Cleantech Invest sijoittaa nopeasti kasvavaan ruuanpelastuspalvelu ResQ Clubiin

Cleantech Invest on tehnyt sijoituksen ResQ Clubiin merkitsemällä yrityksen uusia osakkeita määrän, joka vastaa 6,5 %:n omistusta yrityksessä sijoitusten jälkeen. Tämän lisäksi Cleantech Invest on tehnyt osakevaihtosopimuksen kahden ResQ Clubin nykyisen osakkaan kanssa ja nostaa näin omistusosuuttaan yrityksessä 2,2 %:lla lisää. Sijotuksen ja osakevaihdon jälkeen Cleantech Invest omistaa 8,7% ResQ Clubista. Muihin kierroksen sijoittajiin kuuluu Cleantech Investin hallituksen jäsen, aiemmin Tesla Motorsin johtoryhmässä toiminut Peter Carlsson, Itrim-hyvinvointipalveluyrityksen perustaja Martin Anderlind sekä HYY Yhtymä, Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunnan varallisuudenhoitoyhtiö. Sijoitus tapahtuu ResQ Clubin laajetessa Ruotsiin, jossa palvelu on toiminnassa Tukholmassa, Göteborgissa ja Malmössä tästä päivästä lähtien. Cleantech Investin toimitusjohtaja Alexander Lidgren liittyy ResQ Clubin hallitukseen.

ResQ-palvelun avulla kuluttajat voivat “pelastaa” hukkaanmenouhan alaista laaturuokaa ravintoloista, leipomoista, kahviloista, ja hotelleista. Palvelun kautta annokset myydään useimmiten 40-70 %:n alennuksella tavanomaisiin ravintolahintoihin verrattuna. Ravintoloille ja muille kumppaneille palvelu tarjoaa helpon tavan saada lisätuloa muutoin haaskatusta ruuasta, tavoittaa uusia asiakkaita sekä olla edelläkävijöitä hävikinvastaisessa kamppailussa.

ResQ Clubin tiimi on jo onnistunut luomaan suositun palvelun ja aloittamaan kansainvälisen kasvun, ja sijoituksen avulla yritys pystyy kasvamaan ja laajenemaan entistä nopeammin kansainvälisille markkinoille.

Tuure Parkkinen, ResQ Clubin toimitusjohtaja: “Olemme erittäin innoissamme tästä sijoittajajoukosta, jonka olemme saaneet mukaan kehittämään yritystä. Cleantech Invest jakaa ympäristöarvomme ja omaa mainion kansainvälisen verkoston, jonka se onkin jo laittanut käyttöön puolestamme. Alle neljä kuukautta palvelumme lanseerauksen jälkeen meillä on jo yli 17 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja palvelumme kautta pelastetaan tuhansia annoksia viikoittain. Odotamme mielenkiinnolla, millainen vastaanotto on Ruotsin puolella. Elämme jännittäviä aikoja!”

Alexander Lidgren, Cleantech Investin toimitusjohtaja: “ResQ Club on kehittänyt nopeasti palvelun, joka kaikille osapuolille mainio diili – niin ravintoloille, asiakkaille kuin ympäristöllekin. Ravintoloiden tarjoiluhävikki on noin 10-25 %, joten tässä on selvästi merkittävä, toistaiseksi alihyödynnetty mahdollisuus parantaa resurssitehokkuutta. Entisenä kahvilanomistajana ja keittiömestarina olen itsekin joutunut kantamaan paljon erinomaisessa kunnossa olevaa ruokaa jäteastiaan. Odotan innolla ResQ:n kasvua sekä mahdollisuutta päästä kokeilemaan sovellusta Ruotsissa!”

Äskettäin Potsdamin ilmastovaikutusinstituutin julkaiseman tutkimuksen mukaan 30-40 % maailmassa tuotetusta ruoasta jää kokonaan syömättä. Tämä haaskattu ruoka on tragedia maailmassa, jossa miljoonat ihmiset näkevät nälkää joka päivä, ja toisaalta myös merkittävä kasvihuonekaasupäästöjen lähde (vastaa arviolta 3,3 gigatonnia hiilidioksidipäästöjä). Ruuantuotannolla on myös haitallisia vaikutuksia paikallisiin ekosysteemeihin sekä luonnon monimuotoisuuteen mm. torjunta-aineiden ja lannoitteiden kautta.

EU on asettanut tavoitteeksi puolittaa ruokahävikki kuluttaja- ja jälleenmyyntitasolla vuoteen 2030 mennessä:

ResQ Club -mobiilisovellus on saatavilla iOS- ja Android-käyttöjärjestelmille, ja palvelua voi myös käyttää millä tahansa verkkoselainta pyörittävällä laitteella osoitteessa https://resq-club.com/app.

Palvelu lanseerattiin Helsingissä 28. tammikuuta 2016, ja tällä hetkellä siinä on jo:

- yli 17 000 rekisteröitynyttä käyttäjää
- yli 150 tarjoajakumppania (ravintoloita, kahviloita, leipomoita ja hotelleja)
- yli 300 pelastettua annosta päivittäin.

Osakevaihto informaatio

Cleantech Invest laskee liikkeelle yhteensä 41,268 uutta A osaketta merkintähintaan EUR 1,26 per osake. Nämä osakkeet edustavat noin 0,2% Cleantech Investin osakekannasta. Uudet osakkeet vaihdetaan, kahden ResQ Clubin avainhenkilön omistamaan, 260 ResQ Clubin B osakkeeseen. Nämä osakkeet edustavat 2,2% ResQ Clubin osakekannasta.

Tuure Parkkinen, toimitusjohtaja, ResQ Club, Tel. +358 50 531 8115, tuure@resq-club.com

Lassi Noponen, partneri, Cleantech Invest, Tel. +358 40 501 5127, lassi.noponen@cleantechinvest.com

Cleantech Invest on pohjoismainen yrityskiihdyttämö jolla on osakkuusyhtiöinään globaaleja ongelmia ratkaisevia kasvuyhtiöitä. Osakkuusyhtiöt keskittyvät liiketoiminnassaan puhtaaseen energiaan sekä energia-ja resurssitehokkuuteen.

Cleantech Investin johto on cleantech -sijoittamisen kansainvälisiä pioneereja. Cleantech Investin A-sarjan osake on listattu Nasdaq First North Finland markkinapaikalla tikkerikoodilla CLEAN ja Nasdaq First North Sweden markkinapaikalla tikkerikoodilla CLEANT.