Kuninkaanlähteen puhdistus on Vuoden maisemateko

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valinnut Vuoden 2015 maisemateoksi Köyliön Kankaanpään Kuninkaanlähteen puhdistustyön. Valtakunnallinen voittaja valittiin 16 alueellisesta voittajasta.

Kankaanpään Kyläyhdistys ry:n työn tuloksena on lähde, joka on muuttunut liejuisesta joutoalueesta koko kylän virkistysalueeksi.

– Kuninkaanlähteen puhdistus on valtava voimannäyte kyläläisiltä ja kyläyhdistykseltä. Se on ollut haastavaa sekä teknisesti että vaadittavien lupien takia. Työn tuloksena on kaikkia kyläläisiä ilahduttava puhdasvetinen lähde kylän keskellä. Kyläyhdistys on myös osannut hyödyntää alueellista rahoitusta maisematyön toteuttamiseen, perustelee valintaa kehityspäällikkö Hannele Partanen, Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

Tuloksia ja yhteisöllisyyttä talkootyöllä

Köyliön Kankaanpään kylässä sijaitseva Kuninkaanlähde on tiettävästi pinta-alaltaan yksi Suomen suurimmista lähteistä. Se sijaitsee aivan asutuksen keskellä. Vuosien saatossa lähteen pohja oli liettynyt ja kesäaikaan vesi oli sameaa ja pohja vesikasvien täyttämää.

Kyläyhdistys aloitti suunnittelun lähteen puhdistamiseksi vuonna 2012. Leader Pyhäjärviseutu ry myönsi kunnostushankkeelle investointituen. Kyläyhdistys keräsi omarahoitusosuuden ja kyläläiset tekivät mittavan määrän talkootunteja.

Puhdistus- ja kunnostustyö aloitettiin alle hehtaarin kokoisen lähdelammen tyhjentämisellä kesällä 2015. Osa lähteeseen kertyneestä lietteestä pystyttiin poistamaan konevoimin, mutta viimeistely tehtiin lapiotyönä. Lietteen poiston jälkeen lähde alkoi täyttyä kirkkaalla vedellä. Kolmen vuorokauden kuluttua valtava lähdeallas oli täynnä ja puhdas vesi alkoi virrata joesta myllyränniä pitkin puron kautta Köyliönjärveen.

Lähteestä arvokas nähtävyys

Työ on myös kulttuuriteko, koska lähteen vedellä on aikanaan ollut suuri merkitys asukkaille elintarvikkeiden jäähdyttäjänä. Nyt Kuninkaanlähdettä pidetään alueellaan arvokkaana nähtävyytenä. Kyläläiset voivat olla ylpeitä esitellessään yhtä Suomen suurimmista lähteistä.

Valtakunnallisen valinnan tekivät ympäristöneuvos Tapio Heikkilä ympäristöministeriöstä, suojelubiologi Katja Raatikainen Metsähallituksen luontopalveluista sekä toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt ja kehityspäällikkö Hannele Partanen Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

Kunniamaininta Maskuun

Kunniamaininta annettiin Kotiseutuyhdistys Lemun Kempit ry:lle Maskussa. Yhdistys on kunnostanut Lemun kirkon viereisen pientilan ja hoitanut maisemaa maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella.

Kunnostetusta kokonaisuudesta on tehty Kotiseutukeskus Mäntylä, paikka, jossa voidaan järjestää erilaisia tapahtumia. Kunnostukseen saatiin Leader-rahoitusta Varsin Hyvä ry:ltä.

16 alueellista voittajaa

Maa- ja kotitalousnaiset julisti keväällä 2015 kilpailun pienestä tai suuresta maisemateosta, joka on muuttanut maisemaa paremmaksi. Kilpailulla haluttiin nostaa esille maakuntien ahkerat yhdistykset, talkoolaiset ja muut toimijat, jotka usein vapaaehtoisesti kohentavat kyliensä maisemaa.

Vuoden maisemateko -kilpailuun saatiin kaikkiaan 45 ehdotusta, joista valittiin 16 alueellista voittajaa. Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskukset palkitsivat kukin alueellaan maakuntien parhaat maisemateot.
– Maisemateot olivat hyvin monipuolisia ja niistä näkyi, kuinka hienoa työtä ihmiset tekevät kulttuurimaiseman eteen, Partanen sanoo.

Katso kaikki 16 alueellista voittajaa täältä.

www.maajakotitalousnaiset.fi/vuodenmaisemateko
Kuvia kohteesta voi ladata alla olevista linkeistä.

Kisan voittaja, Kankaanpää Kyläyhdistys ry
Kyläyhdistyksen edustaja Samuli Vahteristo, 050 5611455
samuli.vahteristo@pp1.inet.fi
Lähdeprojektin tiedottaja Saana Kauko, 044 281 0501
saana.kauko@gmail.com

Kunniamaininta, Kotiseutuyhdistys Lemun Kempit ry
sihteeri Tauno Linkoranta, 044 533 4750
tauno.linkoranta@vskylat.fi
pj. Tiina Hyvärinen, 044 525 9391
tiina.hyvarinen@masku.fi

Länsi-Suomen maa- ja kotitalousnaiset
Satakunta: maisemasuunnittelija Sanna Seppälä, puh. 050 590 2085
sanna.seppala@maajakotitalousnaiset.fi
Varsinais-Suomi: maisemasuunnittelija Katri Salminen, puh. 050 664 74
katri.salminen@maajakotitalousnaiset.fi

Kehityspäällikkö, maaseutumaisema ja luonnonhoito
Hannele Partanen
hannele.partanen@maajakotitalousnaiset.fi,
p. 040 521 7814

p. 040 526 8475

Maa- ja kotitalousnaiset on valtakunnallinen ruuan, maaseutumaiseman ja yrityspalveluiden asiantuntijajärjestö sekä yksi maan suurimmista naisjärjestöistä.
Maistuva, viihtyisä ja elinvoimainen maaseutu – hyvinvoivat suomalaiset.