Marjakisan voittoon yli viidentuhannen litran marjasaaliilla

Maa- ja kotitalousnaisten Miljoona litraa metsämarjoja -kilpailun voittajat on valittu. Yksilökisan voitti Vesa Hannonen Haapavedeltä ja ryhmäsarjan Siikajoen Maa- ja kotitalousseuran joukkue.

Vesa Hannonen keräsi tänä kesänä huikean marjasaaliin: 5 050 litraa. Hannonen kertoo marjastaneensa poikasesta saakka. Parhaimpina marjavuosina hän on noukkinut vielä tätäkin suurempia saaliita. Vain kova vesisade sai hänen pitämään pari vapapäivää parhaimman puolukkasesongin aikaan.

Siikajoen Maa- ja kotitalousseuran 11-henkinen joukkue uurasti ämpäreihinsä yhteensä 7 500 litraa marjoja. Jokainen ryhmän jäsen poimi siis keskimäärin yli 670 litraa marjoja. Joukkueessa oli mukana myös kouluikäisiä lapsia, ja eräs joukkueen jäsenistä poimi marjoja hyväntekeväisyyteen, kuten lahjaksi vanhainkoteihin.

Seitsemän kilometrin ämpärijono

Kilpailuun ilmoitettiin yli 250 000 litraa metsämarjoja. Jos kaikki kerätyt marjat laitettaisiin 10 litran ämpäreihin, syntyisi ämpäreistä liki seitsemän kilometrin jono. Marjoista riittäisi 1,2 miljoonalle ihmiselle kahden desin suositeltu päivän marja-annos.

Marjakilpailuun osallistui yli 1 500 henkeä. Ryhmiä kisaan osallistui sata. Ryhmissä oli mukana niin maa- ja kotitalousnaisten paikallisyhdistyksiä kuin perheitä ja muita porukoita.

Osallistuneiden marjasaaliit olivat huomattavia. Keskivertomarjastaja keräsi kisassa 168 litraa marjoja. Eniten kerättiin puolukkaa ja mustikkaa. Marjavasuihin päätyi myös mm. lakkoja, ahomansikoita, villivadelmia mutta myös harvemmin kerättyjä marjoja kuten juolukkaa ja variksenmarjaa.

Kilpailu kannusti marjametsään

Marjastuksesta kilpailtiin 1.7.–30.9.2015. Satokausi oli tänä vuonna pari viikkoa myöhässä, joten pohjoisessa puolukkaa tai karpaloa keräävät eivät valitettavasti ehtineet täysillä kisaan mukaan.

Miljoona litraa metsämarjoja -kilpailulla haluttiin kannustaa marjametsään nauttimaan Suomen upeista luonnonmarjoista, joista kerätään talteen yleensä vain muutama prosentti. Palautteen perusteella tässä onnistuttiin: kilpailu kannusti keräämään enemmän marjoja, säilömään niitä talven varalle sekä ylipäänsä lähtemään metsään niitä etsimään.

Karelia à la carte palkitsi eniten marjoja keränneen joukkueen ruokamatkalla iloiseen marjamaakuntaan Pohjois-Karjalaan. Sokos Hotels antoi parhaalle marjastajalle hotelliviikonlopun. Lisäksi osallistujien kesken arvottiin Opan Suomessa valmistettuja Mehu-Liisoja ja mehukattiloita.

Kilpailun yhteistyökumppaneina ovat Suomen Sokeri ja muovituotteita valmistava kotimainen Plastex. Kilpailu on osa Maa- ja kotitalousnaisten kaksivuotista Metsästä voimaa -kampanjaa.

Lisätietoja Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta

www.maajakotitalousnaiset.fi/miljoonalitraa
www.facebook.com/maajakotitalousnaiset
#miljoonalitraa

järjestöpäällikkö Helena Velin
helena.velin@maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaiset on valtakunnallinen ruuan, maaseutumaiseman ja yrityspalveluiden asiantuntijajärjestö sekä maaseutuhenkisten ihmisten suuri ja aktiivinen verkosto.

Kuvapyynnöt:
Silja Varjonen