Maistuva maaseutu -kekritapahtumat ja makumuistot juhlistavat Suomea

Maa- ja kotitalousnaiset juhlistavat satavuotiasta itsenäistä Suomea tarjoamalla maakuntien makuja Maistuva maaseutu -teeman alla. Maaseudun antimia maistellaan erityisesti kekrin merkeissä juhlissa, sadonkorjuutapahtumissa, ruokakursseilla, retkillä ja maaseudun ruokayrityksissä. Mieleenpainuvia elämyksiä on luvassa myös Makumuistoja -tapahtumissa, kun maa- ja kotitalousnaiset tarjoilevat perinteisiä herkkuja palvelutaloissa niille, jotka eivät itse tapahtumiin pääse.

Maistuva maaseutu -kampanjan tavoitteena on herättää unohtunut kekriperinne uuteen kukoistukseen sekä siirtää ruoka- ja tapaperinteitä uusille sukupolville. Yhteisöllisten tapahtumien myötä kasvatetaan ylpeyttä maaseudusta maistuvien makujen ja elämyksien lähteenä sekä lisätään kiinnostusta maakuntien ruokaperinteitä ja raaka-aineita kohtaan. Tavoitteena on myös lisätä alueellista ja paikallista yhteisöllisyyttä sekä luoda uusia perinteitä yhteisöllisyyden tukemiseksi.

Kekri on sadonkorjuun juhla

Kekriä vietettiin ennen sadonkorjuun päätyttyä, yleensä pyhäinpäivän tienoilla lokakuun lopulla. Kekripidoissa pöydät notkuivat sadonkorjuun ja syysteurastuksen antimia. Juhlissa myös laulettiin, leikittiin, tanssittiin ja ennustettiin tulevaa. Kekristä voi koostaa omanlaisensa tapahtuman, mutta usein keskiössä on ruoka ja vuoden sato, yhteinen tekeminen ja juhliminen.

Syksyn aikana Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskukset ja yhdistykset järjestävät yhteensä yli 100 tapahtumaa Maistuva maaseutu -teeman alla. Tervetuloa mukaan kekrijuhliin ja makumuistoja tapahtumiin!

Maistuva maaseutu on osa Syödään yhdessä -kokonaisuutta ja siten juhlavuoden virallista ohjelmaa.

Tapahtumat ja lisätietoja: www.maajakotitalousnaiset.fi/maistuvamaaseutu

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

järjestöpäällikkö Helena Velin, p. 040 527 1579
kehityspäällikkö Katja Pethman, p. 040 526 4619
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaiset on ruuan, maiseman ja yrityspalveluiden asiantuntijajärjestö sekä maaseutuhenkisten ihmisten suuri ja aktiivinen verkosto. Maa- ja kotitalousnaisten 70 asiantuntijaa työskentelee 11 piirikeskuksessa. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on järjestön valtakunnallinen keskusjärjestö.