Cleantech Invest julkistaa ensimmäisen sijoitussalkun vaikuttavuusarvioinnin

Cleantech Invest julkistaa tänään ensimmäisen vaikuttavuusarvioinnin. Cleantech Invest on arvioinut salkkuyhtiöidensä kokonaisvaikutuksen ympäristön tilaan. Suuryhtiöt ovat perinteisesti mitanneet yhtiöiden ekologista jalanjälkeä – kuinka paljon (tai kuinka vähän) näiden oma operaatio saastuttaa. Tuoreessa arvioinnissaan Cleantech Invest keskittyy sen sijaan ekologiseen kädenjälkeensä – kuinka paljon kasvihuonekaasupäästöt ja vedenkäyttö on maailmassa vähentynyt sen ansiosta että loppukäyttäjät ovat käyttäneet tuotteita.

Tätä ensimmäistä analyysia varten valitut yhtiöt ovat Swap.com, Sofi Filtration, Nuuka, Enersize, ResQ  ja Eagle Filters. Tässä ensimmäisessä analyysissä tarkastellaan hiilidioksidipäästöjä sekä veden kulutusta mutta tulemme todennäköisesti lisäämään tarkasteltavia parametrejä tulevina vuosina.

Cleantech Investin vaikutus hiilipäästöihin vuonna 2016 oli miinus 158 000 tonnia hiilidioksidia, mikä vastaa 107 000 auton poistamista teiltä Suomessa vuoden ajaksi tai 17 000 keskimääräisen ruotsalaisen kotitalouden hiilipäästöjä.

Kokonaisvaikutus vedenkulutukseen (laskettu vain kahden yhtiön (Swap.com ja Sofi Filtration) tietojen perusteella) oli miinus 9,6 miljoonaa m3 makeaa vettä, mikä vastaa 164 000 ruotsalaisen vuosittaista vedenkulutusta tai 3 840 olympiakokoista uima-allasta.

Sijoittajien kiinnostus sijoitustensa vaikutuksesta hiilidioksidi päästöihin on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi ja institutionaaliset sijoittajat kuten eläkeyhtiöt ja yliopistojen ja valtioiden rahastot ovat myös julkistaneet luopuvansa omistuksista hiili-intensiivisissä teollisuuksissa. Cleantech Invest on päättänyt tehdä yksityiskohtaisemman vaikuttavuusarvioinnin tästä vuodesta alkaen, jotta sijoittajien ja potentiaalisten osakkeenomistajien on helpompaa ymmärtää, mikä vaikutus heidän sijoituksellaan Cleantech Investin osakkeisiin, on ympäristölle.

Alexander Lidgren, Cleantech Investin toimitusjohtaja, sanoo:

"Emme näe toimintaamme menestyksenä, ellei sillä ole positiivista ympäristövaikutusta joten on tärkeää alkaa mittaamaan saavutettuja tuloksia. Olemme tienneet, että yhtiöillämme on merkittävä positiivinen vaikutus ekosysteemeihimme mutta vaikutus vuonna 2016 on itse asiassa merkittävämpi kun osasimme ennakoida.’’

Vaikuttavuuslukemat perustuvat hiilipäästöjen ja makean veden käytön todellisiin vuonna 2016 saavutettuihin vähennyksiin, joiden taustalla on analyysissä mukana olleiden yhtiöiden tuotteiden ja palveluiden myynti. Kunkin yhtiön ja Cleantech Investin hiilipäästöt on arvioitu ja vähennetty kokonaissäästöistä.

Lidgren jatkaa:

“Olemme hyvin tietoisia siitä, että tämä ensimmäinen arviointi sisältää karkeita arvioita, vain joitakin yhtiöitä ja vain valikoituja parametreja, nimittäin hiilen ja veden. Olemme kuitenkin hyvin tyytyväisiä nähdessämme positiiviset vaikutukset, joita yhtiöillämme on ekosysteemissämme, ja pyrimme kehittämään tätä eteenpäin tulevina vuosina."

Täydelliset tiedot Cleantech Investin vaikuttavuusarvioinnista löytyvät täältä:

http://www.cleantechinvest.com/impact-fin , josta löytyy myös laskuri omistamiesi Cleantech Investin osakkeiden aikaasaamasta ympäristövaikutuksesta.

Lassi Noponen, Hallituksen puheenjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 358 40 501 5127, lassi.noponen@cleantechinvest.com