Kahvila ei sovi työympäristöksi

Kahviloissa on mukava poiketa toisinaan, mutta ne eivät sovellu säännölliseen työskentelyyn,

kertoo 26 000 osallistujan Regus-kysely

Suomessa asiakirjojen luottamuksellisuus, tavaroiden turvallinen säilytys ja meluisat asiakkaat ovat kolme tärkeintä syytä välttää työntekoa kahviloissa, osoittaa Reguksen kysely, johon osallistui 26 000 yritystä yli 90 maasta. Tämä tukee Reguksen aiempia tutkimushavaintoja, joiden mukaan liike-elämän edustajista 64 prosenttia luotti ammattimaisiin liiketoimintakeskuksiin tuottavien työympäristöjen tarjoajana.

Liike-elämän asiantuntijoiden uusi lempilapsi on kahviloissa työskentely.  Ja kuulostaahan se houkuttelevalta: ilmainen langaton verkko, eloisa ympäristö ja rajattomasti erikoiskahveja.  Mutta onko kahvila oikeasti ihanteellinen työskentely-ympäristö?  Regus selvitti asiaa esittämällä kysymyksen liike-elämän edustajille ympäri maailman.  Vastaus on vankka "ei".  Tiedämme toki, että asioilla ollessa on mukava pistäytyä hetkeksi kahvilaan viimeistelemään töitä, lähettämään sähköpostia ja vaihtamaan kuulumisia työkavereiden kanssa.  Kyselyn vastaajat kuitenkin tekivät hyvin selväksi sen, että kahvilassa työskentely ei voi olla normaali käytäntö, sillä ympäristöinä ne eivät ole tuottavia, turvallisia eivätkä ammattimaisia.

Kahvilatyöskentelyn haittapuolia ovat esimerkiksi muut asiakkaat, jotka voivat olla äänekkäitä ja siten haitata tuottavuutta, sekä huonot työskentelyasennot, jotka eivät ainakaan helpota liiketoiminnan pyörittämistä. Kahviloita ei myöskään pidetä lainkaan sopivina paikkoina asiakastapaamisten järjestämiseen.  Maailmanlaajuisesti suuret ikäluokat (60 %) pitävät todennäköisemmin kahvilaa epäammattimaisena asiakastapaamispaikkana kuin asioihin epämuodollisemmin suhtautuvat Y-sukupolven jäsenet (48 %). Heidän on myös vaikeampi keskittyä tällaisissa ympäristöissä kuin nuorempien työntekijöiden. Tungettelevat sivustakuuntelijat ovat ongelma kaikenikäisille.

Keskeisiä tilastoja

• Suomalaisille työntekijöille kahvilatyöskentelyn kolme suurinta haittapuolta olivat seuraavat:
    • Asiakirjojen ja keskustelujen luottamuksellisuus (80 %)
    • Jatkuva tavaroista huolehtiminen (71 %)
    • Meluisat asiakkaat, jotka häiritsevät puheluita (61 %)
  • 50 prosenttia kertoo työskentelyasentojen huonontuvan kahvilassa työskenneltäessä, ja 46 prosenttia mainitsee haittapuoleksi epäluotettavan internet-yhteyden.
  • Kaksi viidesosaa (41 %) pitää kahviloita sopimattomina paikkoina asiakastapaamisten järjestämiseen.
  • Maailmanlaajuisesti suuret ikäluokat (60 %) pitävät todennäköisemmin kahviloita asiakastapaamisiin sopimattomina paikkoina kuin Y-sukupolven edustajat (48 %).

Olivier de Lavalette, Vice President Europe, toteaa: "Trendikkäät liike-elämän asiantuntijat väittävät, että kahviloissa työskentely kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. Cappucino ja langaton verkko ovatkin toisinaan hyvä yhdistelmä.  Uusin tutkimuksemme osoittaa kuitenkin, että vaikka kahviloissa voi työskennellä lyhyitä aikoja kerrallaan, pidempiaikainen työskentely kahviloissa vaikuttaa tuottavuuteen merkittävästi. Aiemmat tutkimuksemme ovat osoittaneet, että maailmanlaajuisesti 72 prosenttia ihmisistä on huomannut joustavan työskentelyn parantavan tuottavuutta. Tämä koskee kuitenkin vain ammattimaisia, joustavia työtiloja, mistä osoituksena ovat näkemykset kahvilatyöskentelyn heikosta tuottavuudesta. Reguksella tapaamme säännöllisesti ihmisiä, jotka haluavat kunnollisen, joustavan työtilan huomattuaan ensin, etteivät trendikkäät vaihtoehdot palvele heitä. Tämä tutkimus antaa meille vahvaa näyttöä käytännön kokemustemme tueksi.  Tuottavaan työympäristöön ei riitä kahvin ja pullan tuoksu. "

Tutkimusta varten haastateltiin yli 26 000 liike-elämän edustajaa yli 90 maasta tammikuun 2013 aikana. Vastaajat valittiin Reguksen maailmanlaajuisesta tietokannasta, jossa on yli miljoonan henkilön yhteystiedot. Heidän joukossaan on useita yritysten ylimpään johtoon ja omistajaportaaseen kuuluvia henkilöitä. Vastaajilta kysyttiin, mitkä olivat kahviloissa työskentelyn suurimpia haasteita. Kyselyä hallinnoi riippumaton MindMetre-yritys, www.mindmetre.com.

Regus on maailman johtava toimistoratkaisujen tarjoaja. Reguksen tuote- ja palveluvalikoima käsittää täysin varustellut toimisto- ja kokoustilat, business lounget ja maailman laajimman videoneuvottelustudioiden verkoston. Regus tarjoaa uuden tavan työskennellä kotoa, matkalta ja toimistolta käsin. Reguksen asiakkaita ovat mm. Google, GlaxoSmithKline, Nokia sekä tuhannet pienet ja keskisuuret kasvuyritykset, jotka hyötyvät toimitilojen ulkoistamisesta ja voivat näin keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen. Reguksen toimistoja hyödyntää yli 900 000 asiakasta päivittäin 1200 kohteessa 550 kaupungissa ja 89 maassa. Laaja kohdeverkosto sallii yritysten ja työntekijöiden toimia ja työskennellä

Avainsanat: