• Loudspring/

Cleantech Investin osakkuusyhtiö Enersize suunnittelee listautumista Tukholman First North listalle

Cleantech Invest Oyj:n osakkuusyhtiö Enersize on päättänyt selvittää mahdollisuutta listautua Tukholman Nasdaq First North –listalle. Cleantech Invest on aiemmin kertonut pyrkivänsä lähitulevaisuudessa pörssilistaamaan useita salkkuyhtiöitään. Enersize valitsee seuraavaksi investointipankin listausprosessin järjestämiseksi ja parhaimman sijoittajakunnan järjestämiseksi yhtiölle. Listauksen on suunniteltu tapahtuvan vuoden 2017 aikana.

Enersize on myös toteuttanut sijoituskierroksen, johon Cleantech Invest osallistui. Sijoituskierroksen jälkeen Cleantech Investin efektiivinen täysin laimennettu omistusosuus Enersizesta on 42,7%.

Enersize lyhyesti

Enersize saavuttaa keskimäärin 30% säästön teollisten paineilmajärjestelmien energiankulutuksessa itsekehittämänsä tiedonkeruu- ja analyysijärjestelmänsä avulla. Globaalisti arviolta 90% valmistavasta teollisuudesta käyttää paineilmajärjestelmiä ja niiden kulutus vastaa arviolta 5% koko maailman sähköenergian kulutuksesta. Enersizen päämarkkinalla Kiinassa paineilmajärjestelmät käyttävät noin 10% koko maan sähköenergian kulutuksesta. Enersize jakaa syntyneet säästöt asiakkaansa kanssa, jolle palvelun käyttöönotto on ilmainen. Enersizen asiakkaana on mm maailman suurin litteiden näyttöjen valmistaja, terästehtaita sekä tunnettuja automerkkejä.

Cleantech Invest Oyj:n toimitusjohtaja Alexander Lidgren: “Enersize on ensimmäisenä IPO-jonossa useastakin syystä. Yhtiö toimii valtavalla teollisen paineilman energiatehokkuusmarkkinalla. Enersizella on hyvä tilauskanta tuleville vuosille ja neuvotteluissa vakuuttava hankekanta, joka voi mahdollistaa vielä nopeamman kasvun tulevina vuosina. Uskomme Enersizen kehittyvän erittäin kannattavaksi yhtiöksi. Tärkein syy Enersizen listaamiseen on kuitenkin siinä, että Enersize toteuttaa energiansäästöjä siellä missä niillä on suurin vaikutus hiilidioksiidipäästöihin eli Kiinassa. Enersizen teknologialla tulee olemaan valtava positiivinen ympäristövaikutus. Olen henkilökohtaisesti innoissani Enersizen pörssilistauksesta ja uskon että yhtiö tullaan ottamaan hyvin vastaan.”

Enersize Oy:n hallituksen puheenjohtaja Christian Merheim: "Olemme jo todistaneet että meillä on (Kiinassa) toimiva liiketoimintamalli ja että voimme saavuttaa merkittävää ja vakaata tulovirtaa projekteistamme. Aiomme nyt nostaa toimintamme korkeammalle tasolle ja lanseerata maailmanlaajuisesti tietojärjestelmämme energian säästämiseksi paineilmajärjestelmissä. Teolliset paineilmajärjestelmät kuluttavat yli 900 TWh eli 180 miljardin EUR arvosta sähköä. Markkina energiansäästöteknologioille tällä alueella on käytännössä vielä lähes koskematon. Enersize on erikoisalansa teknologiajohtaja ja pörssilistautuminen luo erinomaisen perustan globaalin markkinaposition rakentamiselle.

Yhteystiedot:

Alexander Lidgren, Toimitusjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 46 73 660 1007, alexander.lidgren@cleantechinvest.com

Christian Merheim, Hallituksen puheenjohtaja, Enersize Oy. Puh: 46 70 818 28 53