Kaliforniassa on kova paine löytää ratkaisuja joilla voidaan vähentää sekä veden että energian kulutusta teollisuudessa ja kiinteistöissä. Odotamme myös innolla laajentavamme osakaspohjaamme amerikkalaisiin sijoittajiin.

Uskomme että Kiina on suurempi mahdollisuus enemmän kuin koskaan aiemmin. Cleantech Investillä on jo strateginen sijoittaja Kiinasta. Vahvat paikalliset kumppanit ovat elintärkeitä ja korkealla prioriteettilistallamme. Kiinalla on kova kiire tuoda puhtaan teknologian ratkaisuja markkinoilleen. Kiinassa on ylimmältä valtion taholta lähtien jokaisen tehtaan lattialle saakka ulottuva merkittävä poliittinen tahtotila saada bruttokansantuote kasvuun vähemmällä päästömäärällä. Odotamme näkevämme useamman salkkuyhtiöistämme aloittavan toiminnan Kiinassa ja selvitämme myös pop-up toimiston perustamista alueelle.

Markkinat ovat selkeästi avautuneet ratkaisuille joita salkkuyhtiömme toimittavat. Kaksi yhtiöistämme tulee tekemään yli 10 MEUR liikevaihtoa tänä vuonna ja odotamme useiden yhtiöiden seuraavan perässä. Uskomme että sekä energia- ja resurssitehokkuus että hajautettu uusiutuva energia – alueet joilla salkkuyhtiömme operoivat – tulevat olemaan huomisen tuottoisimpia teollisuuden aloja.

Osakemerkintä TO 1A warranteilla marraskuussa 2016

Päätavoitteenamme on saada useat yhtiöistämme listautumis- tai irtautumisvalmiiksi. Ajalla 1.-30.11.2016 toteutamme osakemerkinnän warranttien pohjalta jotka luotiin Tukholman First North listauksen yhteydessä huhtikuussa 2016. Lisää tietoa merkinnästä löytyy englanniksi ja ruotsiksi osoitteesta http://www.cleantechinvest.com/emission .

Mikäli nämä merkinnät hyödynnetään täysimääräisesti, taseemme kasvaa noin 800 000 EUR. Tulemme käyttämään varat yhtiöidemme kiihdyttämiseen ja uskomme sen johtavan merkittävään arvon kasvuun.

Merkittäviä tapahtumia osakkuusyhtiöissä

Olemme nyt saaneet päätökseen kolmannen vuosineljänneksen kolmannesta perättäisestä voimakkaan kasvun vuodesta. Verrattuna vuoden 2015 ensimmäiseen vuosipuoliskoon, yhtiöidemme liikevaihdot kasvoivat 214% vuoden 2016 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ja tämä kasvu on jatkunut myös vuoden 2016 toisella vuosipuoliskolla. Muutamia mainittavia keskeisiä kehitysaskeleita yhtiöissämme ovat:

