Cision listasi matkablogit

Medianäkyvyyden kansainvälinen asiantuntija Cision listasi heinäkuussa top 10 -matkablogit. Suomessa ensimmäiselle sijalle ylsi Pyörällä maailman ympäri -blogi.

Cision kerää kuukausittain top-listan samaan aihepiiriin keskittyvistä blogeista eri puolilla Eurooppaa. Heinäkuun lomakaudella Cision listasi matkablogit. Suomessa ykköseksi nousi Jukka Salmisen blogi Pyörällä maailman ympäri. Tällä hetkellä Salminen pyöräilee Afrikassa ja takana ovat jo Aasia, Australia sekä Eurooppa.

Cisionin listaamissa matkablogeissa matkustelu on elämäntapa, on kyse sitten vuosia kestävästä maailmanympärimatkasta, karavaanarielämästä tai rinkkamatkoista eri puolelle Aasiaa. Kirjoittajat päivittävät blogeihinsa matkasuunnitelmiaan ja matkojaan. Yhdessä blogissa voidaankin käsitellä useita eri matkoja eri puolille maapalloa.

”Matkablogi on kirjoittajalleen matkan jatkumo, sen täydennys. Monelle se on väylä käsitellä matkalla heränneitä mietteitä. Blogeissa annetaan matkavinkkejä, jaetaan arjen ulkopuolisia kokemuksia ja tuntemuksia kuvin ja tekstein. Kyllähän sitä palaa halusta kertoa muille, jos on uinut delfiinien kanssa tai selvinnyt hiekkamyrskystä”, arvioi analyytikko Heli Nykänen Cisionilta.

Cisionin listalla toisen sijan vei Seijasiskon matkablogi, jossa keski-ikäinen matkustelua rakastava nainen kertoo matkoistaan sekä ulkomailla että Suomessa. Kolmanneksi tullut TraveBLOGue keskittyy matkailun ohessa myös sukeltamiseen.

Top 10 -matkablogit Suomessa heinäkuussa 2010 (Lähde: Cision Finland)

1. Pyörällä maailman ympäri http://jukkasalminen.com/
2. Seijasiskon matkablogi http://reissaten.vuodatus.net/
3. TraveBLOGue http://www.sirjola.com/travelblog/
4. Unagidon http://lottimus.blogspot.com/
5. My Exploration http://myexploration-rubio.blogspot.com/
6. Koti pyörien päällä http://wwwmarinpaivakirja.blogspot.com/
7. Laurin matkablogi http://lauri.majava.info/
8. Kaukokaipuu http://kaukokaipuu.blogspot.com/
9. Matka maailman ympäri http://matkamaailmanympari.wordpress.com/
10. Destination unknown http://satuvw.blogspot.com/

Matkablogit muissa Pohjoismaissa:

Norjassa matkablogien ykkönen oli SOLETRAVELLER – blogi matkoista ympäri maailmaa.

Soletraveller on arkisen kahdeksasta neljään -elämän maailman koluamiseen vaihtaneen pariskunnan blogi. Blogissaan he postaavat tarinoita ja kuvia kohteista, joissa he ovat matkustaneet. Tällaisia ovat esimerkiksi Skandinavia, Etelä-Amerikka, Lähi-itä ja Afrikka.

Oy Cision Finland Ab: Analyytikko Heli Nykänen, heli.nykanen@cision.com, 050 323 7505

Onko kyseessä top-blogi? Blogin asemaan vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa). Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että saadaan tasapaino kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Eli arvioimme jokaisen vertailussa mukana olevan blogin sen hetkisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa (hakukonenäkyvyys). Lisäksi Top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys sekä päivitysten lukumäärä.

Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen – ja hyödylliseen – lopputulokseen.