• Loudspring/

Enersize sai teollisia strategisia sijoittajia ja sijoitussitoumuksia suunniteltuun Tukholman First North pörssilistaukseen

Enersize Oy (Enersize) on toteuttanut noin 1,2 MEUR osakeannin valmistautuessaan pörssilistautumiseen, joka on suunniteltu tämän vuoden toiselle neljännekselle. Sijoittajien joukossa on saksalainen teollinen sijoittaja Heinz Dürr Invest GmbH sekä ruotsalaisen hyötyajoneuvovalmistaja Scanian hiljattain perustettu pääomasijoitusrahasto Scania Growth Capital. Osakeanti toteutettiin, jotta Enersize voisi kiihdyttää kasvuaan vastaamalla kasvavaan asiakaskysyntään sekä kehittää edelleen yhtiön ohjelmistoa hyödyntämään tekoälyä automaattisen monitoroinnin ja analytiikan mahdollistamiseksi. Osakeantiin osallistuneet sijoittajat ovat myös antaneet sitoumuksen jatkosijoituksesta yhtiöön sen listautumisannin yhteydessä. Listautuminen toteutetaan Tukholman First North listalle.  Cleantech Invest on Enersizen suurin osakkeenomistaja 36,6% osuudella toteutetun osakeannin jälkeen.

Scania Growth Capital on käynnistänyt pääomasijoitustoiminnan, jossa se sijoittaa sen toimialaa sivuaviin kasvuyhtiöihin ja yksi keskeinen alue on “älykkäät tehtaat.” Heinz Dürr on yksi saksalaisen Dürr Groupin pääosakkaita sekä sen hallintoneuvoston puheenjohtaja. Dürr Group on globaalin ajoneuvoteollisuuden johtavia toimittajia ja sillä on toimintaa 28 maassa. Enersizen osakeantiin kohdistui merkittävä sijoittajakiinnostus ja yhtiö sai suuren joukon uusia osakkeenomistajia.

Teollisuuden paineilmajärjestelmät kuluttavat jopa 5% koko maailman sähköenergian kulutuksesta ja järjestelmiä käytetään 90% kaikista tuotantolaitoksista. Enersizen kehittämän seuranta- ja analytiikkajärjestelmän avulla voidaan saavuttaa jopa 30% säästöt teollisuuden paineilmajärjestelmien energian kulutuksessa. Enersize ja asiakas jakavat saavutetut säästöt keskenään ja asiakkaan ei tarvitse maksaa Enersizen järjestelmän käytöstä etukäteen ja tämä tekee Enersizen palvelun asiakkaalle erittäin kiinnostavaksi. Enersizen asiakkaina on mm. yksi maailman suurimmista litteiden näyttöjen valmistajista sekä tunnettuja ajoneuvo- ja teräsvalmistajia.

Listausvalmisteluihin liittyen Enersize on myös vahvistanut hallitustaan ja valinnut Thomas Bengtssonin uudeksi hallituksen jäseneksi. Thomas on Cleantech Investin hallituksen varapuheenjohtaja sekä laajasti verkostoitunut yksityissijoittaja monissa puhtaan teknologian yrityksissä.

Cleantech Investin toimitusjohtaja Alexander Lidgren kommentoi:

“Huonosti tunnettu ällistyttävä tosiasia on, että Enersizen tuottamien säästöjen potentiaali on kymmeniä miljardeja euroja vuodessa. Näemme mahdollisuuden rakentaa Enersizesta globaalisti johtava toimija alallaan ja olemme vakuuttuneita, että yhtiöllä tulee olemaan merkittävä vaikutus maailman hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseen. Olen omasta ja Cleantech Investin Berliinin Pop-Up toimiston puolesta erityisen tyytyväinen, että Enersize on Scania Growth Capitalin ensimmäinen sijoituskohde ja että berliiniläinen teollisuuden raskassarjalainen Heinz Dürr on nyt Enersizen osakkeenomistaja. Molemmat uuden osakkaat tuovat mukaan Enersizen kohdemarkkinan, valmistavan teollisuuden kontakteja ja osaamista."

Enersize Oy:n toimitusjohtaja Sami Mykkänen kommentoi:

“Tämän rahoituskierroksen avulla pystymme kiihdyttämään myyntiä vastaamalla kasvavaan asiakaskysyntään sekä nopeuttamaan ydinteknologiamme kehitystä. Tähtäämme tekoälyn hyödyntämiseen automaattisen analyysi- ja seurantajärjestelmän mahdollistamiseksi. Enersizeen kohdistui valtava sijoittajakiinnostus ja toivotamme kaikki uuden osakkeenomistajat tervetulleiksi.”

Scania Growth Capitalin hallituksen puheejohtaja Lars-Olof Gustavsson kommentoi:

“On ilo esitellä Enersize Scandia Growth Capitalin ensimmäisenä sijoituksena. Näemme Enersizella valtavan potentiaalin valmistavassa teollisuudessa ja sen fokusoituminen tuotantolaitosten älykkyyden lisäämiseen vastaa täysin sijoitusfokustamme.”

Heinz Dürr kommentoi:

"Olen jo kauan sitten päättänyt, että tehokkuuden parantaminen ja kestävä kehitys ovat minulle tärkeitä. Enersizen kaltaiset yhtiöt pystyvät hyödyntämään uusia aiemmin tuntemattomia  mahdollisuuksia ja markkinoita, joita digitalisaatio on avannut valmistavassa teollisuudessa. Erityisen hyvilläni olen siitä, että Enersizen liiketoiminnalla on myös positiivinen ympäristövaikutus juuri siellä missä voidaan eniten vaikuttaa ekosysteemin.”

Lisätietoa Enersizesta, yhteystiedot:

Christian Merheim, styrelseordförande

Telefon: +46(0)708-182 853

E-post: christian.merheim@enersize.com

Yhteystiedot, Cleantech Invest

Lassi Noponen, Hallituksen puheenjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 358 40 501 5127, lassi.noponen@cleantechinvest.com