• Enersizen, suurimman omistuksemme, liikevaihto kolmannen neljänneksen aikana oli kolme kertaa suurempi kuin koko vuonna 2015. Yhtiö sai ensimmäisen 300 000 EUR maksun saavutetuista energiansäästöistä ensimmäiseltä suurelta Kiinalaiselta asiakkaaltaan, ja neuvotteluissa olevien potentiaalisten asiakashankkeiden volyymi oli Q3/2016 lopussa kaksi kertaa suurempi kuin vuoden alussa. Yhtiö selvittää mahdollisuutta listautua First North Tukholma listalle vuoden 2017 aikana ja valitsee parhaillaan neuvonantajaa listausprosessia varten.
  • Nuuka Solutions on viimeisen vuoden aikana yli kymmenkertaistanut rakennusten määrän, jotka käyttävät yhtiön ohjelmistoa kiinteistöjen energiahallintaan, ilmanlaatuun ja kestävään kehitykseen. Yhtiö on nyt aloittanut kansainvälisen kasvun, tähtäimessään aluksi Belgian ja Alankomaiden kiinteistömarkkinat. Alankomaissa Nuuka tekee yhteistyötä Swecon kanssa, jolle se toimittaa alustan Swecon palveluille. Yhtiö on jo edistynyt merkittävästi: 22 rakennusta Alankomaissa on jo yhdistetty Nuukan SaaS palveluun.
  • Sofi Filtrationilla on ollut läpimurtovuosi. Yhtiö on asentanut itsepuhdistuvan suodattimensa kahdeksaan uuteen asiakaskohteeseen, joka on enemmän kuin yhtiö on tehnyt asennuksia koko viisivuotisen historiansa aikana. Yhtiö on myös aloittanut toiminnot USA:ssa, jossa ensimmäiset sovellustestit ja keskustelut jakelijayhteistyöstä kanssa ovat meneillään.
  • Nocart on jo solminut 12,9 MEUR tilaukset tänä vuonna, mutta uusien projektien jono kasvaa ja yhtiöllä on nyt potentiaalisten projektien kanta jonka uskomme jatkavan yhtiön kasvua 2017 ja myös 2018. Olemme aiemmin maininneet yhtiön 400M€ projektikannan. Kyseinen projektikanta on nyt kasvanut 600 M€:oon ja kasvava määrä projekteja on lähellä vahvistamista.
  • Swap.com on jatkanut kasvuaan ja yhtiöllä on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa tavaraa myynnissä, joka tarkoittaa että yhtiöllä on ylivoimaisesti suurin valikoima online consignment -markkinalla USA:ssa. Swap.com palkkasi katsauskauden aikana myös uuden markkinointijohtajan, Rich Lesperancen. Hän on aiemmin toiminut digitaalisen markkinoinnin johtajana GrubHubilla (USA:n johtava ruokatoimitusyritys) ja Walgreensin (Nasdaq:WBA) digitaalisen markkinoinnin johtajana.
  • Watty allekirjoitti sopimuksen pilottiprojektista yhden Saksan suurimman energiayhtiön kanssa. Tämän Wattylle liikevaihtoa tuovan testihankkeen tavoitteena on arvioida mahdollisuutta liittää Wattyn palvelu osaksi kyseisen energiayhtiön älymittaritarjoamaa, jota energiayhtiö on toimittamassa asiakkailleen. Watty keskittyy palvelunsa kaupallistamiseen ja kansainvälistymiseen, ja markkinoi palveluaan aktiivisesti Saksan energiamarkkinalla ja on ottanut ensimmäiset askeleet harkitessaan laajentumista USA:n markkinoille. Watty on myös palkannut avainhenkilöitä myyntiin ja koneoppimisen alueelle. Wattyn toimitusjohtaja valittiin yhdeksi 33:sta Ruotsin kestävän kehityksen lahjakkuuksista.
  • Aurelia Turbines on siirtynyt tuotekehityksestä kohti toimituksia ja sai viime kuussa ensimmäiset tilaukset energiatehokkaista kaasuturbiineistaan kahdelta ulkomaiselta asiakkaalta.
  • PlugSurfing toteutti projektin ABB:n kanssa sekä allekirjoitti yhteistyösopimuksen Tesla Belgian kanssa, tämän sopimuksen ollen jatkumo Tesla Saksan kanssa aiemmin solmitulle sopimukselle. Uusia palvelusopimuksia yhtiö solmi Saksassa Wallben ja Inselwerken kanssa, Belgiassa Blue Cornerin ja Ranskassa Plus de Bornesin kanssa. Nämä sopimukset yhdessä aiempien sopimusten kanssa nostavat PlugSurfingin sovelluksen kattavan maksullisten latauspisteiden määrän yli 30.000:een. PlugSurfingin mobiilisovelluksen uusi versio julkistetaan vuoden viimeisellä neljänneksellä.
  • Savo-Solarin valmistuskapasiteettilaajennukset ovat edenneet suunnitellusti ja vuoden 2017 alussa yhtiön valmistuskapasiteetti tuplautuu aiemmasta. Tämän lisäksi valmistuksen tehokkuus on noussut merkittävästi, ja yhtiö on saavuttanut 70% vähennyksen keräimen valmistukseen tarvittavissa työtunneissa viimeisen 18 kuukauden aikana.
  • Oricane ja Mosys (Nasdaq: MOSY), johtava puolijohderatkaisujen valmistaja, julkistivat yhteistyösopimuksen jonka tavoitteena on tarjota MoSysin alustaa yhdessä Oricanen verkkohakualgoritmien kanssa, mukaanlukien sekä koodin että hallinnointiohjelmiston, tuotenimeltään BioCAM Search. Sekä algoritmit että ohjelmisto voidaan räätälöidä ja optimoida asiakkaan tarpeiden mukaisesti toimimaan MoSysin alustalla siten että niitä voidaan käyttää tuottamaan haku- ja datankäsittely -ratkaisuja pilvipalveluasiakkaiden käyttöön. Yhteistyösopimus laajentaa Oricanen asiakasrajapintaa ja tuo etuja sopimuksen molemmille osapuolille.

Alexander Lidgren, Toimitusjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 46 73 660 1007, alexander.lidgren@cleantechinvest.com